Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Ve sportu panuje velká individualita

U mladistvých hraje velký význam vlastní individualita. Chlapci se nejraději uchylují do posiloven a děvčata do fitness center. Mladí lidé vyhledávají pohybovou aktivitu především pro pocit příslušnosti ke skupině a kvůli pozitivní sociální interakci. Pohybové aktivity představují pozitivní alternativu pro soupeření s vrstevníky, pro získání respektu a uznání druhých. Při sportu si chtějí mladiství zvýšit sebedůvěru a sebeúctu. Tyto aktivity sehrávají v tomto věku i významnou úlohu v prevenci užívání návykových látek, nejen kouření a alkoholismu.

Využijte jejich zájem o moderní sporty

Při účelné motivaci lze využít zájmu dospívajících o nové sporty a cvičení, například různé druhy aerobiku, skateboard, bojová umění a další. Velmi vhodnými sporty jsou například karate, judo, řecko-římský zápas a bojové asijské sporty. Ty kladou důraz nejen na rozvoj síly a vytrvalosti, ale také mrštnosti, ohebnosti a celkové harmonie těla. Umožní vybití nadbytečné energie, naučí mladé krotit agresivitu a uplatňovat sebekázeň. Tae-bo a fitbox využívají kombinace aerobního tréninku s údery a kopy za použití speciálně upravených boxovacích pytlů. Jde o skupinové, zábavné a energeticky vysoce účinné cvičení. Bojová umění učí také správnému dýchání, soustředění a relaxaci.

Chůze je základ

Při prevenci obezity v dospělosti může pomoci i obyčejná chůze. Stačí ujít denně 4 kilometry, například do školy, ze školy, do schodů. Pomáhají také procházky se psem. Jen obyčejná denní chůze, znamená ročně 1 460 km. To při přepočtu představuje úbytek i 4 až 8 kg tukové tkáně za rok.

Technické vymoženosti, jako jsou televizní ovladače, mobilní telefony, automobily, domácí spotřebiče, elektrické šroubováky apod., minimalizují přirozený pohyb. To může také vést k navyšování hmotnosti.

S čím jsem se setkal během své praxe

Komu se nepodařilo upravit svou nadváhu ještě v dospívání, ten může mít potíže s váhou i v dospělosti. Jeho obezita se stává celoživotním chronickým onemocněním, s kterým se musí naučit žít a udržet je pod kontrolou.

Obézní slečny mívají depresivní nálady, např. mají jít se třídou na plavání a vidí, jak štíhlé spolužačky mají jen proužek plavek na těle. Většinou se proto nerady ukazují na veřejnosti. Totéž bývá v létě s oblečením, kdy mají tendenci nosit volný oděv. To ještě více zdůrazní jejich mohutnou postavu. Dívkám zdůrazňuji, že pro každou postavu existuje spousta triků, pomocí nichž lze zakrýt nedostatky, a zdůraznit to, co si zaslouží. Zvýrazněním svých předností tak odlákají pozornost od těch částí těla, které okolí nevnímá jako dokonalé. Tady jsou některé z nich:

  • Vypasované šaty nebo tričko nevypadají „štíhle“.
  • Není vhodné se schovávat do nadměrných svetrů a rovných dlouhých sak.
  • Nedoporučuji tmavé barvy. Lépe je kombinovat černou s barevnými doplňky.
  • Černá barva v blízkosti obličeje vytváří dojem, že je člověk starší a obličej působí unaveně.
  • Černý oděv lze vyměnit za červený, modrý či zelený.
  • Štíhlou postavu dělá správný střih a délka.
  • Není vhodné nosit blejzr s vycpávkami, který opticky zvětšuje tělo.
  • Plizované sukně nebo široké kalhoty rozšiřují problémové partie.
  • Kabátek do pasu je vhodnější než kabátek sahající ke kolenům.
  • Nápadnější korále na krku odvádějí pozornost, ale pozor na nápisy a výrazné vzory přes prsní partie.
  • Pozor na kombinaci bot dosahujících ke kotníkům nebo nad kotníky se sukní. Zkracují nohy, ale jsou výborné ke kalhotám.

MUDr. Zlatko Marinov

Přečtěte si také další články:




Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce