Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Nedovolte, aby vašeho puberťáka trápila kila

Nadváhu nebo obezitu na sobě pozná každý školák. Stačí, aby se jen podíval do zrcadla. Pro výpočet optimální váhy u dětí ve starším školním věku platí pravidlo u:

  • běžné postavy: výška – 100 – 10 %,
  • robustní postavy: výška – 100 – 5 %.

Pro starší školní děti je nesmírně důležitý zevnějšek. Ten se stává důležitou součástí jejich sebepojetí. Do popředí se dostává jejich sexualita a výrazněji prožívají nejen stud ale i ponížení. U dospívajících chlapců s obezitou může vést k psychické traumatizaci zvětšení prsou, kdy se jim například ve sprchách na lyžařském výcviku smějí kamarádi. Příběhy děvčat jsou ještě bizarnější. Společensky přijatelnější je muž s nadváhou než obézní žena. Obezita a nedostatek sebedůvěry může bránit obéznímu dítěti rozvinout základní interpersonální obratnost. Nemá možnost ve vhodný čas při vývoji použít mnohé ze svých dovedností. Může dojít i ke snížení jeho celoživotního společenského uplatnění.

Co jí vaše dítě, jedí i jeho kamarádi

V tomto životním období se rozvíjí především osobnost dítěte. Utváří se jeho individualita, vnitřní já, a vlastnosti jako odpovědnost, vytrvalost, spolehlivost, samostatnost, iniciativnost i sebekázeň v jídelním chování. Stěžejní úlohu v chování staršího školáka sehrává napodobování vrstevníků a vliv reklamy jako výraz ztotožnění se s určitou sociální skupinou. Pro pubertální období je typické podezřívání až negace dosavadních autorit. Maminku, tatínka a paní učitelku nahradí jako vzor nejlepší kamarád nebo plakát s popovou hvězdou. Pokud maminky budou chtít napravit chyby ve výživových návycích u svých puberťáků, tak je upozorňuji, že doma už to nemá cenu. Je třeba zajistit nápravu u jejich nejlepšího kamaráda.

Puberťáci chtějí být originální i v jídle

Pro pubescenta je typické upouštění od nezafixovaných režimů a pravidelnosti v jídle. Děti už často nesedí při jídle u stolu s rodiči, ale jedí odděleně u počítače nebo televize ve vlastním pokoji. Odmítají připravené jídlo. Potom se přecpávají neplnohodnotnými pochutinami, jako jsou sladkosti, slané jídla a uzeniny, které nemají s racionální stravou nic společného. Ve starším školním věku se z dětí stávají experimentátoři a to nejen s chutěmi. Snaha o originalitu mezi vrstevníky postupně vrcholí. Zejména v této době nesmí maminky rezignovat. Přestože to pubescenti nedávají najevo, lásku své rodiny vnímají jako základ svojí spokojenosti. Proto se maminky nemusí bát aktivně zasahovat do jejich stravy a nepodvolit se tlaku na zvýšení kapesného.

Místo domácí svačiny bageta z automatu

V rámci originality vymění děti domácí svačinu za jedinou „originální možnost“, kterou zvládnou, například automaty, bufety nebo fast-foody. Fixují si tak jídelní zmatek nejen ve skladbě, ale i struktuře jídelních zvyklostí. Nejzávažnější zjištění průzkumu projektu Žij zdravě mezi dětmi na základní škole je, že třetina dětí držela, drží nebo se chystá držet redukční dietu! Nepřípustný extrém, který do jídelníčku žádného dítěte nepatří. Otevřeně přiznávám, že se jedná o selhání dospělých, rodiny a školy a vítězství show businessu, módních časopisů a blogů.

Čtyři jídla denně jsou pro dítě málo

V průzkumu u dětí staršího školního věku až 20 % z nich jí méně než čtyřikrát denně. Jsou tak ohroženy rozvojem poruchy příjmu potravy. K nim patří oba extrémy – na jedné straně obezita, na druhé mentální anorexie. V souvislosti s mentální anorexií maminky varuji, že se jim může u nadváhy zdát obtížné shodit kila navíc, ale přibrat u podváhy je již prakticky nemožné. Už jen podezření na odmítání jídla v tomto věku patří okamžitě do ordinace lékaře.

Jak přežít pubertu ve zdraví?

Při láskyplném a důsledném vedení lze děti včas usměrnit k racionálnímu životnímu režimu. Zásadně je třeba prosazovat snídaně podle hesla „Bez snídaně se nejde z domu!“. Dalším z pravidel je zajištění atraktivních svačin připravených doma nejlépe samotným dítětem pod dohledem rodiče. Předejde se tím kupování nevhodných potravin ve školních bufetech nebo automatech, jakými jsou majonézové bagety, hamburgery, sušenky, párek v rohlíku nebo slané pochutiny.

Na oběd do školní jídelny s kamarády

Jednoznačně je nutné trvat na obědech ve školní jídelně. Oběd nejíme pro chuť, ale pro energetickou nutnost pod heslem: „Nežijeme proto, abychom jedli, ale jíme proto, abychom žili“. Ve školní jídelně není třeba dětem zajišťovat výběr ze třech jídel, vyberou si totiž tu nejméně vhodnou variantu v podobě sladkého pokrmu. Stačí jedna vyvážená porce doplněná bez výjimky miskou salátu a pramenitou vodou bez cukru na pití. Nezapomeňte, že jestli chcete, aby dítě nepřestalo chodit do školní jídelny, nesmí tam přestat chodit ani jeho kamarádi.

MUDr. Zlatko Marinov

Mohlo by vás zajímat:


Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce