Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Mýty spojené s hubnutím po porodu

Pro novopečenou maminku je po porodu dětátka mnoho věcí kolem nových a nezažitých. Zpočátku se zpravidla snaží získávat informace, jak se dá. Od maminek i babiček, kamarádek, z knih nebo z internetu. Je zahlcena tipy a radami a pořádně neví, co si vybrat a čemu věřit. S hubnutím po porodu to není jiné. Existuje mnoho “zaručených” nápadů, co dělat nebo naopak nedělat po porodu, abyste zhubla. Ne však všechno je stoprocentní pravda a něco je dokonce úplný nesmysl.

Ujasněme a upřesněme si tedy pár známých rad:

“Kojíš – musíš jíst za dva…”

To samozřejmě pravda není. Kojením sice maminka vydává určitou část své energie, ale zaprvé už během těhotenství se s určitou tukovou zásobou pro kojení počítalo a zadruhé tento energetický deficit pokryjí například dvě svačinky navíc v podobě jogurtu, celozrnného pečiva a ovoce. Je potřeba jíst dvakrát zdravěji, ne za dva!

“Kojíš – nemůžeš cvičit, nebo ztratíš mléko…”

Toto téma jsme již rozebírali v předešlých článcích. Cvičit určitě maminka může, ale s rozumem a za určitých podmínek. Neměla by se dostat při cvičení za tzv. aerobní zónu. Pak by se totiž mohla kyselina mléčná, která se tvoří ve svalech při vysoké intenzitě zatížení, dostat do mléka a děťátku by nemuselo chutnat. Existují dokonce studie, které prokazují pozitivní vliv vytrvalostního cvičení (například chůze) na tvorbu mléka.

“Staráš se o miminko? Pak máš pohybu určitě dost”

Zpočátku je opravdu maminka unavená, jakoby měla pohybu až přespříliš. Nicméně i když opravdu běháte kolem miminka celý den, není to ten pohyb, který vede k efektivní redukci hmotnosti. K tomu je potřeba vykonávat pohyb vytrvalostního charakteru o střední intenzitě po dobu alespoň třiceti minut. Tento pohyb by Vás měl spíše energií nabíjet, než ji z vás vysávat. A vy pak můžete tuto energii s úsměvem předávat svému miminku.

“Máš už 2. (3., 4…) dítě, to už nikdy nezhubneš…”

Opět to není tak docela pravda. S přibývajícím věkem (a přibývající leností ale i zdravotními problémy) se sice kila shazují hůře. Ale jde to v každém věku a po každém porodu. Důležité je nevzdávat to.

“Čím více tekutin vypiješ, tím více mléka nakojíš!”

Určitě je důležitý pravidelný pitný režim, ale dostatečný příjem tekutin činní 2,5–3,5 litrů tekutin (nejlépe neperlivé vody) denně. Není potřeba pít hektolitry vody.

Autor: Mgr. Renata Větrovská

Přečtěte si také další články:

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce