Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Myslíte, že po šedesátce nemůžete zhubnout?


Ztrácíte motivaci k hubnutí?

Žij zdravě vám přináší příběh pana Přiba, který v 68 letech snížil svoji nadváhu o více než 30 kg. Systematicky se zaměřil na rozvoj pohybové aktivity a začal si zapisovat příjmy energie. Jak jinak by taky měl ekonom pracovat? Výsledky na sebe nedaly čekat a pan Přib se cítí lépe. To vše díky přirozenému a postupnému snižování váhy ze 125 na přibližně 90 kg.

Jak všechno začalo?

Pan Přib byl v mládí aktivní sportovec, chodil na volejbal a nebránil se pěším výletům. Žil aktivním životem a s obezitou nebojoval. Po padesátce, když přestal sportovat, začal přibírat. Byl silným kuřákem, a když s cigaretami skoncoval, přibral až na rizikových 110 kg. Když vycházel do kopce k rodné vísce na Šumavě, zadýchával se a musel zastavovat. Trpěly nejen klouby, ale lékaři mu zjistili i vysoký krevní tlak a později i cukrovku.
Když se rozhodl problém s nadváhou a obezitou řešit, začal radikálními způsoby. Držel například populární, ale nezdravou Atkinsovu dietu, jejímž základem jsou bílkoviny a tuky. Po vynechávání uhlovodanů sice nakrátko zhubnul na 94 kg, ale pak přišel jo-jo efekt.


Problémy s kyčlí zabránily panu Přibovi v dalším hubnutí, musel se soustředit na regeneraci po náročné operaci a endoprotéze. Chození mu dělalo problém a po operaci přibral na 125 kg. Uvažoval, jak vykročit správným směrem ke snižování váhy. Nakonec k jeho hubnutí přispěla náhoda, když manželčina kolegyně doporučovala známým rekondiční centrum VŠTJ Medicina. Chválila ho kvůli tomu, že to není klasické „fitko“, ale že se tam zabývají odborníky ověřeným snižováním nadváhy a obezity. Vyprávěla o přívětivém prostředí, kde předchází cvičení konzultace s obezitologem.

Pan Přib se rozhodl, že je správný čas zhubnout, aby minimalizoval zdravotní komplikace. Začal zvolna cvičit a docházet na konzultace k MUDr. Martinu Matoulkovi, u kterého absolvoval vstupní zátěžový test. Začal dodržovat nastavený jídelníček, pečlivě vážit porce jídla a zamýšlet se nad tím, jak se stravuje.  Nutriční terapeutka mu sestavila jídelníček tak, že dosahoval cca 9 500 kJ za den. Musel se zaměřit především na zvýšení podílu bílkovin, které pomáhají v budování svalové hmoty. Přestože šetřil pohybový aparát a snažil se nenamáhat kloub, dokázal cílenými návštěvami rekondičního centra, zpravidla dvakrát týdně zhubnout úctyhodné množství kilogramů. Postupným snižováním váhy řádově o 2 kg za měsíc hubnul zhruba rok a šest měsíců. Okolí reagovalo pozitivně, což ho stále více motivovalo. Jeho notýsky, kam si zapisoval příjem a výdej energie, se staly pověstnými.

A co k hubnutí dodává pan Přib? „Bez podpory manželky bych to nikdy nedokázal. Člověk zkrátka musí chtít – a disciplína je přitom to hlavní.“

Přečtěte si také další články:



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce