Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Jak přežít Vánoce

1. Nenechávejte nákupy dárků na poslední chvíli.

Vyvarujete se tak stresových situací v přeplněných obchodních centrech a budete mít více času na výběr správného dárku. Udělejte si volný některý víkendový den a vydejte se na příjemnou procházku po obchodech ve vašem okolí – na rozdíl od nákupů v obchodních centrech se pořádně projdete na čerstvém vzduchu a uděláte něco pro své zdraví. Namísto stresového nakupování na poslední chvíli si procházkou zpříjemníte den a zvýšíte svou pohybovou aktivitu. Tak proč nespojit příjemné s užitečným :-).

2. Nepřehánějte to s návštěvami.

Návštěvy příbuzných patří k Vánocům, ale nemusíte zde přeci trávit veškerý volný čas. Snažte se upravit počet návštěv tak, aby vám zbyl čas pro sebe. Vhodně si jednotlivé návštěvy rozvrhněte, abyste se nemuseli zbytečně stresovat tím, že nestíháte. Nebo to zkuste tentokrát jinak. Domluvte se s příbuznými, že místo sezení u plných mís vánočních dobrot se společně půjdete projít nebo si zabruslit.

3. Nepřejídejte se na vánočních večírcích.

Účast na vánočních večírcích je sice společensky pozitivní čin, ale pro zdravý život to není právě to nejlepší. Na večírcích na vás čeká řada pokušení v podobě bohatých tabulí s jídlem a množství alkoholu. Ochutnejte, co vás zaujme, ale nepřehánějte to – raději volte zeleninu, pijte bílé víno a obloukem se vyhýbejte lákadlům v podobě misek s chipsy, slanými oříšky apod. A vzít druhý den do ruky například běžky určitě taky není k zahození, vyrovnáte tím vyšší energetický příjem předchozího dne.

4. Nenechte si zkazit náladu vánočním úklidem.

Velký úklid před Vánocemi nemusí představovat drama – pokuste se jej ulehčit kvalitními úklidovými pomůckami a nalézt pozitiva. Napište si seznam úkolů, které je třeba udělat, a nebojte se zapojit do úklidu celou rodinu. I úklid je pohybovou aktivitou a dochází při něm k výdeji energie, děláte tak zároveň něco pro své zdraví.

5. Hlídejte si jídelníček.

Také o Vánocích si hlídejte svůj jídelníček a pečlivě si zapisujte, co jíte. Využít k tomu můžete například aplikaci Můj deníček, kterou nabízí portál Žij zdravě všem členům Klubu. Vyvarujte se sladkostí, tučných jídel a alkoholických nápojů. Vánoční dobroty si dopřávejte v rozumné míře a nezapomínejte na dostatečný pohyb. Ušetříte si pak povánoční trápení, jak shodit nově získaná kila. Nesnažte se na druhou stranu, aby váš deníček byl zcela prázdný stran vánočního cukroví. Stačí jen, když si uděláte plán, co a v jakém množství si dáte. Uvědomte si, že vánoční dobroty jsou opravdu většinou jen na chuť a rozhodně nemají zahánět hlad.

Vánoční tradice

K adventu a Vánocům se váže řada tradic a zvyků. Na některé se již dávno zapomnělo, ale některé jsou živé i v dnešní době. Řada těchto zvyků a tradic je spojená s jídlem a stravováním a právě na ty se podíváme blíže.

Mikulášská nadílka

V předvečer svátku tohoto světce, 5. prosince, chodí po městě Mikuláš v doprovodu čerta a anděla, navštěvuje děti a rozdává jim dárky. Mikulášská tradice vychází z legendy o svatém Mikuláši – biskupovi, který žil ve 4. století v Malé Asii a proslul svým zbožným životem a dobročinností.

Mikulášská nadílka se dodržuje ve všech slovanských zemích. Zvyk velmi zlidověl a k postavě Mikuláše, oděného do dlouhého pláště a s berlou v ruce, se přidal ještě čert a anděl jako představitelé protikladu dobra a zla.

Komentář MUDr. Jitky Housové: Mikulášská nadílka většinou obsahuje velké množství sladkostí, které rozhodně nepatří do zdravého jídelníčku. Proč tedy čokolády, bonbony a další laskominy nedoplnit z velké části ovocem (třeba i exotickým), různými ořechy apod. Jsou stejně dobré a nepochybně zdravější.

Pečení vánočního cukroví

Správně by se mělo začít péct vánoční cukroví již v prvním adventním týdnu. Má mít kulaté tvary jako symbol slunce nebo obrysy obětních zvířat. S přípravou těsta a pečením bylo spojeno mnoho pověr – zdar při pečení věštil zdraví, nezdar naopak nemoc nebo dokonce smrt. Přestože tradice domácího pečení vánočního cukroví z našich domácností nevymizela, stále více lidí sladké dobroty na vánoční tabuli nakupuje.

