Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Přestat kouřit se vyplatí v každém věku - radí odborníci

Řada studií přinesla informace o tom, že silní kuřáci jsou více ohroženi nárůstem hmotnosti než ostatní. Není pochyb o tom, že mají horší životní styl než nekuřáci. Rozdíl je patrný i ve složení stravy a stravovacích návycích.

Je prokázáno, že kuřáci přijímají potravou cca o 5 % více energie. Zdaleka největší rozdíl je v příjmu alkoholu (více o 77 %), cholesterolu (10 %), nasycených tuků (cca 9 %). Ačkoliv by se dalo předpokládat, že to povede k vzestupu hmotnosti, podle mnoha výzkumů mají kuřáci nižší hodnotu BMI o 0,5 až 2,9 kg/m2. Znamená to průměrnou tělesnou hmotnost nižší asi o 3 – 4 kg při průměrné výšce. Přestože se kuřáci stravují podstatně hůře než zbytek populace, množství jejich tělesného tuku je v průměru nižší než u nekuřáků – nezávisle na množství pohybové aktivity.  Tuk se u nich ale častěji hromadí v oblasti břicha, což je prokazatelně spojeno s vysokým rizikem rozvoje metabolických komplikací (kardiovaskulární onemocnění, diabetes, hypertenze).

Jak souvisí obezita s kouřením?

  • Jednou z hlavních příčin, proč mají kuřáci průměrně nižší hodnotu BMI a nižší procento tělesného tuku, je akutní účinek nikotinu na metabolismus a příjem potravy.
  • Nikotin totiž ovlivňuje klidový energetický výdej, působí na orgány trávicí soustavy a tukovou tkáň a centrálně ovlivňuje chuť k jídlu.
  • Kouření významně zpomaluje vyprazdňování žaludku, a to zejména pevné fáze žaludečního obsahu, což přispívá k prodlouženému pocitu nasycení. Zrychlená pasáž v tračníku zmírňuje zácpu, která je jinak častá u redukčních diet.
  • Akutní účinky nikotinu zvyšují bazální metabolismus stimulací nervového systému o 5-10 %, což činí cca 880 kJ denně. Tento efekt je u obézních nižší cca o 300 kJ.
  • Nikotin zvyšuje lipolýzu – uvolňování tuku z tukové tkáně.
  • Nikotin zvyšuje produkci serotoninu (tzv. hormon štěstí).
  • Kuřáci mají stejně jako obézní sníženou citlivost na inzulin.

Proč po zanechání kouření přibíráme?

Zvyšování hmotnosti po zanechání kouření bylo mnohokrát prokázáno prostřednictvím nejrůznějších studií. Byla tedy zjištěna značná individualita ve změnách hmotnosti u odvykajících pacientů. Pokles hmotnosti se pohyboval od 5 do 11 kg za rok a to i v případě stejné energetické bilance u těchto osob.

Příčiny nárůstu tělesné hmotnosti při odvykání kouření jsou mnohé: ztráta anorektických účinků nikotinu (průměrné zvýšení příjmu energie dosahuje 1250 kJ/den), zvýšení příjmu potravy jako reakce na abstinenční příznaky při odvykání kouření (nervozita, podrážděnost, špatná nálada či neschopnost odpočívat). Konzumací hlavně sladkých jídel si exkuřáci nahrazují příjemný pocit vyvolaný vyplavením dopaminu při kouření cigaret. Objevuje se i snaha zaměstnat ruce a ústa – opět jídlem. Nezapomínejme ani za zlepšení smyslů po zanechání kouření vedoucí ke zlepšení chuti a čichu. To opět vede k větší konzumaci oblíbených jídel. V neposlední řadě by mohlo být příčinou vzestupu hmotnosti snížení fyzické aktivity, které bylo po zanechání kouření také popsáno.

Řada léků určených k léčbě závislosti na tabáku může mít efekt na nárůst hmotnosti u odvykajících pacientů. Pro odvykající kuřáky by mělo být výhodné, když začátek odvykání vezmou jako začátek nového zdravějšího životního stylu – nezačnou tedy pouze abstinovat, ale zlepší také své stravovací návyky a začnou například i více sportovat.

Rada pro pacienty

Po zanechání kouření snižte svůj příjem cca o 880 kJ/den, zlepšete své stravovací návyky a alespoň mírně zvyšte svou fyzickou aktivitu. Jídlo rozdělte do 5-6 dávek za den, zvyšte množství vlákniny ve stravě, pijte dostatek neenergetických nápojů. Neváhejte vyhledat odbornou pomoc.

PŘESTAT KOUŘIT SE VYPLATÍ VE VŠECH SMĚRECH A V KAŽDÉM VĚKU!!!!

MUDr. Jedličková, MUDr. Matoulek

Přečtěte si také další články:

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!


pavla (01.08.2012):

Kouření je vedle alkoholu snad nejrozšířenějším neduhem. O jeho škodlivých účincích už dnes pravděpodobně nikdo nepochybuje, přesto mu holduje stále více a více lidí a často také dětí. Světová zdravotnická organizace proto prohlásila 31. květen za Světový den bez tabáku – a to již v roce 1987. Jak k tomu vlastně došlo, že se kouření stalo celosvětovým problémem



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

jednodenní akce
vícedenní akce