Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Novinky v hubnutí?

Internet je stále plný zázraků na hubnutí, nových diet, přípravků a prostředků – je ale reálné na něco nového přijít? Zkuste se nad tím chvilku zamyslet. Pokud řešíte nějaký problém, je třeba nejprve analyzovat stav vědění v současné době, podmínky a pak teprve zvažovat další postup.  Pokud chcete být v hubnutí dlouhodobě úspěšní, pak to znamená opravdu analyzovat jednoduše ale poctivě svůj energetický příjem (jídlo) a energetický výdej (pohyb). I dlouhodobá mírná změna přináší většinou výsledky.

novinky v hubnutí

Většina „nových“ metod hubnutí je pak založena na kvalitním marketingu, obchodu a naději, že nyní to opravdu vyjde. Vyjde to však jen tehdy, pokud se vaše motivace pro celkovou změnu životního stylu zvýší a pokud vás motivace přesvědčí tuto změnu podstoupit. Je pravda, že některé metody k tomu přispějí lépe, jiné hůře. Pokud jste úspěšní, pak je v nich skryta jednoduchá rovnice: méně jíst + více se hýbat = zdravě žít (resp. snížit hmotnost)

Nové technologie

Na trhu se objevují látky, které po snědení zvýší více jak stonásobně svůj objem a vyplní poměrně velkou část žaludku. Po několika hodinách se pak tato hmota spontánně rozpustí a bez vstřebávání putuje do další části trávicí trubice – tedy do tenkého střeva. Tato technologie tak dokáže poměrně dobře ovlivnit někoho, kdo stále trpí hladem. Chutě však neovlivní. Podobné vlastnosti má například vláknina.

Proč nefungují spalovače tuků?

Bylo by krásné, kdybychom měli látku, resp. lék, který by dokázal v našem těle povzbudit metabolismus ke spalování tuků tak, jak to slibují některé potravinové doplňky. Nicméně energie v tucích (tuk je zásobní formou energie) se musí uvolnit v jiné formě. Nejčastěji by se tedy jednalo o uvolnění ve formě tepla, což povzbudí srdeční činnost (zvýšení teploty o 1 stupeň zvýší srdeční resp. tepovou frekvenci cca o 10 úderů/min). Všechny léky, které zvyšují srdeční frekvenci jako vedlejší účinek, jsou spojeny se zvýšeným rizikem výskytu kardiovaskulárních onemocnění, např. poruch srdečního rytmu, ale i dalších.

Proto pokud by byly „spalovače“ skutečně účinné, byly by rizikové a pravděpodobně by měly velká omezení v užívání. Protože jsou ale potravinové doplňky většinou neškodné a nemají tento slibovaný efekt, prodávají se látky, které fyziologické účinky v organismu jistě mají. Ale jejich dodáváním efekt na metabolismus tuků skoro jistě nezvýšíte. Rozhodně ne tedy tak, aby to mělo pro vás význam v redukci hmotnosti.

Bez individuální změny to nepůjde

Jednoznačně se ukazuje, že za posledních dvacet let jsme změnili jídlo a jíme dokonce mírně zdravěji, ačkoliv je zde spousta fast foodů atd. Jíme více ovoce a zeleniny, klesla spotřeba masa, zvláště vepřového, stoupla spotřeba mléčných výrobků atd. Takže se ukazuje, že největším rozdílem a zároveň problémem je omezení pohybu. To je třeba tedy individuálně měnit a vrátit se zpět a začít se hýbat.

Autor: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

 

Přečtěte si také další články:

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!

 




Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

jednodenní akce
vícedenní akce