Komentář MUDr. Jitky Housové: Vánoční cukroví naaranžované na mísách nás láká zobat sladké po celý den. Řešením může být péci menší množství a počet druhů nebo se inspirovat některými recepty na zdravé cukroví například z tvarohu nebo jablek. Velmi dobré cukroví se dá též upéct z ovesných či žitných vloček. Z jáhel, jablek a ořechů lze zase připravit chutný nákyp.

Pečení vánočky

První zmínka o vánočce je z 16. století a za tu dobu prošla drobnými proměnami. Dříve ji mohli péct pouze pekaři a až od 18. století si vánočky začali lidé péct doma sami. Při přípravě těsta, pletení a pečení udržovali různé zvyky, které měly vánočce zajistit zdar. Hospodyně jej měla zadělávat v bílé zástěře a šátku, při kynutí těsta vyskakovat vysoko do výšky a neměla mluvit. Zvykem bylo také zapékání mince. Kdo ji při krájení našel, měl jistotu, že bude zdravý a bohatý po celý následující rok. Připálená nebo natržená vánočka věštila nezdar.

Komentář Mgr. Karolíny Hlavaté: Pokud připravíte vánočku z vajec, tuku, mouky, vody, přiměřeného množství cukru a posypete mandlovými lupínky, nemusíte se obávat, že byste si zakládali na nová kila. K tomu dojde, vylepšíte-li ji rozinkami, čokoládou, kandovaným ovocem, oříšky nebo mandlemi a na povrchu důkladně pocukrujete.

Zlaté prasátko

Na Štědrý den by se měl až do večera zachovávat přísný půst. Ten, kdo odolá pokušení ochutnat vánoční cukroví a vůni připravované večeře, údajně uvidí zlaté prasátko. Půst trvá až do východu první hvězdy, kdy se usedá ke štědrovečerní večeři.

Komentář MUDr. Martina Matoulka: Obecně se doporučuje pravidelný příjem menšího množství potravy 4 až 5x denně, ale pokud se jeden den v roce rozhodnete postit, nic zásadního tím nezkazíte. Půst rozhodně neznamená celodenní hladovění!

Smažení kapra

Nejčastější pokrm na českém štědrovečerním stole – smažený kapr s bramborovým salátem – nemá u nás příliš dlouhou tradici. Tato kombinace se v české kuchařce poprvé objevila teprve v roce 1924 a jako hlavní chod svátečního menu se v českých zemích ustálila dokonce až v padesátých letech 20. století zřejmě v rámci trendu jednoduché a praktické kuchyně.

Komentář Mgr. Karolíny Hlavaté: Smažená ryba a tradiční bramborový salát s majonézou představují „kalorickou bombu“. Navíc maso kapra je na rozdíl od mořských ryb relativně tučné a neobsahuje takové množství nenasycených mastných kyselin, vitamínů, jódu a stopových prvků, pro které jsou doporučované právě mořské ryby. Předností kapra je velmi dobrá stravitelnost. Přesto, chcete-li ke štědrovečerní večeři rybu, volte raději nějakou mořskou a upravte ji například pečením nebo grilováním.

Uvařit devatero jídel

Podle tradice má být na štědrovečerním stole devatero pokrmů – například oplatky s medem, zasmažená polévka, houbový kuba, topinky s česnekem, kaše nebo rozvařené ovoce. Nikdy by neměl chybět česnek (posiluje), med (chrání před zlem) a houby (dávají zdraví a sílu). Nepijí se alkoholické nápoje.

Komentář Mgr. Karolíny Hlavaté: Pokud se bude jednat o zdravé pokrmy, proč ne. Ale přejídat se o Vánocích je zbytečné a nezdravé. Vynechání alkoholu určitě není na škodu. Pokud však ve vaší rodině patří neodmyslitelně k štědrovečerní večeři, volte alkohol s malým množstvím cukru (suché víno, výjimečně šampaňské) a v přiměřeném množství.

Usednutí ke štědrovečerní večeři

K večeři se má usednout, jakmile vyjde první hvězda. Pod talíře se na štědrovečerní večeři dávají kapří šupiny, které mají přinést po celý rok dostatek peněz. Po dobu slavnostní večeře nesmí nikdo vstávat, znamená to totiž neštěstí nebo i smrt. U stolu by neměl být lichý počet strávníků, což lze vyřešit přichystanou večeří pro náhodného příchozího.

Komentář MUDr. Martina Matoulka: Štědrovečerní večeři máme často tendenci rychle zhltat a vrhnout se na dárky. Tento okamžik, kdy se sejde u jednoho stolu celá rodina, by ale měl představovat společenskou událost, kterou bychom si měli užít a vyčlenit si na ní čas. Je důležité jíst pomalu, jídlo si pořádně vychutnat a nepřejídat se, což platí pro jakékoli jídlo. Nemusíte samozřejmě za „sudého“ strávníka vše sníst právě vy :-).

Mohlo by vás zajímat:




Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

jednodenní akce
vícedenní akce