Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Boříme mýty o hubnutí: Musím jíst 5 - 6x denně

V mnoha doporučeních pro snižování hmotnosti se dočtete, že byste měli jíst 5 až 6x denně. Je to ale pravda? Obecně nelze tomuto pravidlu nic vytknout, nicméně je mnoho lidí, pro které je tento režim nevhodný.

Kdo by měl tedy jíst 5 až 6x denně?

Především ti, kdo nemají čas se v klidu najíst. Tito lidé jedí s velkými časovými rozestupy a mnohdy tak mají „vlčí“ hlad, kdy do sebe dokáží jednou porcí dostat velké množství energie, které se uloží ve formě tukových zásob. Organismus se tak připravuje na další období hladovění. U těchto lidí i samotné rozdělení porce na více menších při zachování stejné energetické hodnoty může vést k pozitivnímu efektu. Je ale třeba zachovávat rozdělení jídel na tzv. hlavní (nevynechávat!) a vedlejší v podobě svačin. Ty můžeme klidně vynechat, nemáme-li ani minimální pocit hladu. Ke svačině je optimální odlehčené jídlo, např. ovoce nebo zelenina.

Důležitá snídaně

Jedním z nejdůležitějších jídel z celého dne je snídaně, která člověku dodává energii hned po ránu. Optimální je, když jsou v ní zastoupeny sacharidy (cukry), které ovlivní centrum hladu na celý den. Naopak jednoznačně nejnevýhodnější je ranní hořká káva, která sice zdánlivě zažene hlad a postaví vás na nohy, ale problém odkládá na pozdější dobu. Pak nejste schopni svou vlastní vůlí ovlivnit energetický příjem a po prvním jídle jste k neudržení.

Zapisujte si a raďte se!

Pokud si s rozvržením jídla nevíte rady, zkuste si váš jídelníček alespoň týden zapisovat (například v aplikaci můj deníček) a poté se pokuste na papíře rozdělit jídla tak, aby to vyhovovaly vašemu režimu. Papír snese vše a i samotné plánování vám určitě půjde snadněji, stejně jako následné dodržování tohoto plánu. Pokud to ale nepůjde ani tak, obraťte se na odborníky – nejlépe nutriční terapeuty.

Autor: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!


Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

jednodenní akce
vícedenní akce