Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Pohyb s problémovým pohybovým aparátem

Lidí s omezením pohybové aparátu je čím dál více. Část si přivodí problémy nějakým zraněním, například při sportování, ale větší část si své problémy vytváří špatným a nevhodným pohybovým stereotypem během každodenních běžných činností.

Dojde-li k nějakému úrazu, je vždy vhodné a potřebné navštívit odborného lékaře a problém konzultovat. Minimálně proto, abyste vyloučili zlomeninu, natržené vazy, poškozené svaly a tak celkově poškození tkání. Pokud je problém akutní, je nutné dopřát si pauzu na léčení a postiženou partii nezatěžovat. Jiný postup nastává v situaci, kdy je zranění doléčeno a je potřeba začít s “rekondicí”.

Prvním krokem v procesu rekondice by mělo být vyhledání odborníka na daný problém. A tím nemyslím jen lékaře nebo fyzioterapeuta, ale trenéra/instruktora pohybových aktivit, který vám pomůže s tréninkem a zároveň bude brát ohled na váš problém a ví jak a jakým pohybem/způsobem daný problém řešit. Ani po operačních zákrocích týkajících pohybového aparátů není důvod se bát pohybové aktivity/sportu, ba naopak. Správně zvolenou pohybovou aktivitou podpoříte aktivitu svalů v oblasti postiženého místa a můžete urychlit rekonvalescenci. Správnou aktivitou svalů můžete dopomoci kloubům k “optimálnímu” usazení a tím opět podpořit správnou funkci.

Trochu odlišný může být postup při řešení “bolestí pohybového aparátu” způsobených nesprávným pohybovým stereotypem. S tím to problémem se setkává valná většina nás všech. Jen se podívejte, jak sedíte u počítače, u televize, v autě, nebo jak do auta nastupujete, jak nosíte břemena apod. Za celý den našemu tělu nakládáme tolik, že jednoho dne začne NĚCO, NĚKDE bolet. Zpravidla to bývá oblast bederní části páteře, krční páteře nebo ramenního kloubu. Pokud vás “zatím” jen něco bolí a víte, (nejlépe po konzultaci s odborníkem – fyzioterapeutem apod) že problém není vážnějšího charakteru a dostane případně doporučení “cvičit” pak máte napůl vyhráno :). Teda samozřejmě pokud ještě natrefíte na odborníka trenéra/instruktora, který ví, jak neduhy “civilizovaného světa” odstraňovat. A samozřejmě nezbytnou a tou nejdůležitější esencí úspěchu při odstraňování bolestí jste VY a vaše vůle. Ne každý, kdo má na vizitce trenér/instruktor a honosí se nespočtem specializovaných kurzů, ví, jak vám poradit. Reference je to co by vás za daným odborníkem mělo přivést. Ne cena, ne tituly a ani ne honosnost místa kde svou praxi provozuje.

Spoustu problémů pohybového aparátů lze vyřešit tzv. ergonomikou prováděných činností, tedy kontrolou nastavení našeho těla do “správných/optimálních” poloh. Každý kloub, každý sval i každá šlacha má nějaký tvar, funkci a hlavně optimální pozici, ve které funguje nejlépe. Náš převážně sedavý způsob života má za následek přetížení (zvýšené napětí) některých svalových skupin a na druhé straně oslabení (snížené napětí) jiných svalových skupin. V ten moment je důležité diagnostikovat aktuální stav a přizpůsobit pohybovou aktivitu každému individuálně. Ze své dlouholeté praxe bych si dovolil upozornit na možná ještě důležitější a základní aspekt při řešení problémů s “bolestí” pohybového aparátu. Tím je poznání a pochopení celého “člověka” jako soukolí, kde jedna součást ovlivňuje druhou a třetí atd. a jednu bez druhé nelze efektivně ovlivňovat.

A dál už psát nebudu :). Vy už taky nečtěte a běžte se protáhnout…až zase příště, neboť jsem si uvědomil, že sedím u notebooku a nějak se začínám kroutit :). Já se jdu protáhnout.

Těším se na vaše komentáře, postřehy a případně na shledanou

Jan Větrovský

Rocky-Radko Jonas (29.03.2013):

Ahoj, Vetraku. Mam takovy dojem ze jsi vyjmenoval vsechny moje problemy. Nejen co vsechno me boli ale co od nepameti delam blbe. At to je moje drzeni tela v sede i ve stoje. Po nekompetentni doktory a nexistujici trenery. Jen par kilecek na vrch prida takovy tlak na pater ze se malem nemuzu hnout. A tak hupky do posilky kde jsem zvykly nakladat a pridavat a tak ze se brzo prihlasilo nejake stare zraneni v ramenu. Na trenazeru "k zahrati" obevuji ze me boli koleno. A moje bolest zad obcas prechazi i do kycle! Navic ja v posilce makam a tak jsem pribral. Ted prave mam kylu a mazu pod kudlu,par dni po velikonocich. :-) Urazy na stavbe i pri behu na lyzich, v posilce a pri kanoistice se vsechny hlasi. Rozhodne nemuzu zastavit a nic nedelat ani po 50 letech! A tak Tve usili neco ve sportu zmenit treba jen obcasnym delani Flowingem muzu jen pochvalit aniz bych presne vedel vocogo. plazic Atlanta, Ga.



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce