Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Pomocníci v boji proti dětské nadváze

Dětská obezita je celosvětovým strašákem a nevyhýbá se ani dětem v České republice. Podle průzkumu agentury STEM/MARK v rámci programu Žij zdravě trpí nadměrnou hmotností každé páté dítě ve věku 6 - 12 let. Pojďme se společně podívat na pomocníky v boji proti tomuto stále rozšířenějšímu zdravotnímu problému.

Pomocník č. 1 – Percentilové grafy

Ke zjištění nadváhy využívají dospělí především BMI. U dětí však běžně užívané hranice pro nadváhu a obezitu samy o sobě neplatí. Kromě BMI je potřeba využívat tzv. percentilové růstové grafy pro daný věk, které zobrazují nejčastější hodnoty daného tělesného znaku v dětské populaci. Po zanesení konkrétní hodnoty do grafu může rodič okamžitě porovnat údaj s hodnotami vrstevníků svého dítěte a zjistit případnou odlišnost od normy.

Tento nástroj se skvěle osvědčuje nejen při odhalování dětské obezity, ale může také poukázat na závažná onemocnění, jako jsou například onkologické nemoci, které se projeví právě zpomalením či zrychlením dětského růstu. Percentilové grafy jsou součástí Zdravotního průkazu dítěte a nově i Elektronické zdravotní knížky.

Pomocník č. 2 – Rodinný jídelníček

V případě, že má vaše dítě problémy s váhou a jeho hodnoty na percentilovém grafu BMI dosahují nad střední čáru grafu, bylo by vhodné začít s úpravami jídelníčku a stravovacích návyků. Postupná změna by se měla týkat celé rodiny, nejen samotného dítěte, aby mu přišla přirozená. Zkuste do jídelníčku zařadit více ovoce a zeleniny, omezte smažená jídla, sladkosti i slazené nápoje. Inspiraci na zdravé recepty můžete najít na našem webu.

Pomocník č. 3 - Sport

Děti, které mají problémy s obezitou a nadváhou, je třeba neustále motivovat k pohybové aktivitě. Stejně, jako v případě jídelníčku, by aktivity neměly být omezeny na dítě samotné, ale měly by se týkat celé rodiny. Dítě musí vidět pozitivních příklad svých rodičů.

Kromě společných rodinných výletů na kolech, na kolečkových bruslích nebo v létě na vodu, by se dítě mělo věnovat pohybové aktivitě každý den. Sportů a kroužků pro děti je celá řada – od atletiky, fotbalu, hokeje, přes plavání, tanec až po jízdu na koni. Pomozte svému dítěti s výběrem. Inspirovat se můžete aktivitami na stránkách pro děti YesNeYes.

Tip na závěr

Kromě sledování údajů, úpravy jídelníčku a motivaci ke sportu vám s případnou obezitou nebo nadváhou vašeho dítěte pomůže i váš pediatr. Nezapomínejte na to, že naprosté většině dětí, které jsou obézní v dětství, zůstávají problémy s váhou i v dospělosti. Proto neváhejte a pomozte svým dětem ještě dnes!

Mohlo by vás zajímat:

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

jednodenní akce
vícedenní akce