Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Desatero jak předcházet nadváze a obezitě v dětství

Jaké jsou hlavní zásady boje proti dětské obezitě? Myslíte, že se vaše dítě "vytáhne" z nadbytečných kil? Přehledné desatero vás vyvede z omylů a poradí, jak včas pomoci svým ratolestem.


  • Pravidelný pohyb – ze všech dostupných postupů je nejúčinnějšímetodou v prevenci nejen nadváhy a obezity, ale i třeba cukrovky. Navíc zde platí rčení, že co se v dětství naučíš, budeš používat celý život. Dejte svým dětem možnost poznat, jak je pohyb příjemný – později to půjde hůře.
  • Pravidelné stravování – nezapomínejte na snídani, její vynechání ve stravovacím režimu většinou vedek rychlému doplnění energie ve formě sušenek nebo slazených nápojů během vyučování, což je častou příčinou vzniku nadváhy u dětí.
  • Dostatek ovoce a zeleniny (minimálně 3× denně)– počítá se např. jablko ke svačině, rajče či okurka jako příloha k večeři či zeleninová obloha při jídle v restauraci (pokud ji dítě opravdu sní :)).
  • Soustředit se na jídlo – provozování jiných činností při jídle vede k tomu, že obvykle sníte více,než potřebujete, jelikož tyto vjemy zakryjí pocit nasycení.
  • Vyhýbat se reklamám na potraviny – častým spouštěčem nadváhy bývají právě televizní reklamy,které jsou čím dál tím více zaměřeny na děti. Snažte se jim tedy vyhýbat, stejně tak jako „rizikovým“ uličkám v nákupních centrech.
  • Pravidelný spánek – je pro dítě zcela zásadní, jinak bude unavené, neodpočinuté a energii bude získávat z okamžitých zdrojů, tedy jídla a pití.
  • Dostatek mléčných výrobků – obsahují totiž vápník, který je důležitý pro stavbu kostí.
  • Nedržet žádné moderní redukční diety (pozor zvláště u dívek) – existuje celá řada tzv. věrohodných zdrojů, jak zaručeně zhubnout. Většinou ale nefungují. O redukci hmotnosti u vašich dětí se raději poraďte se svým dětským lékařem, zvláště v případech, kdy se jedná o kompletní změnu stravovacího režimu.
  • Zapojit se musí celá rodina – budete-li změny stravovacích návyků, které vám naordinoval dětský lékař, uplatňovat pouze na dítě, očekávaného efektu velice pravděpodobně nedosáhnete.
  • Omezte hry na počítači a sledování televize – na tyto činnosti stanovte dětem týdenní časový limit, a ještě lépe ho kompenzujte aktivním pohybem, zvláště je-li venku hezké počasí.

Přečtěte si také další články:

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce