Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Hubnutí v každém věku aneb mám to ještě zapotřebí?

Překročili jste šedesátku, jste prostorově výraznější a u lékaře stále slyšíte, že za vaše zdravotní problémy může vaše nadváha a obezita. Je to ale skutečně pravda a po zhubnutí vše zmizí?

Bohužel to pravda zcela není. Poklesem hmotnosti sice dojde velmi pravděpodobně například ke snížení krevního tlaku (ale také zcela nemusí), nebo ke zlepšení existující cukrovky. Co ale tolik neplatí je, že při snížení hmotnosti vždy odezní bolesti zad a kloubů. Naopak se často stává, že u lidí, kteří zredukují svou hmotnost, dojde ke zhoršení tzv. vertebrogenních bolestí resp. bolestí kloubů. Tak jak tedy postupovat a má smysl vůbec hubnout v tomto věku?

hubnutí senioři

Vždy je dobré na začátku mít představu, co můžete od snížení hmotnosti očekávat a proč vůbec chcete zahájit hubnutí. Pokud je to celkové zlepšení zdravotního stavu, tak má hubnutí smysl. Nejvíce ale většinou chtějí lidé ovlivnit svou tzv. kardiovaskulární mortalitu (úmrtnost na srdečně-cévní onemocnění), která roste s rostoucí hmotností. Rizikovými faktory srdečně cévních onemocnění jsou například kouření, vysoká hladina cholesterolu, vysoký krevní tlak, cukrovka, obezita a nízká fyzická zdatnost.

U lidí po šedesátce pak nejlépe zlepšuje kardiovaskulární mortalitu zvýšení fyzické zdatnosti. Zvýšení fyzické zdatnosti, kterého lze dosáhnout jedině pravidelnou pohybovou aktivitou, pak ovlivní vysoký krevní tlak, tak cukrovku ale i hladinu tuku - resp. cholesterolu v krvi a nakonec i obezitu. Je to významnější efekt než, když se vrhnete na ovlivnění jednotlivých rizikových faktorů samostatně.

Vedlejším efektem je i snížení deprese při pravidelné pohybové aktivitě, které je významně vyšší a přímo úměrně s rostoucím věkem. Připravte se však na to, že pokud se vám povede radikálněji zhubnout 10 a více kilogramů, může to ve vašem okolí vyvolat dojem, že jste nemocní. To může být obavou o vaše zdraví, ale velmi často také tím, že vám chce někdo „vykompenzovat“ vaší radost nemilou zprávou, která má ve vás zanechat nepříjemný pocit. I s tím se setkáváme v praxi a je dobré se na to připravit.

Pokud je hubnutí spojeno s přísnou nízkoenergetickou dietou, kterou nedoporučujeme v tomto věku, a ztrátou aktivní tělesné hmoty současně se snížením fyzické kondice, velmi často se může stát, že podlehnete obavám. Proto vždy každá mírná redukční dieta by měla být doprovázená zvýšením fyzické aktivity. Pokud to vaše klouby dovolí, není nic vhodnějšího než chůze. Náhradní aktivitou při bolestech kloubů nebo špatném počasí je pak například jízda na stacionárním rotopedu. Pokud si nevíte rady, obraťte se na svého praktického lékaře, který vám poradí.

Pokud jste se rozhodli zredukovat i třeba jen 2-5 kilogramů resp. jednu konfekční velikost, i to má velký význam. Největší efekt je totiž v těch „prvních“ kilogramech, pokud to není jen voda. To poznáte tak, že pokles udržíte minimálně 6 měsíců.

Autor: MUDr. Martin Matoulek, PhD.

Přečtěte si také další články:

 

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!


Jana (02.08.2012):

Nejdřív začala hubnout sestra, pak já a nakonec se k nám přidala i naše 65-tiletá mamka. Už zhubla 8kg. Vypadá lépe, cítí se lépe a doktor ji jen chválí :)

Milena (28.08.2012) (27.08.2012):

Je mi 64 let, zhubla jsem pod lékařským dohledem 13 kg za 6 měsíců, cítila jsem se velmi dobře, chtěla jsem pokračovat dále, ale bohužel mi zkolabovaly ledviny a teď už rok chodím po doktorech na různá vyšetření, v ledvinách mám zavedeny stendy, čekám pravděpodobně na operaci, přibrala jsem a jsem z toho nešťastná,doufá, až se vše vyřeší, že opět začnu hubnou.



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce