Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Přísné diety aneb zhubnu rychle

Přísná redukční dieta může vést k tomu, že si naše tělo na dietu rychle zvykne. Při těchto redukčních pokusech bývají lidé často unaveni, chybí jim energie na překonávání každodenních situací, ať již v práci, v rodinném životě apod. Toto složité období většinou bývá zpočátku překonáváno díky tomu, že v prvních dnech dochází k poměrně významnému poklesu hmotnosti. Po zastavení poklesu hmotnosti se ale veškeré problémy zvýrazňují (únava, nevýkonnost, podrážděnost atd.). Je jen otázkou času, kdy se „dietář“ vrátí zpět ke svému stravování, organizmus nabere kilogramy na původní váhu a ještě nějaké to kilo přidá v typickém jo-jo efektu.

Proč se to ale stává?

Pokud začne organismus hladovět, nejprve využívá energii ve formě sacharidů – glykogenu. Ztráta glykogenu vede i ke ztrátě vody, což vede ke hmotnostnímu poklesu v prvních dnech hubnutí. O dalším výsledku rozhoduje, zda je do programu zařazena pohybová aktivita či nikoliv. Při většině přísných diet však pohybovou aktivitu pro únavu a nevýkonnost provozovat nelze. Další energii tak bude organismus získávat především z bílkovin (ze svalů) a nikoliv z tuků, jak bychom si přáli.  Ztrátou svalů, resp. aktivní tělesné hmoty, dojde ke snížení tzv. klidového energetického výdeje, který je rozhodující pro udržování hmotnostního poklesu. Tím se stane, že maximálně do tří až šesti měsíců bude i velmi přísná dieta neúčinná.

Jak tomu zabránit?

Nejdůležitější je při dietě neztrácet svaly. To znamená udržovat pohybovou aktivitu alespoň na stejné úrovni nebo ji mírně zvýšit oproti současnému stavu. Je dobré si uvědomit, že s nižší hmotností pro udržení stejného objemu svalové tkáně je třeba stále zvyšovat čas či intenzitu pohybové aktivity, abychom zachovali stejný energetický výdej.  Energetický výdej je totiž závislý i na hmotnosti.

Jak hubnout postupně a trvale?

Stačí postupovat podle rovnice zdravého životního stylu! Např. méně jíst (-1 000 kJ/den) a více se hýbat (+ 1 000 kJ/den). Na našich stránkách najdete např. energetický výdej při jednotlivých aktivitách nebo v energetických tabulkách obsah energie v jednotlivých potravinách. Tento postup povede k hmotnostnímu úbytku 2-3 kg v prvním měsíci, dále pak 1-2 v dalších měsících, než se přizpůsobíte i této „dietě“. Během hubnutí budete víc spokojení, postupně si zvyknete na nové stravovací návyky a pohybové aktivity a postupem času vám ani nepřijde, že držíte nějakou redukční dietu.

Autor: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D

Přečtěte si také další články:

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!


Nikol (12.03.2013):

Já sama jsem vždy byla obézní a držela jsem mnoho diet, ale žádná nikdy nepomohla a teď když se moje váha dostává k hranici 100kg, začínám si uvědomovat, že s tím musím něco dělat. A to půjde jen změnou celého mého životního stylu. Proto radím všem dietářům : "Začněte se hýbat a jíst více zeleniny a ovoce, nic jiného totiž nepomůže"

Vaše jméno (02.05.2013):

Váš komentář ...

zdeňka (17.07.2013):

Ahoj,já jsem nikdy nebyla tlustá,spíš naopak.Teď jsem také na hranici 100,měřím 160.Je to hrozný,chodila jsem k léčitelovi,doporučil mi nějaké pročisťující přípravky,zelený jíl,všelijaké čaje apod.,shodila jsem asi 8 kg,ale pak to šlo zpět a ještě něco navíc.Všechny problémy s váhou mi začaly s léčbou snížené funkce štítné žlázy.Nějakému Herbalife nevěřím,už fakt nevím co dělat. S pohybem to tak jednoduché taky nebude,bolí mě klouby už před problémama s vahou.díky

Zkuste začít "hlavou" a ne jídlem.. (19.09.2013):

Kdo není připravený psychicky, tak logicky nevydrží a jo jo.. :-) http://muzete-vazit-kolik-chcete2.webnode.cz/



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce