Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Jak zhubnout při směnném režimu v práci?

Zhubnout není jednoduché. Obzvlášť, pokud máte nepravidelný režim. Jak nejlépe zhubnout při směnném provozu vám poradí odbornice webu Žij zdravě. Dotazy jsme vybrali z naší online poradny.

Snažím se zhubnout, jím hodně ovoce a zeleniny, ryby a zařadila jsem i pohyb. Pracuji jako zdravotní sestra a tudíž sloužím i noční směny. Nevím, jak se stravovat v noci, když pak přes den spím.

Největší chybou při nočních směnách je hladovění, větší snídaně po příchodu ze služby a následný spánek. I během noci je třeba stravovat se pravidelně. Pokud se jedná o spíše „sedavé“ služby, pak stačí malé porce rovnající se spíše svačinám. Jde hlavně o to, abyste nehladověla. Poslední (lehčí a menší) pokrm byste měla konzumovat 2 – 3 hodiny před spaním. Doporučila bych rozepsat si stravování podle režimu. Kdy vstáváte, kdy uléháte, kdy obvykle snídáte, obědváte, večeříte, apod. Vytvoříte si tak pravidelný režim.

Chtěla bych začít hubnout, protože začínám mít problémy s klouby. Pracuji na směny, ranní, noční, odpolední, denně osm hodin a máme jednu přestávku půl hodiny. Jinak nemám šanci se najíst, jak se doporučuje ve všech dietách (menší porce po dvou hodinách). Potom přijdu domů hladová a jím, přejídám se a přibírám.

Pokud nemáte potřebu ve třech hlavních jídlech konzumovat velké porce stravy, pak vám bude stačit stravovat se 3x denně, pravidelně, dle zásad racionální stravy. Rozhodně je třeba zabránit dlouhému hladovění a následnému přejídání. Nebojte se se svým problémem obrátit na odborníky zabývající se těmito tématy, obezitology, psychologa, apod. Další nutnou podmínkou trvalé redukce je také pravidelná pohybová aktivita aerobního typu 2 – 3x týdně, kterou zařadíte do svého režimu.

Nejsem nikterak obézní, ale trápí mě ukládání tuku na břicho. Sportuji 3x týdně 30 min běhu a do toho kolo, ale břicho nechce odejít. Žádné diety nedržím, nepřejídám se a jím vše, ale s  mírou. Myslím si, že největší problém je mé sedavé zaměstnání kdy pracuji 12 hodinové směny, ranní a noční a maximálně se protáhnu. Nemáte prosím nějaký tip jak se zbavit tuku na břichu při tomto režimu?

Tuk na břiše je problémová partie snad u každé ženy. V dotazu neuvádíte, jak dlouho tyto aktivity provozujete. Jedná se však o aktivity aerobního charakteru, které když vykonáváte při vhodné intenzitě a s pravidelnější frekvencí, napomohou k redukci hmotnosti. I přesto, že se však nepřejídáte, mohou ve vašem stravovacím režimu být jisté nedostatky, které celý proces brzdí. Proto by bylo vhodné váš stravovací režim prodiskutovat s nutričním terapeutem a hledat možnosti změny.

Chtěla bych se zeptat, jak bych si měla sestavit jídelníček, když mám 12 hodinové směny v práci denní a noční. Chtěla bych zhubnout alespoň 10 kg.

Důležité je hlavně rozdělit si stravování do několika jídel během dne, kdy sloužíte. Interval mezi jednotlivými jídly by měl být cca 2 – 3 (max. 4 hodiny). Mezi hlavními jídly by měly být malé svačiny. Do hodiny po probuzení byste se měla nasnídat, poté za 2-3 hodiny zařaďte malou svačinu – ideálně malou porci ovoce, zeleninu nebo polotučný bílý jogurt. Za cca 2 – 3 (max. 4) hodiny byste se měla naobědvat, poté by za 2 – 3 hodiny měla opět následovat malá svačina. Není problém „protáhnout“ interval mezi hlavními jídly tak, že zařadíme dvě malé svačiny za sebou. Dále by za 2 – 4 hodiny měla následovat večeře. Volte lehké pokrmy. Po ní za 2 – 3 hodiny malá druhá večeře, např. měkký tvaroh se zeleninou, malou porcí ovoce. Za 2 – 3 hodiny po této druhé večeři byste měla ulehnout.

Odpovídaly: Bc. Jitka Laštovičková a Bc. Jitka Horáková, DiS.

Mohlo by vás zajímat:

Janča (18.11.2012):

Dobrý den, delam na 3 smenny,pripadam si porad unavena,rekla bych ze vubec netusim jak mam jist a rozhodne nestavam pravidelne!! Snazim se jist pravidene ale nekdy mi pride ze sem najezena az kam a jindy ze sem snad ani nic nesnedla...Pohybu mam v praci az az takze na njaky sportovani opravdu neni nalada maximane kazdodenni prochazky se psem.. Ale rada bych se naucia jist,tak jak by to melo byt abych njaky to kilo schodila...

Andrea (07.03.2013):

Chodím na směny denní 12hodin,noční 12hodin,už jsem přibrala přes 20kilo a jsem z toho zoufalá,potřebuju shodit,protože se vubec necítím dobře v teto kůži,okolí mě to dává pěkně najevo,poradte jak sestavit jídelníček,děkuji mockrát



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce