Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Jak se stravovat po 40

Čtyřicítka je ideálním obdobím pro změnu životního stylu. Motivací bývají již počínající zdravotní potíže, ženy často touží po změně vzhledu a chtějí proto hubnout. Nezapomínejme také, že vyvážená a pestrá strava je důležitá nejen v léčbě, ale především prevenci mnoha onemocnění.

Příkladem je prevence vzniku podvýživy nebo naopak obezity, dyslipidémie, vysokého krevního tlaku, cukrovky 2. typu, osteoporózy a některých typů nádorových onemocnění. V neposlední řadě se výživa podílí na dobrém psychickém stavu a přiměřený nutriční stav je zárukou odolnosti proti infekcím, zdárného průběhu případných pooperačních stavů a celkově kvality života jedince.

Co změnít v jídle?

Ve vztahu ke stravování je potřeba mít na paměti především pravidelnost (tím zabráníte pocitům hladu a přejídání), pestrost (široký výběr potravin je zárukou, že získáte všechny potřebné živiny) a přiměřenost (s postupujícím věkem se snižuje podíl aktivní svalové hmoty ve prospěch tukové tkáně, což s sebou přináší i pokles bazálního metabolismu a z toho vyplývající nižší energetickou potřebu). V jídelníčku se zaměřte na zvýšení příjmu mléčných výrobků (optimálně polotučné mléko a mléčné výrobky, sýry nejlépe přírodní, typu cottage a tvrdé sýry do 30 % tuku v sušině, velmi vhodný je tvaroh), protože strašák osteoporóza se začíná stávat aktuálním. Mléčné výrobky jsou i výborným zdrojem bílkovin, které jsou potřeba nejen jako "potrava" pro svaly, ale zajistí i výkonnost a odolnost proti infekcím.

Dalším bodem je snížení příjmu tuků, zejména živočišného původu a jejich nahrazení rostlinnými tuky. Ale pozor, z hlediska obsahu energie mezi rostlinným a živočišným tukem není rozdíl! V rámci úpravy stravovacích zvyklostí zvyšte příjem zeleniny, ovoce (zde ale opatrně s množstvím, nejezte více jak 3 kusy ovoce denně, mohli byste začít nabírat na hmotnosti) a luštěnin. Z masa upřednostňujte libové maso, a co nejvíce zařazujte ryby. Uděláte hodně nejen pro své cévy, ale na své si přijde i mozek a imunitní systém.

Autor: PhDr. Karolína Hlavatá

Přečtěte si také další články:

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!


Vaše jméno (14.09.2012):

Váš komentář ...



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce