Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Obezita a cukrovka v r. 2011

Počet lidí s cukrovkou neustále stoupá, byť se zdá, že již pomaleji. V současné době je počet diabetikův naší populaci okolo 78 % diagnostikovaných. Když k tomu přičteme ještě 12 % osob, kteří o své nemoci nevědí, se blíží k 10 %.

95 % z nich má diabetes 2. typu (nezávislý na inzulínu) a z nich 90 % má nadváhu nebo obezitu. Není bez zajímavosti, že velmi podobně v posledních letech roste počet lidí s nadváhou a obezitou. V současné době je v naší populaci 57 % dospělých s nadváhou a obezitou, z toho obézní (BMI nad 30) je již celkem 22 %. Je tedy zřejmé, že obezita s cukrovkou velmi úzce souvisí. U obézních je výskyt cukrovky 5x častější než u štíhlých. Velkou roli ve výskytu cukrovky hraje i rodinná zátěž.

Cukrovka v rodině

Pokud jsou oba rodiče diabetici, je vysoce pravděpodobné, že v dospělosti se vyskytne cukrovka. Životní styl pak rozhoduje o tom, v kolika letech se objeví. Jestliže u prarodičů se vyskytla cukrovka např. v 60 letech, u rodičů to bývá často o deset let dříve a v mladší generaci dnes není úplně vzácné, že se objeví cukrovka okolo 30–40 let. Je jednoznačné, že genetiky rodičů, prarodičů i vaše jsou stejné. O výskytu cukrovky při genetických vlohách rozhoduje pak prostředí.

Cukrovka a pohyb

Ukazuje se také, že minimálně srovnatelný efekt má na výskyt cukrovky má pohybová aktivita. U lidí, kteří se hýbou pravidelně, je 2x nižší výskyt cukrovky než u těch, kteří se nehýbou, a to nezávisle na hmotnosti. Hlavním léčebným, ale i preventivním opatřením je racionální dieta a pohybová aktivita. Není třeba hned vybírat potraviny DIA – většina z nich má sice menší obsah cukrů (sacharidů), nicméně energie je často nahrazována tuky, co že je diabetiky 2. typu stejně nevhodné.

Stačí jen mírně redukční dieta, pokud má diabetik nadváhu nebo obezitu. Dalším opatřením je pohyb, což nemusí být zrovna závodní sport nebo cvičení ve fitness centrech. Klidně to může být pravidelná chůze, jízda na kole – hlavní je však alespoň 3–4x týdně pohyb provozovat. Hodně lidí přeceňuje pohybovou aktivitu v práci či na zahradě – díky různým pomůckám, automatizaci již při těchto činnostech vydáváme mnohem méně energie než dříve. Jídlo se naopak změnilo, a díky velké nabídce se náš energetický příjem významně zvýšil za posledních 20 let.

Jak poznat zda mi cukrovka hrozí nebo zda ji náhodou nemám?

Existují preventivní prohlídky, na které bychom měli od 40 let pravidelně docházet k praktickému lékaři. Pokud máme cukrovku v rodině a je přítomna nadváha či obezita, je zcela jistě namístě preventivně hladinu cukru sledovat již dříve.

V případě hraničního výsledku – hladina cukru mezi 5,6-7 mmol/l se provádí takzvaný zátěžový test na cukr, kdy po vypití roztoku cukru (glukózy) je sledována hladina cukru po jedné a dvou hodinách. Tím se může i cukrovka diagnostikovat nebo se zařadíte do tzv. porušené glukózové tolerance, což je stadium těsně před cukrovkou. Aktivní změna životního stylu pak může vrátit metabolismus ještě na několik let do zcela normálního stavu.

Autor: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D. , obezitolog

Přečtěte si také další články:

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!




Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce