Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Vánoce na dietě

Každý si během vánočních svátků přiměřeně dopřeje nějaký ten nezdravý a nevhodný pokrm, na kterém si zcela jistě pochutná. Některým z vás však zdravotní stav nedovoluju si pochutnávat na všem možném a bez omezení, je potřeba se řídit doporučením lékaře, který předepsal speciální dietu, například při problémech se žlučníkem, při vysokém cholesterolu, při cukrovce či obezitě. Ve většině případů je potřeba ze stravy vyloučit či omezit tuky, nebo cukry, snížit přísun soli a omezit dráždivé koření. Každá dieta pro konkrétní onemocnění je specifická! Obecně však platí, že strava musí být lehce stravitelná a co nejméně zatěžovat trávicí ústrojí. I za těchto striktnějších podmínek, lze připravit velmi chutné a pestré pokrmy.

Hlavní masový pokrm

Snažíme se volit libová masa (kuřecí, krůtí) bez viditelného tuku, a vyhýbáme se produktům z druhotně upravených surovin (sekaná, karbanátky, párky, klobásy aj.). Při přípravě masa volíme vhodnou technologickou úprava, bez použití dalšího oleje či tuku tzn. vyhnout se smažení. Ideální je maso podlít vodou a upéci v troubě, nebo uvařit na přírodní způsob. Vyvarujeme se nadměrnému solení a nepřidáváme ostré, dráždivé kořenící směsi. Na štědrovečerním stole většinou nalézáme kapra, i ten se dá připravit dietně bez smažení. Kapra neobalujeme v trojobalu, ale můžeme ho ugrilovat, nebo za pomocí trouby upéci, maso tak zůstává šťavnaté a velmi měkké.

Vhodná dietní příloha

Jako vhodná příloha se hodí vařené brambory, bramborová kaše, vařená a dušená rýže, i jemné vařené těstoviny, nebo jáhly. Snažíme se vyhýbat nadýmavým potravinám čerstvé kynuté pečivo, zelí, kapusta, květák, luštěniny, fazolové lusky aj. Dietněji se dá připravit i bramborový salát. Větší základ salátu je ze zeleniny (brambory, mrkev, celer, okurka), do salátu nepřidáváme krájenou uzeniny, či měkký salám. Můžeme použít malé množství libové šunky od kosti, nakrájené na menší kostičky. Jen mírně osolíme, majonézu nahradíme bílým jogurtem a okyselíme pár kapkami citronové šťávy.

Dietní polévky

Ideální variantou polévek jsou vývary z drůbežího skeletu, nebo z drůbežího masa. Do polévek již nepřidáváme další tuk, ani nezahušťujeme jíškou. Co však můžeme přidat je dostatečné množství zeleniny, nebo jemné nudle popřípadě drobné nočky. Maso, které zbylo z vývaru, zbavíme kůže a nakrájíme na malé kousky. Solíme opět mírně a dochucujeme bylinkami. Podobným šetrným způsobem můžeme postupovat i při přípravě rybí polévky.

Odlehčené moučníky a cukroví

Především dbáme na to, aby tyto pochoutky obsahovaly co nejnižší množství cukru a tuku. Recepty volíme dle požadavků naší diety, co nejšetrněji. Těchto receptů je velké množství, nic však nepokazíte piškotovým těstem, které tvoří základ většiny moučníků. Těsto osladíte méně, a použijete menší množství oleje, než je psáno v návodu. Krémy připravujeme lehké, ideálně z tvarohu nebo pudinku. Tam kde je cukr zcela zakázán, můžeme cukr nahradit umělým sladidlem. Musí-li být režim ještě přísnější a cukroví je potřeba zcela vynechat, připravte si například vyšlehaný krém z měkkého tvarohu, nebo žervé sýr a doplňte ho kouskem ovoce.

Nekalorické nápoje

Mezi teplé dietní nápoje můžeme zařadit lehké bylinné a ovocné čaje (mátový, šípkový, citronový, višňový), které již nepřislazujeme. Ze studených nápojů to mohou být minerálky, studený čaj, voda s citronem. Vánoční svátky bývají spojené s konzumací destilátů a sladkých likérů, kterým bychom se měli vyhnout. Na přípitek je možné symbolicky použít sklenku bílého vína, eventuelně vinný střik.

Nezapomeňte, že Vánoce jsou svátky klidu a pohody. Stresové situace zvyšují riziko přejídání (nákupy, přeplněné obchody, vánoční úklid). Dopřejte si trochu odpočinku a myslete také na sebe. Nejezte ve stoje a v běhu, sedněte se a každé jídlo si vychutnejte. Relaxujte, dejte si teplou koupel, nebo si běžte zacvičit. Neseďte celé dny u televize, ale naplánujte si pohybový režim či procházky s rodinou. Vánoce nemusí být důvodem, které vám zhatí veškeré celoroční úsilí stravovat se zdravěji.

Bc. Jitka Horáková, DiS.

 

Mohlo by vás zajímat:




Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce