Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Ryby na vánočním stole

V mnohých domácnostech se o vánočních svátcích tradičně objevuje na štědrovečerním stole ryba, stejně tak ale i vepřový či kuřecí řízek smažený, a v trojobalu. Ryby by však v našem jídelníčku neměly chybět a to ani v období Vánoc, kdy naše stravování není příliš vhodné. Ryby jsou bohaté hlavně na plnohodnotné bílkoviny, omega-3 nenasycené mastné kyseliny, zdroje vitamínů, mezi které patří vit. A, vit. E, vit.D, vit. K a vitamíny skupiny B. Obsahují též řadu minerálních látek a stopových prvků (jod, draslík, zinek, sodík, fosfor, hořčík, železo a vápník). Vyzkoušejte například některou z těchto alternativ a nebojte se experimentovat!

Kapr obecný

Sladkovodní ryba, s menšími kůstkami, která je lehce stravitelná, obsahuje nízký podíl tuku ve svalovině, při správné technologické úpravě je vhodná při redukčním režimu. Čím menší kapr, tím lépe maso chutná. Tradičně se u nás kapr připravuje smažený, což je v rámci redukce nevhodné! Můžete tedy vyzkoušet zdravější variantu pro letošní Vánoce a kapra zkuste uvařit v páře, nebo dokonce upéct v troubě.

Treska obecná

Mořská ryba, která je téměř bez kostí, takže je vhodná zvláště pokud ryby nejíte kvůli kostem, nebo protože máte malé děti. Má nízkotučnější, jemné a křehké maso, obsahuje lehce stravitelné bílkoviny, vhodné při redukčním režimu. Důležitá je správná technologická úprava. Treska má výbornou chuť a proto není třeba ji nějak speciálně kořenit. Ideální úprava je pečení v alobalu, kde postačí bylinky a citrón. Stejně tak lahodně chutná grilovaná. Treska se dnes řadí mezi nejchutnější mořské ryby.

Pstruh

Sladkovodní ryba, která je k dostání celoročně. Je lehce stravitelná, a proto je ideální na sváteční stůl po celodenním přejídání. Pstruh má málo tučné, pevné maso a skvělou chuť, takže není třeba ho více kořenit. Postačí bylinky, citrón a olivový olej. Vhodná technologická úprava např. grilováním, či pečením v troubě.

Losos obecný

Jedna z nejčastěji konzumovaných mořských ryb. Pro lososa je typické oranžové až téměř růžové zbarvení. Tato barva je způsobena tučností masa, čím více růžové až červené, tím tučnější. Je to maso tedy poměrně tučné, ale z mnohých hledisek prospěšné. Proto může být v přiměřené míře konzumované v období redukčního režimu. Má výbornou chuť, je lehce stravitelné a esteticky vypadá. Ideální technologickou úpravou je pečení v troubě, či grilování.

Amur bílý

Sladkovodní kaprovitá ryba, často jím je v naší kuchyni nahrazován kapr pro menší množství kostí. Má bílé, jemné, křehké a chutné maso s nižším obsahem tuku. Vhodná úprava je podobná jako u kapra tzn. pečení v troubě s bylinkami, či možné ho připravit na grilu.
Ryby by se v našem jídelníčku měly vyskytnout alespoň 2x za týden. Rybí maso je lehce stravitelné, chutné a nevyžaduje tak dlouhou tepelnou úpravu jako jiné maso. Ryby a látky v nich obsažené jsou prospěšné pro naše cévy a srdce, snižují hladinu cholesterolu v krvi, a také pozitivně působí na naší psychickou pohodu. A protože máte na výběr z velkého množství ryb, nezáleží tolik na tom, které si vyberete, hlavní je však myslet na vhodnou technologickou úpravu a vyhnout se smažení. Tato úprava všechny klady rybího masa ubírá, a místo aby nám bylo prospěšné, přináší jen zbytečné kalorie navíc. Proto myslete na své zdraví a užívejte vánočního hodování s mírou.

Autor: Jitka Horáková

Mohlo by vás zajímat:



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce