Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Co je psáno to je dáno - Zapisování jídelníčku je jedním ze základů úspěšného hubnutí

Také přemýšlíte nad tím, jak se zbavit nadbytečných kilogramů jednou pro vždy? Ač se vám to může zdát divné, úspěch hubnutí tkví mimo jiné ve zdánlivé maličkosti – v pravidelném zapisování vašeho energetického příjmu a výdeje. Díky zápiskům získáte nejen pravdivý přehled o vašich stravovacích návycích a pohybových aktivitách, ale také o případných výživových chybách, kterých se dopouštíte. Na základě zápisků budete moci postupně svůj jídelníček upravovat a vytvářet si takový redukční režim, který bude odpovídat nejen vašim chutím, ale také vašemu životnímu rytmu. Pokud se vám podaří správně nastavit redukční režim, postupná změna životního stylu a snižování váhy na sebe nenechá dlouho čekat.

Co by ve vašem zápisu nemělo chybět?

Ve vašem zápisníku byste si měli vést záznamy o množství jídla, jeho energetické hodnotě i o čase konzumace. Co se množství potravy týče, zkuste ze začátku použít kuchyňské váhy nebo jiný způsob odměřování porcí (např. hrst, hrnek nebo lžíce). Postupem času se naučíte odhadnout svoji porci již pouhým pohledem. Nezapomeňte sledovat také veškerý příjem tekutin a pamatujte, že všechny nápoje obsahují cukry, kromě neslazeného čaje, kávy a obyčejné vody. Položku, na kterou se často zapomíná, tvoří jídlo snězené jen tak mimochodem, ať již ze zvyku nebo třeba z nudy. Máme na mysli noční nájezdy na lednici, uzobávání u televize, nebo ochutnávání při vaření – to by ve vašem zápisníku nemělo chybět.

V zápiscích by neměla chybět ani pohybová aktivita – nejde jen o cvičení ve fitness centru, ale také o počet kroků, které během dne uděláte (pomoct vám může krokoměr, nejlevnější pořídíte za 200 Kč). Zápisky energetického výdeje vám pomohou zjistit, jestli je vaše pohybová aktivita dostatečná, nebo jestli naopak potřebujete v této oblasti přidat. Zapisujte si také své pocity, které během jídla nebo pohybové aktivity máte. Přijdete na to, jestli jíte spíše, když se nudíte, nebo když jste ve stresu a jestli jste sportovali málo ze zdravotních důvodů, kvůli ztrátě motivace nebo se vám prostě jen po náročném večírku nechtělo.

5 důvodů, proč si zapisovat jídelníček:

1. Získáte perfektní přehled o veškeré přijaté a vydané energii

Pokud si budete zaznamenávat i energetickou hodnotu stravy, přesně zjistíte, zda je třeba navštívit klidnou hodinu pilates nebo vyběhnout svižným krokem do schodů. Jinými slovy snadněji dodržíte Rovnici zdravého života, která říká: Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít.

2. Odhalíte chyby v jídelníčku a nastavíte správnou redukční dietu

Denní záznamy napoví, které potraviny konzumujte nejčastěji a jak často se během dne stravujete. Díky tomu můžete odhalit nejčastější chyby ve vašem jídelníčku, jako např. paní Vlasta nebo Lucie z naší Reality Show – k nejčastějším chybám jejich jídelníčku patřilo nepravidelné stravování, přílišná konzumace uzenin, špatný pitný režim a přejídání se ve večerních hodinách. Jakmile přijdete na chybu, můžete začít s postupnými úpravami svého jídelníčku, hledáním alternativních pokrmů, surovin apod. (Inspiraci můžete najít například v našem článku Správná redukční dieta.) Nehazardujte se svým zdravím pochybnými dietami a vezměte rozum do hrsti. Hubnutí je pozvolný proces. Kila jste nabrali postupem několika let, redukce by proto měla být také pozvolná.

3. Dietní přešlap lehce napravíte

Každý občas v rámci svého redukčního programu zhřeší. Důležité je nevzdat hubnutí a na místo toho přizpůsobit hříšku jídelníček a pohybové aktivity po zbytek dne. Pokud jste neodolala oblíbenému zmrzlinovému poháru, vyrazte třeba na zumbu nebo si uberte z večeře přílohu.

4. Začnete nakupovat zdravěji

Mnozí z nás nakupují podle zvyku, díky tomu se jim často stává, že jejich lednička je plná potravin, které nejsou pro redukční dietu zrovna vhodné. Zamyslete se nad svým jídelníčkem a připravte si takový nákupní seznam, ve kterém budou obsaženy i zdravé věci. Inspirací vám může být náš video nákupní rádce s nutriční terapeutkou.

5. Získáte zpětnou vazbu

Až se vás kamarádka zeptá, jak to děláte, že vypadáte tak báječně, ukažte jí své jídelníčky, ze kterých bude postupná změna k lepšímu životnímu stylu určitě znát. Vaše zápisky vám také připomenou vynaložené úsilí a nenechají vás usnout na vavřínech.

Zápisník si můžete jednoduše vést i online na našich stránkách v Aplikaci Můj deníček. Stačí při sobě během dne nosit malý deníček, kam si budete zapisovat a večer vše dát do aplikace, která za vás vypočítá váš energetický výdej a příjem a zaznamená údaje do přehledného grafu. Budete mít tak skvělý přehled o vašich redukčních úspěších i malých škobrtnutích.

Zajímavým a poučným tipem pro všechny, kteří chtějí hubnout, může být Reality Show na našich stránkách, ve které se tři sympatické dámy snažily o snížení kilogramů. Zapisování a úprava jídelníčku bylo to první, co je čekalo. Přečtěte si zápisky z blogu Reality Show a nechte se inspirovat. Pokud budete potřebovat se svým poradit jídelníčkem, neváhejte a obraťte se na naše odborníky z Rekondičního centra VŠTJ Medicína. Kontaktovat nás můžete na e-mailové adrese info(zavináč)zijzdrave.cz.

Přečtěte si také další články:

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!


Adelka (09.04.2012):

Adelka



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

jednodenní akce
vícedenní akce