Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Je opravdu nutné jíst 6x denně?

V mnoha článcích se setkáváme s tvrzením, že pokud chceme zhubnout, měli bychom jíst 5-6x denně. Toto doporučení však neplatí pro všechny a za všech situací.

V poslední době, hlavně během pracovního procesu, nám zbývá poměrně málo času na jídlo. Mnoho lidí to řeší tak, že přes den pije kávu (velmi často zažene hlad) a teprve po příhodu domů se pořádně nají. Tito lidé často jedí jen 2-3x denně. Mají pocit, že když si dají větší porci jídla, déle jim vydrží. Během dne je ale přesto trápí hlad.

Pokud máte hlad po delších pauzách – jezte častěji

Problém je, že po velkých porcích jídla s vyšším obsahem energie se dostavuje únava. Dochází k významnému zvýšení prokrvení gastroinstetinálního traktu (žaludek, tenké střevo). Krev potřebná pro tuto činnost se nejčastěji redistribuje ze svalů a z centrální nervové soustavy. I to je důvod, proč se nám chce po obědě často spát a proč po větším jídle nelze provozovat pohybovou aktivitu. Pokud jíte velké porce a máte velký hlad po delších pauzách mezi jednotlivými jídly, má smysl dělit jídlo do menších porcí a jíst častěji.

Třikrát denně a bez hladu? Zapojte sport!

Daleko častěji se však v ambulancích objevují pacienti, chroničtí dietáři, kteří jedí 3x denně a přiměřené porce, protože jsou již na dietu adaptovaní. U nich se jistě nepodaří udržet denní energetický příjem při zvýšení četnosti jídel. Většina těchto pacientů po uposlechnutí těchto doporučení většinou svoji hmotnost zvýší. U těchto lidí má smysl více se orientovat na druhou stránku redukčního režimu – pohybovou aktivitu. Bez ní se totiž do negativní energetické bilance (tj. vyšší výdej energie než příjem), která je pro redukční režim nezbytná, nedostanou.

Zásadní je nemít hlad

Nemusí tedy být špatně, pokud jíte pouze 3x denně. Je nesmírně důležité, abyste však neměli hlad, protože pokud ho přecházíte, nedokážete většinou v následujících jídlech dodržet dietní doporučení a sníte takříkajíc vše, na co přijdete.

Nemusí to být ale vaše chyba. Organismus prostě reaguje na dostatek potravy resp. energie nejprve adaptací (omezí klidový výdej) a následně, pokud je v dosahu energie (potrava) nutkáním tuto energii do těla dostat a přebytečnou uložit do tukových zásob na horší časy.

Nejdůležitější tedy je nehladovět, jíst pravidelně a tím preventivně zamezovat dlouhodobému i krátkodobému hladovění a nezapomínat na pohybovou aktivitu.

Autor: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

ZZ_losos
Sklenářová (09.11.2011):

Co je vlastně hlad? Znají toto slovo Češi?



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce