Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Proč v dětském věku vadí přísné diety?

V časopisech, novinách i televizi se můžete dozvědět o různých dietách, které jsou doporučovány s vidinou rychlých váhových úbytků. Vypadají velmi lákavě. Řada z nich ale výrazně omezuje některé složky potravy. Někdy jsou to cukry, jindy tuky, u některých diet je výrazně omezený přísun vitaminů nebo vlákniny.

Proč vlastně tyto diety dětem a dospívajícím vadí?

Pokud je jedinec s přebytečnými kilogramy opravdu po nějakou dobu dodržuje, dosáhne zcela jistě výrazného váhového úbytku. Jednou se ale musí vrátit k běžnému stravovacímu režimu. Tady hrozí první riziko – rychlý nárůst hmotnosti, často větší než kolik se podařilo zhubnout, tzv. jo-jo efekt (znáte přece hračku na provázku, s kterou pohybem ruky hýbete nahoru a dolů).

Pro vyvíjející se a rostoucí organizmus v dětském věku je důležité, aby byly v jídelníčku zastoupeny všechny základní složky potravy, tj. bílkoviny, cukry (sacharidy) i tuky, ale i vitaminy a vláknina v přiměřeném množství. Pokud dojde k nadměrnému omezení celkového množství energie nebo například i jen k omezení příjmu bílkoviny, může dojít k narušení růstu. Pokud by taková dieta byla dodržována delší dobu, může rostoucí dítě například ztratit do života cenné centimetry, které pak již nelze získat zpět.

Bílkoviny, tuky i vitamíny

Bílkoviny jsou současně základními stavebními kameny v organizmu. Při nadměrném omezení příjmu bílkovin může dojít kromě narušení růstu také k nežádoucímu úbytku svalové hmoty.

Také tuky jsou v přiměřeném množství velmi důležité. Jsou zdrojem některých důležitých mastných kyselin a současně zdrojem některých vitaminů, které jsou v tucích rozpustné (vitamin A, D, E, K). Pokud tedy nadměrně omezíme příjem tuků, může dojít k tomu, že v organizmu budou tyto vitamíny chybět. Při nedostatku vitaminu A může dojít k poruchám zraku, zhoršení pleti apod. Vitamin D je velmi důležitý k zajištění vstřebávání vápníku ze střeva a správné mineralizaci kostí.

Pokud dojde k nadměrnému omezení příjmu mléka a mléčných výrobků, hrozí riziko, že bude organizmu chybět vápník, který je nutný pro správný vývoj kostí a zubů (mineralizaci kostí, budování kostní hmoty) a zvýší se riziko rozvoje osteoporózy („řídnutí“ kostí).

Únava a „špatná“ nálada

Dalším důležitým nežádoucím efektem příliš přísných diet je ztráta výkonnosti a únava. Tyto změny se zcela jistě „podepíší“ i na psychickém rozpoložení. A v neposlední řadě je nutné mít na paměti, že přísné redukční diety mohou být spojeny s vyšším rizikem poruch příjmu potravy, tedy s např. s rozvojem mentální anorexie.

Jak tedy na to?

V dětském věku více než v kterémkoliv dalším období života platí pravidlo: „Nedržíme dietu. My se učíme správně a zdravě jíst.“ Jídelníček by měl obsahovat všechny důležité složky. Je nutné se jen naučit, co je „přiměřené množství“ a omezit to „nadbytečné“. Důležitou součástí zdravého životního stylu je i pohybová aktivita, kterou nejen zvýšíme výdej energie, ale zabráníme současně úbytku svalové hmoty.

Přečtěte si více se o rizicích některých diet.

Autor: MUDr. Jitka Kytnarová, dětský endokrinolog a obezitolog

Přečtěte si také další články

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!


pavla (31.07.2012):

myslím že rodiče na dětské diety nereagují

uijhol (11.05.2013):

jgch

Domca (01.07.2013):

ahoj nevim co delat je mi 13 let a snazim se zhubnou na brise tak si treba za den udelat 200,100 nebo 50 sedu lehu jelikoz o prazdninach netrenujeme jinak zavodne plavu za tyden jsem na treninkach 8x tydne a to vetsinou po 1,5 hodine snazim se jist miň ale obcas ulitnu a dam si neco nezdraviho

petrkakur@seznam.cz (28.07.2013):

ja mám 13 let v lednu mi bude 14 let važím skoro 78kg a má výška je 172cm snažil jsem se zhubnout a vydržel jsem to nejdéle 2 měsíce ale měl jsem hlad pořad my něco chybělo m,ěl jsem chut na sladke atd. bylo to trapení. odpověd my zašlete na e-mail petrkakur@seznam.cz

petrkakur@seznam.cz (28.07.2013):

ja mám 13 let v lednu mi bude 14 let važím skoro 78kg a má výška je 172cm snažil jsem se zhubnout a vydržel jsem to nejdéle 2 měsíce ale měl jsem hlad pořad my něco chybělo m,ěl jsem chut na sladke atd. bylo to trapení. odpověd my zašlete na e-mail petrkakur@seznam.cz

nv iuxkynfuikdcn (13.09.2013):

syf jdxjsyaildfhnkwiljn v

r.vodouch@seznam.cz (23.09.2013):

ahoj,nevim co delat mam nemocnou stitnou zlazu,stale pribiram,je mi 11let a vazim 88kg,meřím 162cm. snazim se jist min zhubnu a zase priberu,mamka mi delala krabicky,zhubl jsem 12kg a znovu a vice jsem pribral.....poradte jak zhubnout



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

jednodenní akce
vícedenní akce