Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Pečený candát na pepři s jarním salátem

Připravte si chutnou a zdravou večeři. Odborníci z ŽijZdravě.cz vás v dnešním článku naučí, jak si připravit candáta a přidají tipy ke zdravému životnímu stylu. Dobrou chuť! 

candát

Ingredience:

2 porce

  • Candát 100 g 339 kJ
  • Lolo roso (salát) 20 g 15 kJ
  • Lolo biondo (salát) 20 g 15 kJ
  • Citronová šťáva 1 cl 11kJ
  • Olivový olej  0.5 cl 194 kJ
  • Cherry rajčata 1 cl 11 kJ
  • Sůl 1 g 0 kJ
  • Pepř 1 g 0 kJ
  • Pečící papír

CELKEM: 60 Kč

Postup:

Do misky natrháme salát, osolíme, opepříme a dochutíme citronovou šťávou a olivovým olejem. Filet z candáta nejprve osušíme, poté osolíme a posypeme drceným pepřem. Na pánev rozložíme pečicí papír, na který nalejeme zbylou dávku olivového oleje. Candáta opečeme (nejprve pečeme stranu s kůží) z obou stran cca 2 minuty. Hotovou rybu pokládáme na připravený salát a dozdobíme cherry rajčaty. Pokrm je vhodný podávat s česnekovou bagetou nebo vařeným bramborem.

Tipy odborníků:

Michal Fait

Tip kuchaře: Candáta můžeme nahradit kteroukoliv rybou, ale pouze čerstvou. Pečicí papír a osušení ryby na pánvi zabraňuje tomu, aby se nám sloupla kůže. Salát nikdy nekrájíme ale trháme.

Bc. Jitka Laštovičková

Komentář nutričního terapeuta: Energetická hodnota 1 porce/cca 300 kJ Tuky: 2,7 g Sacharidy: 1,5 g Bílkoviny: 9,5 g

Candát patří mezi okounovité sladkovodní ryby, obsahuje jen malé množství tuku – řadí se tedy mezi ryby libové společně se štikou a treskou (9,4 gramu tuku na 100 gramů). Rybí maso je zdrojem omega-3 nenasycených mastných kyselin (obzvláště tučné ryby jako je losos a makrela, středně tučné ryby, kam řadíme například pstruha) a v tucích rozpustných vitamínů A a D. Z rybího masa získáme také minerály jako je vápník, fosfor, draslík a jód. Kombinace libové ryby a zeleninového salátu je vhodná jako lehká večeře pro letní období – nezatíží příliš vaše zažívání a je vhodná také pro redukční dietu.

Bc. Jitka Horáková, DiS.

Komentář instruktora pohybu: Vzhledem k tomu, že je rybí maso dobře stravitelné a dietní, mělo by se v našem jídelníčku objevovat častěji. Energetickou hodnotu tohoto pokrmu 300 kJ vydáte při 25 minutové jízdě na kole rychlostí 8 km/h či při 10 minutové jízdě na bruslích volným tempem. Orientační odhad pro člověka vážícího 80 kg.

MUDr. Radka Jedličková

Komentář lékaře: Konzumace tuků zvláště z mořských ryb má velmi pozitivní vliv na naše zdraví a působí kardioprotektivně. Ze studií vyplývá, že konzumace tučných ryb alespoň 1x týdně snižuje riziko náhlého selhání srdce až o 52 %. Dále tyto tuky snižují množství celkového cholesterolu a triglyceridů. Mají důležitou roli u diabetiků, kde výrazně snižují riziko vzniku srdečního onemocnění, u některých etnických skupina byl potvrzen pozitivní vliv tuků mořských ryb na zlepšení citlivosti na inzulin.

Nechte se inspirovat dalšími recepty!

Přečtěte si také další články

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce