Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Hovězí beefsteak s plněnou bramborou

Jestli se snažíte hubnout, neznamená to, že nemůžete jíst chutná jídla. V dalším receptu vám odborníci z ŽijZdravě.cz servírují zdravou delikatesu - hovězí steak. Dobrou chuť!

Ingredience:

2 porce, cena cca 120 Kč

  • Hovězí falešná svíčková 400g 2064 kJ
  • Vařený brambor 200g 662 kJ
  • Houby 100g 109 kJ
  • Sůl 2g 0 kJ
  • Pepř 1g 0 kJ
  • Olivový olej 50 ml 1941 kJ
  • Petrželka 2g 5 kJ
  • Cibule 80g 110 kJ
  • Vývar 50 ml 32 kJ
  • Kmín 0,5g 0 kJ

Postup:

Steak: z falešné svíčkové odstraníme přebytečné blány s viditelným tukem. Na rozpálené pánvi s trochou olivového oleje jej opečeme ze všech stran tak, aby se nám zatáhly povrchové bílkoviny a nevytekla nám lahodná šťáva. Poté jej vložíme do vyhřáté trouby a dopékáme při teplotě cca 180° C přibližně 12 minut.

Houby: na troše olivového oleje osmahneme cibulku nakrájenou na drobno. Přisypeme čerstvé houby, kmín a špetku pepře. Poté je lehce podlijeme vývarem a dusíme do měkka.

Plněná brambora: vařenou bramboru nakrájíme na čtyři plátky a opečeme je nasucho na pánvi. Společně s bramboru také opečeme jednu cibuli, kterou nakrájíme na hrubé plátky. Nakonec poskládáme vše střídavě, aby nám vznikla malá věžička. Maso přelijeme lehce svařeným a dochuceným výpekem z masa a podáváme.

Tipy odborníků:

Michal Fait

Tip kuchaře: Maso solíme až na závěr, když je hotové. Použil jsem maso z falešné svíčkové kvůli nižší ceně, ale samozřejmě pravá svíčková je na přípravu ideální.

Bc. Jitka Laštovičková

Komentář nutričního terapeuta: Energetická hodnota 1 porce / cca 2450 kJ. Tuky: 38g   Sacharidy: 25g   Bílkoviny:  36g Kombinace libového masa s dušeným bramborem nás dokáže zasytit na delší dobu, což je výhodné nejen pro diabetiky. Celkově se však jedná o vydatnější pokrm, který bych volila raději k obědu než k večeři. Houby jsou často těžce stravitelné a v kombinaci s větší porcí hovězího masa by nám mohlo být těžko. Vyšší energetická hodnota pokrmu je zapříčiněna použitím většího množství olivového oleje potřebného k opečení masa a orestování cibulky a hub. Snížením množství použitého tuku můžete snížit i energetickou hodnotu výsledného pokrmu. Libové hovězí maso je velmi dobrým zdrojem nutričně plnohodnotných bílkovin, obsahuje také značné množství železa, které se dokáže z živočišného zdroje (vnitřnosti, maso, ryby) vstřebat lépe než z rostlinných zdrojů (luštěniny, listová zelenina), kde je přítomno v jiné formě a také mu ve vstřebání částečně brání přítomnost vlákniny a dalších látek.

Mgr. Lucie Životská

Komentář instruktora pohybu: Uvedené jídlo nepatří mezi lehce stravitelné, proto bych vám doporučila jíst pokrmy tohoto typu dostatečnou dobu (cca 2 hodiny) před pohybovou aktivitou. Získané množství energie můžete spálit např. při tenisové hře v délce trvání jeden a půl hodiny (přepočteno na osobu vážící 70 kg).

MUDr. Radka Jedličková

Komentář lékaře: V rámci pestrosti naší stravy je vhodné občas zařadit i jiné maso než drůbeží. Hovězí maso je výborných zdrojem kvalitních bílkovin, železa a zinku, je ale také zdrojem nasyceným mastných kyselin, proto vybírejte hlavně maso libové a před jeho úpravou ještě všechen viditelný tuk odstraňte. Je dobré mít na paměti pravidlo třetin: rozdělit si talíř na pomyslné třetiny, kdy jednu třetinou budou tvořit bílkoviny, druhou sacharidy a třetí zelenina.

 

Přečtěte si také další články:

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!

pavla (31.07.2012):

super tip



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce