Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Boříme mýty o hubnutí: Jezte max. do 17 hodiny

Je pravdou, že na večer by měla být v našem jídelníčku jídla lehčí. Stará česká moudrost říká: „Snídej sám, na obědě se rozděl s přáteli a večeři dej nepříteli“. To vede k závěru, že nejlepší je nevečeřet, což však není pravda.

Lidé, kteří náhle omezí večerní jídlo, stejně hledají náhradní činnost za večeři. Často nemohou usnout, jsou nervózní, chodí po bytě a překvapivě všechny cesty a myšlenky vedou do lednice. Obvykle se spokojí s ovocem nebo něčím lehčím, ale opakované zahánění hladu tímto způsobem vede většinou k většímu energetickému příjmu, než celá večeře.

Jak to tedy opravdu je s večerním jídlem?

Obecně platí, že rozhoduje čas, kdy jdeme spát. Chodíte-li spát například v devět hodin večer, pak byste měli mít poslední jídlo mezi šestou a sedmou hodinou večerní – tedy dvě až tři hodiny před spánkem. Lidé, kteří chodí spát o půlnoci a později, však úplně klidně mohou mít i druhou večeři. Jistě by měla obsahovat co nejmenší množství tuků.

Hlad nebo chuť?

Důležité je i uvědomění si, zda nás žene do lednice hlad nebo chuť. To není na první pohled jednoduché odlišit. Pod vlivem podmanivých televizních reklam, ve kterých si lidé pochutnávají na dobrém jídle, se nám automaticky spouští chuť. Abychom si omluvili svůj prohřešek, často navenek říkáme, že máme hlad. Poznat to lze poměrně jednoduše. V lednici si založíme šuplík, do kterého vložíme „zdravé“ potraviny (zeleninový salát apod.) a na něj napíšeme „HLAD“. V případě, že nastane útok na lednici a máme skutečně hlad, pravděpodobně se spokojíme se zeleninovým salátem. Hlad uspokojíme a jídlo nám nedodalo energii, která by vedla k vzestupu hmotnosti. Pokud se ale naše ruka velkým obloukem šuplíku „zdravých“ potravin vyhne, pak jde jednoznačně o chuť.

Nedokážeme-li zabránit tomuto jevu, je lepší při začátku reklamy opustit místnost a věnovat se nějaké jiné činnosti tak, abychom se vyhnuli spouštěcím mechanismům chuti. V případě větších problému je zde prostor pro klinického psychologa, který vám pomůže změnit tento druh jídelního chování.

Autor: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Mohlo by Vás zajímat


Anna Zemanová (24.08.2011):

Jak mám ale jíst naposledy v 17:00, když pracuji i v noci?

(27.08.2011):

Špatně jste to četla - právě, že tu píší, že to není pravda a jíst můžete až do doby 2 -3 hodin před spánkem... :-)



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce