Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Vařte s odborníky – Jáhlové rizoto

Naučte se v nových receptech, že jíst zdravě lze i za pár korun! Návody na jídla pro vás připravují obezitologové, nutriční a pohyboví poradci. Své tipy pro lepší chuť přidává i profesionální kuchař. V prvním receptu se naučíte připravit zdravé jáhlové rizoto.

jáhlové rizoto

Ingredience:

2 porce

  • Jáhly 200g/12 Kč
  • Česnek 10g/1 Kč
  • Rozmarýn 0,5g/1 Kč
  • Sůl 2g/1 Kč
  • Paprika mix. 120g/12Kč
  • Petrželka 6g/3 Kč
  • Máslo 10g/1 Kč

CELKEM: 31 Kč

Postup:

Jáhly důkladně propláchneme a necháme odkapat v cedníku. Stranou si nakrájíme papriku, půl stroužku česneku, vše vložíme na rozehřáté máslo a orestujeme. Přisypeme propláchnuté jáhly a opět pár minut směs restujeme a mícháme. Ke konci přidáme sůl, pepř a rizoto podáváme. Na talíři rizoto zasypeme čerstvým rozmarýnem a petrželkou.

Tipy odborníků:

Michal Fait

Tip kuchaře: Do rizota můžeme dále přidat jako vložku cuketu, houby, rajčata či jarní cibulku. Nebo můžeme zasypat různými druhy sýra, jako je eidam, parmazán, mozarella.

Bc. Jitka Horáková, DiS.

Komentář nutričního terapeuta: Energetická hodnota 1 porce /  1650 kJ   Tuky: 7g   Sacharidy: 75g   Bílkoviny:  12g

Jáhly se řadí mezi obiloviny a jde v podstatě o vyloupané proso. Pro přípravu pokrmů je vhodné jáhly spařit horkou vodou, zbavíte je tak nahořklé chuti. Jsou výživné, lehce stravitelné a syté. Protože neobsahují lepek, mohou je konzumovat lidé trpící celiakií. Nejvíce zastoupenou složkou jáhel jsou sacharidy, převážně škrob, který se postará o postupné uvolňování energie do těla. Obsahují větší množství vlákniny, vitamíny skupiny B, minerály (železo, hořčík, draslík, zinek, fosfor aj.). Pro vysoký obsah železa uvítají tento pokrm i vegetariáni a lidé trpící chudokrevností.

Mgr. Zuzka Borkovcová

Komentář instruktora pohybu: Tím že jsou jáhly lehce stravitelné, můžete si tento pokrm dopřát před i po tréninku s odstupem alespoň jedné hodinky. Energetická hodnota 1 650 kJ odpovídá např. energetickému výdeji při kruhovém tréninku po dobu 60 min (orientační odhad pro 80ti kilovou osobu).

MUDr. Martin Matoulek, PhD.

Komentář lékaře: Nemusíte se bát mít tento pokrm jako hlavní jídlo ani v redukčním režimu. Přestože se může zdát energetická hodnota 1650 kJ pro někoho hodně – oproti typicky české kuchyni je to spíše méně.  Hlavně však rizoto nepřisolujte, což často vídáme u těchto pokrmů.

Nechte se inspirovat dalšími recepty!

Přečtěte si také další články

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!

 

Michal (30.05.2012):

Mno, kdybyste máslo nahradili něčím jiným (rostlinným olejem, margarínem...), bylo by to ještě o něco zdravější a asi i levnější :).

sabaka (30.05.2012):

Recept určitě vyzkouším. Máslo bych olejem nenahrazovala, myslím že s máslem jsou jídla chutnější...

pavla (31.07.2012):

dětem to moc nechutná

zinek (02.04.2013):

..naprosto nechápu,jak toto někdo může jíst když to nemá žádnou chuť? ...tot nazývat rizotem je nesmysl...



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce