Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Ženy versus muži - kdo má větší vůli?

Hubnutí aneb proč to mají muži jednodušší?

Psycholožka Dr. Slabá nám ze své praxe prozradila, jaký je rozdíl mezi hubnutím žen a mužů. Zamyslela se i nad tím, proč jsou muži úspěšnější, než ženy.

,,Když jsem se v minulosti podílela na kurzech snižování nadváhy a měla smíšenou, žensko-mužskou skupinu, byla jsem svědkem toho, že muži (i když byli v menšině) hubli rychleji a s větší lehkostí. Proč tomu tak je? Rozhoduje povaha i hormony. Vždy jsem čelila otázkám, jak je to možné, zvláště tehdy, kdy v analýzách jídelníčku a změn v jídelním chování vyšlo najevo, že muži nevyvíjeli často ani poloviční úsilí jako ženy a přesto měli až dvojnásobné úspěchy."

Společnými silami?

Asi vás (ženy) tato otázka napadá stejně často, když například začnete hubnout s manželem. Oba dodržujete stejná jídelní doporučení, oba absolvujete stejnou pohybovou aktivitu, stejně ale hřešíte a on již po měsíci mění velikost oblečení. Vy potom marně přemlouváte ručičku váhy, aby se pohnula směrem doleva. Mohu vás uklidnit, staré rčení hovořící o tom, že muži jsou z Marsu a ženy z Venuše platí i pro oblast hubnutí. Rozdílnosti v mentalitách mužů a žen se potom přenášejí i do samotného hubnutí.


V čem je rozdíl?

Počet "pokusů", rozhodnutí a motivace

Ženy většinou hubnou (vy)trvale, neustále se trápí různými dietami a tím se vlastně neustále pohybují v kolotoči hubnutí a přibírání. Mají velké znalosti o dietetických opatřeních, skladbě potravy, základních doporučeních ohledně zdravého životního stylu, což se paradoxně odrazí v tom, že nemají z čeho ubírat a jejich metabolismus se stává úsporným. Základní motivací je pro většinu žen, nespokojenost s vlastním vzhledem.

Muži za sebou mnoho pokusů nemají, většinou hubnou jednou v životě, zhubnou a váhu si udrží. Jistě namítnete, že znáte muže, kteří zase přibrali, ale věřte, že v porovnání se skupinou žen, jsou ve velké menšině.  Muži o dietách příliš nevědí, mnohdy nevědí vůbec nic, což je  pro ně v důsledku výhodou. Stačí přestat jíst uzeniny, pít místo piva či coly vodu a hubnutí jde prakticky samo. Motivací jsou pro muže nejčastěji zdravotní potíže a také potřeba zvýšení fyzické kondice.


Povahové rysy

Ženy se nechají velmi ovlivňovat emocemi a nepodstatnými detaily. Často už dopředu předpokládají, že dieta OPĚT nevyjde. Muži jsou více praktičtí a orientovaní na dosažení cíle. Když se jednou rozhodnou, máloco (nebo kdo) je od toho odradí, nehledají žádné výmluvy. Nemají problém s plánováním a více než ženy umí vytvářet strategie pro zvládání zátěžových situací. Muži také daleko lépe snášejí pomalu viditelné výsledky, takže přes pomalejší rozjezd mohou být vytrvalejšími běžci. Bohužel, ženy bývají bez rychlých úspěchů často frustrované, a tak se vrhají do nových a nových diet.

Dieta vs. pohyb

Ženy si v souvislosti s hubnutím vybaví spíše omezení jídla (dietu), muži sáhnou po pohybové aktivitě.


Hormony, rozložení tuku v těle

Hormony testosteron (muži) a estrogen (ženy) formují rozložení tuku v těle již od puberty a po celý život (Jablko vs. hruška). Muži mají navíc více svalové hmoty, takže mají vyšší bazální metabolismus. Zdá se tedy, že rozdíl v pohlaví při procesu hubnutí je, ale podívejme se na tuto informaci z nadhledu. Třeba tak, že ženy se zase pro změnu dožívají vyššího věku. Stále platí, že nejdůležitější ze všeho je mít k hubnutí silnou motivaci a také podporu okolí - protože ve dvou, třech, pěti… se to lépe táhne a hledání výmluv je mnohem těžší!

Mohlo by Vás zajímat:

Dr. Bureš, Jirkov (27.08.2013):

Chybí 3 podstatné principy. 1. Jíst 3x denně, žádné malé porce vícekrát denně, neboť tuk se spaluje jen při nízké hladině krevního cukru a tím i insulinu. Jíme-li 5-6 x denně, nefunguje to. 2.Omezit živočišné (nasycené) tuky na minimum. Neomezovat bílkoviny-libové maso, ryby, luštěniny, vejce, nízkotukové mléčné výrobky apod. Jinak si je tělo vezme ze svalů, čímž se sníží potřeba energie - "JOJO-efekt. 3. Ne nutně sport, nýbrž pohyb, např. rychlá chůze 30-60min, 4x týdně, i denně, jízda na kole, Nordic-Walking a pod., aby se udržely nebo posílily svaly, které mají vysokou energetickou spotřebu, i v klidu!



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce