Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Tlouštíky ohrožuje cukrovka 2. typu a související zdravotní komplikace

Z výzkumu Všeobecné zdravotní pojišťovny provedeného na konci roku 2010 vyplynulo, že 55 % lidí v České republice trpí obezitou nebo nadváhou. Lidé potýkající se s těmito problémy si často neuvědomují, že s obezitou a nadváhou souvisí také přidružená onemocnění, např. cukrovka (diabetes mellitus). Pokud nesportujete a trápí vás kila navíc, máte téměř 53krát větší šanci, že onemocníte cukrovkou 2. typu v porovnání se štíhlými lidmi.

Cukrovka patří do skupiny metabolických onemocnění. Její příčinou je nedostatečné nebo velmi malé využití hormonu inzulínu a zvýšená hladina cukru v krvi (glykemie). Vlastní výrobu inzulínu proto nahrazuje inzulínová injekce před každým jídlem. Cukrovka se objevuje v několika typech – diabetes 1. typu, diabetes mellitus typu LADA, těhotenská cukrovka, porucha glukózové tolerance a nejrozšířenější cukrovka 2. typu. Rizikovým faktorem pro cukrovku 2. typu je právě obezita.

Cukrovka komplikuje život

Při cukrovce trpí téměř celé tělo. Kvůli poškození cév se u pacientů často vyskytuje zhoršené vidění, poruchy prokrvení sítnice až slepota. Cévy také nedostatečně vyživují ledviny, což může způsobit jejich selhání. U neukázněných pacientů, kteří nedodržují přísný léčebný režim, se může rozvinout neuropatie – porucha nervových zakončení. Tito lidé mají sníženou citlivost v dolních končetinách – netlačí je kamínky v botě, nepálí puchýře atd. Mnohým diabetikům se také velmi špatně hojí zranění a musejí úzkostlivě dbát o hygienu končetin. V nejhorších případech se nevinný otlak nebo malé poranění zvrhne k odumření tkáně (syndrom diabetické nohy) a následné amputaci.

I přes všechna rizika a komplikace, které diabetes přináší, počty nemocných na celém světě stále narůstají.

Bez diety to nepůjde

Základem úspěšné léčby cukrovky je úprava jídelníčku a celoživotní dodržování tzv. diabetické diety. Principem této diety je omezení příjmu sacharidů (tj. cukrů) a tuků a pravidelné stravování (5 – 6krát denně). Obézní pacienti většinou musejí také snížit svůj energetický příjem.
Snad největším strašákem pro mnohé diabetiky bývá naprostý zákaz všech cukrovinek, slazených nápojů, zákusků a sladkostí. Uvědomělý diabetik nepoužívá ani náhradní sladidla, protože i ta mají špatný vliv na hladinu glykémie. Úprava jídelníčku je opravdu velmi přísná a vyžaduje pevnou vůli.

Každodenní pohyb je součástí léčby

Úspěch léčby cukrovky také souvisí s pravidelnou pohybovou aktivitou. Není potřeba hned běžet do fitness centra, postačí pravidelná svižná chůze, plavání, jízda na kole nebo cvičení s fitbally. Pohybovou aktivitu by diabetici měli provozovat ideálně půl hodiny až hodinu každý den.

Za pět minut dvanáct

Pokud trpíte nadváhou či obezitou a obáváte se, že cukrovka 2. typu může postihnout i vás, vězte, že ještě není pozdě. Důležité je přehodnotit svůj dosavadní život a postupně zařadit trvalé změny v jídelníčku i v přístupu ke sportu. Neváhejte a pusťte se do toho. Se změnou životního stylu vám pomůže portál www.ZijZdrave.cz.

Prevence diabetu

Zdravý životní styl a redukce nadbytečných kilogramů jsou právem považovány za nejlepší prevenci diabetu 2. typu. Snížením hmotnosti o pouhých 10 – 15 % dosáhnete lepších reakcí vašeho těla na inzulín. Jinými slovy, pokud se budete udržovat v kondici a dodržovat zásady zdravého stravování, dokážete zabránit vzniku cukrovky 2. typu nebo jej alespoň oddálit.

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!

kapkamore (01.09.2012):

Mám diabet II. stupně, dietu držím, ale s dávkami jídla se někdy neudržím, obzvláště, když je úplněk, tak již 3 dny před ním.. Jak se toho zbavit, také bych ještě potřebovala shodit...

františek kulhan (12.09.2012):

sním velké množství jídla a necítím se sytý. jaká jídla mě zasyti?

františek kulhan (12.09.2012):

sním velké množství jídla a necítím se sytý. jaká jídla mě zasyti?

františek kulhan (20.09.2012):

V noci mám žízen, mám ji potlačit? Píchám si inzulín.Děkuju

Lenka (02.11.2012):

mam cukrovku a blokuju štítnou žlázu,nedaří se mi hubnout a cvičit sama je nuda.Nenabízí VZP Beroun hromadné cvičení?Cvičme společně!Poraďte,díky

Ludmila (06.12.2012):

mám cukrovku 2.typu. prosím o sestavení jídelníčku na 1. měsíc. Děkuji

mirek (02.01.2013):

mam nadvahu.co jsem prestal pred 4 roky kourit a pit pivo tak mi naskocila vaha o 22 kg. mel jsem okolo 72 kg a ne je schodi mam bmi 28 /9

bhotmarova (01.02.2013):

Jsem diabetik I. typu. Snažím se držet dietu a pohybovat se.BMI je normální, ale obvod pasu je je příliš velký.Postavu mám jabko. Poraďte, jak ho snížit. Děkuji za odpověď

Vaše jméno (23.04.2013):

Váš komentář ...

mirka (26.04.2013):

jakým způsobem lze získat jídelníček diabetika,,,mám cukr v rozmezí 6.5 -8,2 je mi 57 let,,děkuji

1 23

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce