Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Jak moc je pro hubnutí důležitá motivace?

Já se domnívám, že najít motivaci pro hubnutí je jeden z nejdůležitějších kroků v celém procesu hubnutí. Nejdříve si musíme uvědomit, zda vůbec chceme začít hubnout a také, proč tak chceme učinit právě teď. Jistě existuje mnoho důvodů, pro které by bylo dobré zhubnout. Běžně v literatuře jsou popisovány důvody zdravotní, estetické, společenské, citové, vnější tlak, atd. Ale je nějaký z těchto důvodů podstatný právě pro nás? Trápí nás tak, že jsme ochotni změnit svůj dosavadní životní styl, který nám nadmíru vyhovoval? Tuto otázku by si měl každý sám za sebe zodpovědně odpovědět, neboť najít tu „svou“ motivaci, která mu zaručí dojít úspěšně k cíli je velmi těžké a složité. Pokud totiž přijmeme jako motiv jeden z výše uvedených důvodů, které sice obecně platí, nás se také týkají, ale příliš neoslovují, naše cesta k cíli, tedy ke zhubnutí, nebude patrně vůbec úspěšná nebo nebude trvale efektivní.

Dalším důležitým momentem je uvědomění si všech pozitivních, ale i negativních následků našeho hubnutí. Každá změna stavu s sebou přináší obojí. A to je nutné si uvědomit i při hubnutí. Pokud pozitiva převáží nad negativy, cesta ke změně je otevřená.

Pokud tedy máme motivaci, a zároveň pozitivní následky zhubnutí jsou v převaze, je ještě důležité si začátek hubnutí správně načasovat. Je zcela nevhodné začínat hubnout v době, kdy např. v práci je uzávěrka a my jsme ve stresu hned po probuzení, nebo např. v době nemoci, nebo zrovna přestáváme kouřit. Měli bychom si uvědomit, že absolutně můžeme zvládnout jen jednu podstatnou změnu svého životního stylu, neboť k této změně potřebujeme dostatek sil a energie. Vhodné načasování je tedy na dobu, kdy jsme, aspoň relativně, v pohodě, bez větších akutních stresů.

Pokud jsme již našli správnou motivaci a také zvolili správný čas pro začatek hubnutí je dobré stanovit si také konkrétní úbytek?

Samozřejmě. Stanovení si konečného cíle má také velký význam, neboť se jedná o jasné, konkrétní a uchopitelné kritérium. Ale i zde je třeba upozornit na některá úskalí.

Předně je třeba, aby námi stanovený cíl (úbytek) byl reálný. To zajistíme jednoduchým výpočtem: při potenciálním hubnutí cca 0,5 kg týdně,  reálný cíl za dobu 3 měsíců by měl být asi 6-8 kg.

Pokud by náš cíl postrádal realitu a tedy splnitelnost, naše snaha bude zakončena neúspěchem a my tento neúspěch vztáhneme k sobě, jako naši vlastní neschopnost, budeme cítit pocity viny za něco, co jsme vůbec ovlivnit nemohli. Stanovíme-li si nějaký reálný dlouhodobý cíl, např. na dobu jednoho roku, je třeba tento cíl rozdělit na cíle dílčí. To je důležité k zachování kontinuity změn přístupu ke stravovacím a pohybovým návykům, ale také k udržení motivačních hledisek.

Pokud bychom si totiž např. v lednu stanovili, že za rok chceme zhubnout 20 kg, tak  ještě v srpnu můžeme mít pocit, že je na hubnutí dost času, a když začneme v září, tak náš cíl v pohodě splníme. Ovšem není tomu tak. Zkušenosti ukazují, že nezačne-li člověk plnit svůj cíl hned, těžko jej splní. Mohu proto doporučit již zmíněné rozdělení cíle na jasně stanovené etapy a jejich plněním dojít ke splnění dlouhodobého cíle.

Velký motivačním pomocníkem na této cestě jsou odměny, které si stanovíme za splnění dílčích cílů i cíle dlouhodobého. Často to jsou zdánlivé maličkosti, jako třeba návštěva kosmetiky, kadeřnice, či lístek do divadla, nicméně mají zázračnou motivační moc v dalším snažení.Říkají nám, že naše úspěšná „práce“ se vyplácí. Důležité je, aby odměna přišla bezprostředně  po splnění cíle, aby posílila naši další snahu.

Jak, a je vůbec důležitá podpora druhých ve snaze o redukci hmotnosti?

Určitě. Téměř všichni, až na výjimky, potřebujeme k jakému-koli našemu snažení podporu ostatních a hubnutí není výjimkou. Pokud se nám podaří zapojit do tohoto procesu rodinu, můžeme očekávat úspěch.

Redukční režim, respektive změna životního stylu je úspěšnější, pokud se i partner případně děti přizpůsobí změně, a to nejen stravovacích zvyklostí, ale i třeba v rámci rekreační pohybové aktivity.

Pokud se nám nepodaří najít podporu v rodině, neznamená to neúspěch v redukci. Je třeba hledat dále, např. v okruhu známých či spolupracovníků. Podaří-li se nám najít „spolubojovníka“, znamená to, že se máme s kým poradit, že se máme komu svěřit, že můžeme očekávat pochvalu a podporu, budeme-li to potřebovat. Vědomí, že nám někdo důvěřuje a podporuje nás, je dalším motivačním činitelem  v procesu hubnutí.

Projeví se hubnutí nějakým způsobem i na psychice hubnoucího?

Jistě. Záleží velmi na tom, jakým způsobem jste se rozhodli hubnout. Pokud jste se rozhodli pro rychlý způsob, např. pomocí striktních redukčních diet, vězte, že u takových hubnoucích se projevuje zvýšená podrážděnost až apatie, únava či úzkost. Tyto negativní emoční reakce samozřejmě ovlivňují celkové prožívání a chování člověka, takže tento stav je hubnoucím vnímán jako málo přijatelný a často bývá důvodem přerušení dietních opatření a navrácení se k „obéznímu“ životnímu stylu. Toto tvrzení potvrzuje jeden z mnoha výzkumů, kdy se dobrovolníci podrobili striktní redukční dietě.

Po několika měsících, kdy jejich tělesné schránky prokazatelně hubly, došlo ke změnám v chování a prožívání. Velmi obtížně se soustřeďovali na složitější myšlenkové úkoly, neustále mysleli na jídlo, stali se konfliktními a vybuchovali kvůli maličkostem. Jejich konverzace se zúžila pouze na řeči o jídle. Tedy, účinky pravidelného hladovění na osobnost jsou tím ničivější, čím rychleji se snaží člověk dosáhnout štíhlé linie. Pokud budete hubnout postupně, s pozvolnými úbytky a celkovou změnou životního stylu, výše zmíněné negativní emoční reakce v podstatě nepoznáte. Naopak, ve vědeckých studiích byl u takto hubnoucích lidí prokázán výrazný ústup úzkosti, nárůst sebedůvěry a sebevědomí. Proto bych jednoznačně doporučovala hubnout pomocí postupné změny životního stylu.

Autor: PhDr. Šárka Slabá, Ph.D., klinická psycholožka

Zeptejte se odborníka

V lednu máte jedinečnou možnost konzultovat své případné problémy se snižováním váhy s odbornicí na lidskou psychiku, motivaci k hubnutí a redukční režim - psycholožkou PhDr. Šárkou Slabou, Ph.D. Neváhejte a posílejte své dotazy na adresu info(zavináč)zijzdrave.cz. Odpovědi budou uveřejněny na našich stránkách.

Přečtěte si také další články:

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!




Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

jednodenní akce
vícedenní akce