Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Víte, jak se stravují vaše děti?

V průběhu minulého roku jsme s týmem Jízd kuchařů projeli několik základních a středních škol v České republice. Navštívili jsme Liberec, Pacov, Pardubice, Tábor a Kladno a spolu s dětmi vařili, povídali si o zdravém jídle a pohybu, dívali se na vystoupení tanečníků, akrobatů na BMX a soutěžili. Také jsme se ale dětí ptali, co si myslím o zdravém životním stylu, co rádi jedí, co je baví, jestli sportují apod. Dnes vám přinášíme výsledky naší ankety, které se zúčastnilo 1 849 dětí ve věku mezi 6 a 18 roky. V době, kdy každé třetí dítě v České republice trpí nadváhou, byly některé odpovědi obzvláště alarmující.

Co rád jíš?

Nejoblíbenějším jídlem mezi školáky je pizza. Hlas jí přidělilo 45 % z nich. V těsném závěsu následuje česká kuchyně a těstoviny. Ovoce, zelenina a zeleninové saláty, které by v dětském jídelníčku rozhodně neměly chybět, nezískaly ani jeden hlas.

Tip pro rodiče: Zkuste si najít čas a vařte společně s dětmi zdravá jídla. Inspirovat se můžete nejen recepty na Žij Zdravě, ale také „cool“ recepty pro děti na stránkách www.YesNeYes.cz.

Kolikrát denně jíš?

Většina mladých lidí se stravuje 3-5krát denně – čím více se frekvence stravování blíží k pěti jídlům za den, tím lépe. Aby totiž tělo mohlo správně fungovat a nevytvářelo si zásoby energie na horší časy, je ideální konzumovat 5 až 6 menších porcí vícekrát za den. U školáků by měla být základem zdravá snídaně. Inspirovat se můžete našimi snídaňovými recepty.

Tip pro rodiče: Nabídněte dětem jogurtová mléka a čerstvé ovoce. Zabalte dětem do školy nakrájenou zeleninu nebo tmavý chléb se sýrem. Nejhorším řešením je dát školákům peníze, aby si „něco“ koupili sami. Nemalá částka pak skončí v útrobách školního automatu se sladkostmi.

Jak často sportuješ?

Podle výsledků ankety mají naše děti dost pohybu a hlavně je sport baví. Pravidelně, několikrát do týdne se hýbe 54 % studentů. Alespoň dvakrát do týdne se fyzickému pohybu věnuje 33 % žáků středních škol a gymnázií. Mezi nejoblíbenější sporty patří cyklistika a plavání. Tyto aktivity má v oblibě polovina dětí.

Tip pro rodiče: Cyklistika je poměrně levný sport pro celou rodinu, objevte nové cyklistické trasy a vyrazte za sportem spolu s dětmi. Kam vyrazit se můžete inspirovat v našem kalendáři akcí. V zimě můžete s dětmi navštívit bazény nebo oblíbené akvaparky. Dívky bude bavit kroužek akvabel a kluci mohou hrát třeba vodní pólo.

Kolik hodin denně strávíš u počítače?

Počítače dnešní školáci používají opravdu hodně. Využívají ho ke komunikaci s kamarády, ke krácení volné chvíle i k učení. Někteří bohužel tráví před blikající obrazovkou více času, než je zdrávo. Téměř každé páté dítě tráví u počítače víc než 3 hodiny denně. Nejenže se vysedáváním u obrazovky ničí zrak, u menších dětí se mohou také vyskytnout problémy se čtením a psaním. Jednoduše jim schází „okoukání“ a „odposlouchání“ slov z knížek.

Tip pro rodiče: Zkuste si najít volnou chvilku na večerní pohádku a těm větším kupte kvalitní literaturu. Pokud školákovi nedělají problém cizí jazyky, mohla by se mu líbit jeho oblíbená kniha v originále. Existují také vydání, kde stránku s cizojazyčným příběhem střídá český text. Dítě tak při četbě nepotřebuje slovník a svůj překlad si okamžitě potvrdí.

Stravuješ se ve školní jídelně?

Každý den navštíví jídelnu 80 % dětí, 17 % má jídlo z domova nebo obědvá doma a 4 % školáků si kupují jídlo jinde. Pouhá 2 % oběd úplně vynechává.

Tip pro rodiče: O tom, že školní obědy již dávnou nevaří jen nechvalně známé UHO, ale kvalitní a přitom levná jídla, se můžete přesvědčit díky naší soutěži O nejlepší školní oběd, ve které mezi sebou školní jídelny bojovaly o nejlepší a zároveň zdravý školní oběd. Některé soutěžní recepty si můžete vyzkoušet i doma!

Jak jsi na tom s dietou?

Dospívající člověk prochází složitým životním obdobím. Objevuje svoji vlastní osobnost a formuje se vlivem okolí. Dnešní společnost klade přehnaný důraz na kult těla. Nezdravě vyhublé modelky a plastickými operacemi vylepšené dívky zkreslují pohled na svět dospívajících děvčat. Ta se pak pod vlivem tlaku společnosti snaží držet diety a hubnout za každou cenu – každé sedmé dítě již nějakou dietu vyzkoušelo, každé šesté o ní uvažuje.

Tip pro rodiče: Pokud se obáváte, že vaše dítě drží diety, nebo o tom přemýšlí, komunikujte s ním, svěřte se mu s vašimi zážitky s držením diet, pomozte mu vyznat se v sobě a ve svém stravování. Pomozte mu najít zdravé stravovací návyky a sportovní aktivity, které ho budou bavit.

Čtěte také další články:

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!

dotaz nemohu uvést jméno,bylo by zle (23.09.2013):

Je sprívné,když děti i5,14,7 let nejedí mléko a mléčné výrobky,vejce,maso-jen tofu a tampech,nic sladkého,žádné bílé ani tmavé pečivo,vyjímečně tmavý kváskový chleb,občas rybu-ovoce jen jablko,nebo sušené.zeleniny vařená a v páře,brambory ne.Rýže a luštěniny,těstoviny ano,také kvašku.Máme o děti strach.



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce