Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Ani v 18 letech nevzdávejte prevenci obezity

V pubertě ještě není pozdě naučit dítě zdravě žít. Kilogramy navíc se možná podaří maskovat oblečením. Obezita se ale pozná na první pohled. Pro výpočet optimální váhy v této věkové skupině platí pravidlo jako pro dospělé: výška – 90 – 20%.

Mladiství žijí jako v jiném světě. Vše je jednoznačné a jednoduché, ale přesto to nefunguje. Příroda se snaží znormalizovat všechny psychické nedostatky a metabolické chyby kvůli budoucímu uplatnění při hledání partnera. Právě v tomto období si každý fixuje celoživotní zlozvyky.

Upevňujte jejich znalosti o zdravém životním stylu

Přestože u adolescenta dochází k ukončení tělesného a duševního růstu, zůstává na určitou dobu v období „ani dítě ani dospělý“. V tomto věku se už sám umí rozhodovat, ale jeho znalosti vůbec nefungují. Přestože dokáže dodržovat zásady životního stylu, využívá pouze toho, co mu bylo vštípeno v dětství. Významné chyby v dosavadním životním stylu mladistvé pravidelně přivádějí k nám do ambulance s bolestmi hlavy, břicha, trávicími obtížemi a kolapsy.

Bez snídaně ani krok

Mezi nejzávažnější chybu, jež si často dospívající fixují na zbytek života, je vynechávání snídaní. V dnešní uspěchané době je především důležité překonat fyziologické ranní nechutenství a upevnit u nich potřebu snídat až do dospělosti. Vhodná snídaně je jediným správným startem do nového dne. Proces učení, pozornost a soustředění, které si od mladých žádá každý den ve škole, vyžadují adekvátní množství energie. Volit by se měla jídla s vyšším obsahem složených cukrů, případně v kombinaci s určitým množstvím jednoduchých lehce stravitelných sacharidů. Ty nezatěžují trávicí trakt a na rozdíl od tuků a bílkovin nevyžadují náročný enzymatický pochod trávení.

Nejlepší snídaně je…

Snídaně musí splňovat nároky na skladbu, ale i zaujmout smysly – chutí, barvou a vůní. Měla by být atraktivní nejen pro mladého člověka, ale také jednoduchá při přípravě. Základem ideální snídaně 21. století jsou celozrnné snídaňové cereálie s mléčným výrobkem, čerstvým ovocem a dostatečným množstvím pramenité vody. Ne náhodou je snídaně nejdůležitějším denním jídlem. Rozbíhá nejen trávicí trakt, ale i energetický metabolismus a nepřímo předurčuje celkovou pohodu. Ne nadarmo se říká, že jak se člověk ráno nastartuje, tak se bude cítit i v průběhu celého dne.

Sladké limonády dodávají „prázdnou“ energii

Když se adolescent nenasnídá, logicky ve škole musí sáhnout po syceném nápoji. Ten mu rychlou, ale neefektivní, energii dodá. Zvlášť když ho v tom ponouká cílená reklama, která používá polopravdy.

Kolik obsahují sladké nápoje cukru:

  • 3 kostky cukru = 1 dcl šálku kávy,
  • 7 kostek cukru = 2 dcl kolového nápoje, limonády, ochuceného mléka a přírodního džusu,
  • 27 kostek cukru = 1 l sycených nápojů.

Kolové nápoje mají schopnost rozvíjet závislost na jejich konzumaci. Závažným následkem jejich častého pití je vedle rozvoje nadváhy i zabránění řádného ukládání vápníku do kostní tkáně, které blokují fosfáty. Obsah vápníku v kostech se po 21. roku života zásadně nemění, respektive jen může klesat.

Nezatracujte obědy v jídelně

Oběd ve školní jídelně u dospívajícího ztrácí na popularitě. Hospůdka s kamarády bývá rozhodně populárnější. Bohužel průzkum ukázal, že i tento málo populární oběd bývá často jediným vyváženým jídlem v průběhu celého dne. Rozpor mezi vlastním vnímáním a realitou se ukazuje v průzkumu Žij zdravě. V něm 60 % dětí uvádí, že na jedné straně dávají přednost zdravým jídlům. Na druhou stranu ale udávají, že mezi nejoblíbenějšími pokrmy je pizza, tradiční česká kuchyně nebo hamburgery a hranolky.

Málo spánku může způsobit obezitu

Důležitá je, nejen u adolescentů, dostatečná doba spánku. Ta se nepřímo podílí na rozvoji nadváhy. Doporučuji minimálně 7–8 hodin nerušeného spánku. Zkrácení doby spánku na méně než 6 hodin a prodloužení nad 9 hodin vede k pocitu soustavného hladu a tendenci k nadváze.

I puberťákovi záleží na názoru rodičů

S dětmi v tomto věku bývá obtížné se domluvit, ale přesto jim stále záleží na pozitivním zájmu rodičů. I zde je důležité rodinné zázemí, na kterém se již mohou aktivně podílet. Bez problémů zvládnou sami nákupy a především vaření. Často jim stačí koupit středomořskou kuchařku a pak podle ní dokážou zázraky.

MUDr. Zlatko Marinov



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce