Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Plněný lilek

Dochází vám nápady, co uvařit na večeři? Inspirujte se zdravým receptem odborníků Žij zdravě a připravte si skvělý plněný lilek. Dobrou chuť!

Ingredience:

2 porce, cena cca 60 Kč

  • Lilek 200 g; 326 kJ
  • Hovězí maso mleté 150 g; 767 kJ
  • Rajčata 50 g; 42 kJ
  • Cherry rajčata 10 g; 8 kJ
  • Cibule 20 g 27 kJ
  • Bílý jogurt 20 g; 55 kJ
  • Parmezán 10 g 162 kJ
  • Francouzská bageta 50 g; 575 kJ
  • Máslo 10 g 300 kJ;
  • Lístek řapíku 1 g; 0 kJ
  • Cukr ovocný 5g; 80 kJ
  • Provensálské koření 2 g; 0 kJ
  • Sůl 2 g; 10 kJ
  • Pepř bílý 0,5 g; 0 kJ

lilek

Postup:

Masová směs: Cibulku nakrájíme na drobné kostičky a na másle ji zpěníme. Přidáme ovocný cukr a necháme ho zkaramelizovat. Rajčata nakrájíme na kostky a vložíme na rozpuštěný cukr a orestujeme. Poté do směsi vložíme mleté maso a důkladně orestujeme. Přidáme sůl a pepř a vaříme do měkka. Hotové a vychladlé maso vložíme do misky, přidáme jogurt, provensálské koření a promícháme. Směs necháme 10 minut odležet.

Lilek: Opláchnutý a očištěný lilek podélně překrojíme, vydlabeme vnitřní dužinu a vložíme do trouby asi na 10 minut při teplotě 180° C. Ihned po vyjmutí lilek naplníme hotovou směsí (lilek by nám jinak pustil vodu), opět vložíme do trouby a pečeme dalších 10 minut při stejné teplotě.Nakonec zasypeme parmezánem a necháme zapéct do zlatova. Hotový pokrm ozdobíme snítkou řapíku, cherry rajčátkem a podáváme s opečenou francouzskou bagetou.

Tipy odborníků:

Michal Fait

Tip kuchaře: Lilek můžeme opéct i na grilu nebo nasucho na pánvi. Použijte maso hovězí, je méně tučné a chuťově specifické.

Bc. Jitka Laštovičková

Komentář nutričního terapeuta: Energetická hodnota 1 porce: 1171 kJ. Obsah živin: tuky 12 g, sacharidy 28 g, bílkoviny 16 g. Lilkem (nebo též baklažánem) je běžně v gastronomii nazýván plod lilku vejcoplodého – rostliny z čeledi lilkovitých, kam mimo jiné patří též brambory nebo rajčata. Plod lilku je tmavě fialové barvy, má protáhlý tvar a konzumuje se tepelně upravený. Tento recept s lilkem můžeme zařadit jako lehkou večeři nejen v letních měsících – jedná se o lehce stravitelný pokrm. Nízká energetická hodnota pokrmu jej předurčuje pro zařazení do redukční diety. Lilek vám pomůže obměnit běžně konzumované spektrum zeleniny (rajčata, okurka, apod.). Můžete jej využít při přípravě restovaných zeleninových směsí společně s dalšími druhy zeleniny – cuketou, cibulkou, paprikou. Také je bohatým zdrojem mnoha minerálních látek, zejména draslíku, fosforu a vápníku. Osoby s renální insuficiencí (onemocněním ledvin) či osoby dialyzované by proto měly lilek konzumovat jen omezeně a po poradě s lékařem. Lilek je bohatým zdrojem draslíku. Draslík je minerální látkou patřící k alkalickým kovům, v těle se vyskytuje převážně uvnitř buněk. Z hlediska výživy jej řadíme mezi makroelementy a esenciální minerální látky – látky nezbytně potřebné pro výživu, kterých musíme přijmout více než 100 mg/kg. Hladina draslíku v krvi se pohybuje mezi 3,8-5,4 mmol/l. Příliš vysoká i příliš nízká hladina draslíku v krvi je nebezpečná, protože se draslík podílí na správném fungování srdečního svalu – myokardu. Zdrojem draslíku v naší stravě je mléko, čaj, káva, brambory, banány, meruňky (a další druhy peckovitých ovocných plodů), lilek, brokolice a dále také luštěniny, ořechy, houby, hovězí, vepřové i drůbeží maso a játra.

Mgr. Lucie Životská

Komentář instruktora pohybu: Díky své lehkosti a snadné stravitelnosti je pokrm vhodný jak před, tak i po pohybové aktivitě. Pokud zvolíte variantu tohoto jídla před pohybovou aktivitou, doporučuji alespoň hodinovou pauzu. Jedna porce plněného lilku energeticky vychází na 1171 kJ a můžete ji spálit například při plavání rekreačním tempem (styl prsa) o délce trvání 25 minut (přepočteno na 70 kilového jedince).

MUDr. Martin Matoulek, PhD.

Komentář lékaře: Z lékařského hlediska je zcela zásadní nízká energie, stejně jako obsah minerálů. Nebezpečný však může být například u pacientů s těžším onemocněním ledvin, zvláště pokud by celé jídlo tvořil převážně lilek. Běžná porce by však u většiny lidí neměla vadit.

Mohlo by vás zajímat:



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce