Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Stáhněte si novou příručku o obezitě a nadváze

Připravili jsme pro Vás spolu s odborníky na obezitu novou příručku, která vám pomůže se snižováním váhy. Dozvíte se v ní mnoho praktických informací, rad a tipů, které vás provedou procesem trvalé redukce váhy od samého počátku. Příručka je rozdělena do několika obecných kroků:

Krok první: Rozhodnutí

Rozhodnutí je jedním z klíčových momentů v procesu snižování váhy. Ať už se snažíme zhubnout z jakéhokoliv důvodu, je důležité, abychom byli skálopevně přesvědčeni a motivováni.

Úskalí: Pozor na stanovení cílů! Někteří z nás si stanovují zcela nereálné cíle, jako např. zhubnout 20 kilo za 14 dní a podobně. Cíle je dobré si stanovovat reálné a spíše postupné. Budou se nám lépe splňovat a budeme mít ze sebe lepší pocit.

Tip: Podívejte se na online poradnu s psycholožkou Šárkou Slabou, která se tématu motivace dlouhodobě věnuje.

Krok druhý: Zapisování jídelníčku a pohybových aktivit

Každý člověk je jiný, má jiné stravovací návyky, jiný přístup k pohybovým aktivitám a jiný životní styl. Proto není překvapením, že každý člověk bude mít trochu jiný redukční plán. Abychom dokázali nastavit správný redukční plán, jen třeba nejprve poznat své stravovací a pohybové návky, a to díky přesnému zapisování jídelníčku a pohybových aktivit. Zapisovat je třeba pravidelně, hned po každém jídle a hlavně pravdivě!

Úskalí: Pokud si budete vést záznamy jen občas a orientačně, nebudou mít valnou vypovídací hodnotu. V těchto případech většinou dochází k tomu, že podhodnocujeme množství jídla, které sníme a zapomínáme si zapsat sladké nápoje.

Tip: Zapisujte si jídelníček v aplikaci Můj jídelníček!

Krok třetí: Nastavení redukčního jídelníčku

Zapsané jídelníčky je třeba prostudovat – spočítat denní příjem energie podle energetických hodnot konzumovaných potravin, podívat se na četnost stravování atd. Redukční jídelníček by měl být o 1 000 – 2 000 kJ na den nižší, než náš stávající. Další snížení energetického příjmu by mělo následovat až poté, co si na nový jídelníček zvykneme.

Úskalí: Nesnižujte svůj energetický příjem drasticky. Přísně redukční diety jsou dlouhodobě neudržitelné a bývají příčinou jo-jo efektu.

Tip: Energetické hodnoty potravin si můžete spočítat na našich stránkách.

Krok čtvrtý: Bez pohybu to nepůjde

Pohybová aktivita nám velmi významně pomůže při dlouhodobém snižování váhy. Jestli na nás bude mít vliv nebo ne, rozhoduje především její frekvence, doba trvání a intenzita.

Úskalí: Dejte pozor na svá zdravotní omezení, ne všechny sporty a pohybové aktivity jsou vhodné pro každého.

Tip: Přečtěte si více o jednotlivých pohybových aktivitách v sekci Náš pohyb!

Stáhnout příručku: Obezita a nadváha - jak s nimi zatočit

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce