Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Stáhněte si jídelníčkovou pyramidu

Vysvětlujete dětem, jak se zdravě stravovat a potřebujete nějaký názorný příklad? Zkuste to zábavnou formou. Veselá jídelníčková pyramida plná obrázků dětem ukáže, co je třeba jíst a čeho by se měly vyvarovat.

Děti nejvíce ovlivňuje chování jejich rodičů. Pokud máte ve zvyku ujídat chipsy před televizní obrazovkou, nemůžete se divit, že vaši potomci postupují stejně. Mluvte s nimi o jídle, probírejte zdravé recepty a raďte se, co dobrého si zítra uvaříte. Jako edukační pomůcka vám i dětem poslouží jednoduchá papírová pyramida. Nebojte se, za pár chvil ji budete mít v malíčku.

Jak na to?

  • Stáhněte si pyramidu umístěnou pod tímto článkem a vytiskněte si ji.
  • Pyramida je určená na jeden týden.
  • Prohlédněte si všechna políčka s potravinami. Barevných částí je 6+1. Prvních šest zobrazuje jednotlivé složky potravy. Poslední část představuje pohybovou aktivitu.
  • Začínáme na vrcholku pyramidy. Ten zaujímá nejmenší prostor, a proto jsou zde potraviny, které by děti měly jíst co nejméně. Patří sem sladkosti, slazené limonády, chipsy nebo tučné uzeniny.
  • Ostatní políčka v pyramidě jsou již běžnou součástí stravy. Najdeme zde v pořadí od vrcholku k základně tyto sekce:
  1. tuky a ořechy,
  2. ovoce, pečivo, přílohy,
  3. mléčné výrobky, maso, ryby, sýry,
  4. zeleninu,
  5. nápoje.
  • Týden má sedm dní a proto je pyramida rozdělena do sedmi sloupečků + dva prázdné na vaše poznámky, například pokud sní dítě víc potravy, než je doporučeno. Každý sloupeček od vrcholu až k základně pyramidy představuje porce jídla (tj. ukázkových surovin, jež samozřejmě můžete a měli byste obměňovat), které by dítě mělo v průběhu jednoho dne sníst.
  • Pro příklad si uvedeme pondělí, které je v prvním sloupečku pyramidy. Sladkosti by dítě mělo ideálně vynechat, naopak je třeba sníst 2 porce potravin, které zastupují tuky, například hrst mandlí a margarín. Dále 1 kus ovoce a 3 porce přílohy (např. brambory, rýži nebo pečivo). Následně 1 porci ze sekce mléčných výrobků, třeba jogurt, tvaroh nebo ochucený jogurtový nápoj. Do položky maso, ryby a sýry, ze které je třeba zkonzumovat 3 porce, patří například plátkový sýr, jogurt, ryba a králičí maso. Jídelníček zakončí 3-4 porce zeleniny a 2 litry neperlivé vody nebo neslazeného čaje.
  • Nejširší část pyramidy tvoří pohybová aktivita, kterou by měly děti provádět alespoň 1 hodinu denně. Pokud dítě sportuje více, je to jen dobře.

Pyramida slouží ke zpestření stravovacího režimu a můžete si s ní spolu s dětmi dobře vyhrát. Každý týden si vytiskněte jednu na list papíru. Jak budou ubíhat jednotlivé dny, můžete si jídelní políčka postupně odškrtávat. Na konci týdne se pak s dětmi pobavte o tom, co jim chutnalo nebo naopak jim dělalo potíže. Pamatujte na to, že pomůcka neslouží jako kontrola tam, kde sami rodiče nedodržují zásady zdravého životního stylu. Nechtějte proto od dětí víc, než chcete sami od sebe!

Stáhněte si pyramidu

Přečtěte si také další články

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

jednodenní akce
vícedenní akce