Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Hlívový guláš

Chutný guláš nemusíte připravovat jen z masa. Přesvědčte se, že i vegetariánská varianta z hlívy ústřičné vám bude chutnat. Odborníci z webu Žij zdravě vám ve svých tipech poradí, jak toto jídlo zařadit do zdravého jídelníčku. Dobrou chuť!

Ingredience:

2 porce/cena cca 23 Kč

  • Hlíva čerstvá 200 g; 334 kJ
  • Cibule 40 g; 55 kJ
  • Šalotka 10 g; 18 kJ
  • Paprika sladká 5 g; 59 kJ
  • Petrželka 5 g; 12 kJ
  • Máslo 10 g; 301 kJ
  • Zakysaná smetana 20 g; 134 kJ
  • Vývar 200 ml; 128 kJ
  • Kmín 0,5 g; 0 kJ
  • Sůl 2 g; 0 kJ
  • Pepř 1 g; 0 kJ

hlíva

Postup:

Na másle zpěníme na drobno nakrájenou šalotku a cibuli. Přisypeme na větší kostky nakrájenou a očištěnou hlívu a restujeme cca 5 minut. Poté zasypeme sladkou paprikou a ještě krátce orestujeme. Přidáme sůl, pepř, kmín a zalijeme vývarem. Směs vaříme, dokud nám houba nezměkne a dokud se nesvaří vývar. Nakonec guláš posypeme nasekanou petrželkou a na dochucení přidáme lžičku zakysané smetany.
Podáváme nejlépe s celozrnným chlebem.

Michal Fait

Tip kuchaře: Vývar vyrestujeme, abychom nemuseli používat mouku a máslo. Hlíva se dá samozřejmě nahradit jinými houbami, jako je například masák (růžovka), hřib nebo bedla jedlá.

Bc. Jitka Laštovičková

Komentář nutričního terapeuta: Energetická hodnota 1 porce: 520 kJ; Obsah živin: tuky 7 g, sacharidy 11 g, bílkoviny 4 g.

Hlíva ústřičná je velmi zajímavou houbou – patří mezi dřevokazné jedlé houby (je dokonce možné ji pěstovat i v domácích podmínkách). Lze ji nakládat do octa, sušit i použít čerstvou. Hlíva je bohatým zdrojem minerálních látek i vitamínů, polysacharidů (např. nerozpustných polysacharidů chitinu a chitosanu) a také obsahuje beta glukan pleuran – látku, která má velmi pozitivní vliv na náš organismus.
Pokud už vás nudí klasický guláš, určitě tuto bezmasou variantu vyzkoušejte. Guláš není zahuštěný jíškou, ani moukou, jeho energetická hodnota je tak velmi nízká, což ocení zejména osoby, které se snaží redukovat svou hmotnost.

Mgr. Lucie Životská

Komentář instruktora pohybu: Jelikož hlívový guláš, tak jako i jiné pokrmy z hub, patří mezi hůře stravitelné, doporučuji mít po jeho konzumaci dostatečnou pauzu (cca 1,5 – 2 hodiny). A za jak dlouho výše zmíněných 520 kJ spálíte? Můžete tak učinit například při fotbalu na rekreační úrovni v době trvání 16 minut (přepočteno na 70ti kilového jedince).

MUDr. Radka Jedličková

Komentář lékaře: Houby jsou obecně těžko stravitelné, tím víc, pokud k úpravě použijeme větší množství tuku. Raději si je dopřejte v dopoledních hodinách než k večeři. Sběr hub je spojen s pohybovou aktivitou na zdravém vzduchu, a to můžeme jen doporučit. Hlíva ústřičná je vhodná ke konzumaci v různé úpravě především pro obsah glukanů, které podporují obranyschopnost organismu.

Zajímavá živina: Glukany

Glukany se řadí mezi polysacharidy, beta glukany pozitivně ovlivňují imunitní reakce našeho těla. Mají protizánětlivý účinek, pomáhají snižovat cholesterol. Prodlužují pocit sytosti – díky jejich obsahu ve stravě se pomaleji vstřebávají živiny, slouží také jako „potrava“ pro užitečné bakterie v tlustém střevě. Můžeme je najít mimo jiné i v ovsu. V naší stravě se tedy mohou vyskytovat také např. ve formě ovesných vloček.

Mohlo by vás zajímat:



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce