Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Tlouštíky ohrožuje cukrovka 2. typu a související zdravotní komplikace

Z výzkumu Všeobecné zdravotní pojišťovny provedeného na konci roku 2010 vyplynulo, že 55 % lidí v České republice trpí obezitou nebo nadváhou. Lidé potýkající se s těmito problémy si často neuvědomují, že s obezitou a nadváhou souvisí také přidružená onemocnění, např. cukrovka (diabetes mellitus). Pokud nesportujete a trápí vás kila navíc, máte téměř 53krát větší šanci, že onemocníte cukrovkou 2. typu v porovnání se štíhlými lidmi.

Cukrovka patří do skupiny metabolických onemocnění. Její příčinou je nedostatečné nebo velmi malé využití hormonu inzulínu a zvýšená hladina cukru v krvi (glykemie). Vlastní výrobu inzulínu proto nahrazuje inzulínová injekce před každým jídlem. Cukrovka se objevuje v několika typech – diabetes 1. typu, diabetes mellitus typu LADA, těhotenská cukrovka, porucha glukózové tolerance a nejrozšířenější cukrovka 2. typu. Rizikovým faktorem pro cukrovku 2. typu je právě obezita.

Cukrovka komplikuje život

Při cukrovce trpí téměř celé tělo. Kvůli poškození cév se u pacientů často vyskytuje zhoršené vidění, poruchy prokrvení sítnice až slepota. Cévy také nedostatečně vyživují ledviny, což může způsobit jejich selhání. U neukázněných pacientů, kteří nedodržují přísný léčebný režim, se může rozvinout neuropatie – porucha nervových zakončení. Tito lidé mají sníženou citlivost v dolních končetinách – netlačí je kamínky v botě, nepálí puchýře atd. Mnohým diabetikům se také velmi špatně hojí zranění a musejí úzkostlivě dbát o hygienu končetin. V nejhorších případech se nevinný otlak nebo malé poranění zvrhne k odumření tkáně (syndrom diabetické nohy) a následné amputaci.

I přes všechna rizika a komplikace, které diabetes přináší, počty nemocných na celém světě stále narůstají.

Bez diety to nepůjde

Základem úspěšné léčby cukrovky je úprava jídelníčku a celoživotní dodržování tzv. diabetické diety. Principem této diety je omezení příjmu sacharidů (tj. cukrů) a tuků a pravidelné stravování (5 – 6krát denně). Obézní pacienti většinou musejí také snížit svůj energetický příjem.
Snad největším strašákem pro mnohé diabetiky bývá naprostý zákaz všech cukrovinek, slazených nápojů, zákusků a sladkostí. Uvědomělý diabetik nepoužívá ani náhradní sladidla, protože i ta mají špatný vliv na hladinu glykémie. Úprava jídelníčku je opravdu velmi přísná a vyžaduje pevnou vůli.

Každodenní pohyb je součástí léčby

Úspěch léčby cukrovky také souvisí s pravidelnou pohybovou aktivitou. Není potřeba hned běžet do fitness centra, postačí pravidelná svižná chůze, plavání, jízda na kole nebo cvičení s fitbally. Pohybovou aktivitu by diabetici měli provozovat ideálně půl hodiny až hodinu každý den.

Za pět minut dvanáct

Pokud trpíte nadváhou či obezitou a obáváte se, že cukrovka 2. typu může postihnout i vás, vězte, že ještě není pozdě. Důležité je přehodnotit svůj dosavadní život a postupně zařadit trvalé změny v jídelníčku i v přístupu ke sportu. Neváhejte a pusťte se do toho. Se změnou životního stylu vám pomůže portál www.ZijZdrave.cz.

Prevence diabetu

Zdravý životní styl a redukce nadbytečných kilogramů jsou právem považovány za nejlepší prevenci diabetu 2. typu. Snížením hmotnosti o pouhých 10 – 15 % dosáhnete lepších reakcí vašeho těla na inzulín. Jinými slovy, pokud se budete udržovat v kondici a dodržovat zásady zdravého stravování, dokážete zabránit vzniku cukrovky 2. typu nebo jej alespoň oddálit.

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!

fialenka (01.05.2013):

dobrý večer mám diabetes 2typu , vážím 115 a nevím co stím ??chodím 4x týdně 40 minut a váha dolů nejde

Jirka Novák (23.07.2013):

Vyšší glykémie po epi-záchvatu 6-11mmol/l pak jde na 5.8a dieta vyšší cholesterol /TULIP 20/ dík /hjnovak@email.cz

1 2 3

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      

jednodenní akce
vícedenní akce