Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Obědy školáků z fast foodů? - jde to i jinak!

I když je naše snaha o zdravější životosprávu dětí na hranici všech sil, často proti nám stojí překážky, se kterými se těžko bojuje. Především pak skupinu starších školáků je stále těžší přesvědčit o důležitosti pravidelné a zdravé stravy.

Proč se to ale stává???

Značný vliv na výživové chování staršího školáka mají nejen spolužáci a ostatní vrstevníci, ale také reklama. Pro pubertální období je typické podezřívání až negace dosavadních autorit – maminky, tatínka či učitelky. Dosavadní vzory jsou nahrazeny nejlepším kamarádem nebo celebritou z časopisu. Další charakteristikou je často chybějící režim a pravidelnost v jídle. Málokterý teenager sedí při jídle u stolu s rodiči. Většina si „vychutnává“ své jídlo u počítače nebo u televize ve vlastním pokojíčku. Pokud dítě tráví u monitoru více jak dvě hodiny denně, riziko obezity výrazně stoupá. Stále častějším jevem je také odmítání uvařeného jídla v době oběda nebo večeře a následné dojídání se nevhodnými pokrmy.

Ač je toto období pro rodiče velmi náročné, je nezbytně nutné nenechat se podvolit tlaku potomků na kapesné, které pak končí v automatech, bufetech nebo fast foodech. Chybnou stravou si děti v tomto věku fixují jídelní zmatek nejen ve skladbě potravy, ale i ve struktuře jídelních zvyklostí. Při vstupu do staršího školního věku se již dvacet procent dětí stravuje méně než čtyřikrát denně. Hrozba rozvoje poruch příjmů potravy je v těchto případech velmi vysoká, ať už se jedná o obezitu, mentální anorexii či bulimii.

Jaké je řešení?

Řešením mohou být již od dětství zavedená a jasně stanovená pravidla, ale i určitá dávka samostatnosti. Malé děti nechte pomáhat s přípravou školních svačin. Naučí se použité suroviny nejen poznávat, ale i upravovat. Vám se tak navíc naskytne jedinečná příležitost nenuceně je poučit o významu zdravé životosprávy a jejím vlivu na lidské tělo.
Při výběru potravin myslete na to, že do vaší ledničky či spíže nahlíží i vaše ratolest. Upřednostňujte suroviny se sníženým obsahem tuků a cukru. Nakupujte přiměřené množství ovoce a zeleniny. Zapomeňte na výhodná balení pro závodní stravování, balení MAXI či XXL. Nepokoušejte ty, na kterých vám nejvíce záleží! Dbejte na čerstvost a lokálnost. Pokud si váš potomek vybuduje vztah ke zdravému jídlu již od dětství, ušetří vám to v budoucnu spoustu vrásek a starostí.

Přečtěte si také další články:



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce