Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Začněte se hubnutím (nejen) na Valentýna

Začít s úpravou životního stylu nebo redukční dietou není nikdy pozdě. Základem pro úspěch je ale motivace. Motivace k hubnutí bývá nejčastěji zdravotní a touha líbit se svému partnerovi. Na 14. února připadá svátek všech zamilovaných, „Valentýn“, který se může stát dobrou příležitostí ke změně životního stylu. Vždyť ve dvou je každá práce radostnější a společná radost z úspěchů je dvojnásobná. Rozhodnete-li se tedy hubnout nebo jen upravit stravovací zvyklosti, pamatujte na některá pravidla.

Pravidlo první - dostatek času

Nechtějte všechno změnit ze dne na den, dopřejte si na změnu dostatek času. Začněte tím, co je pro vás nejjednodušší – např. vyměnit tučné mléčné výrobky za polotučné, začít jíst celozrnné pečivo namísto bílého, zařadit více ovoce a zeleniny do jídelníčku, vyměnit sladké limonády za dobré čaje.

Pravidlo druhé - jeden týden = jeden cíl

Možností je mnoho a každá změna k lepšímu se počítá. Na každý týden si stanovte jeden cíl (např. budu chodit z práce dvě stanice pěšky, denně sním alespoň 3 porce zeleniny, začnu svačit) a dodržujte jej společně s partnerem nebo partner bude váš „anděl strážný“. Partner v hubnutí totiž představuje nejen motor k hubnutí, ale poskytuje sílu i v situacích, kdy se hubnutí nedaří.

Pravidlo třetí - reálný cíl

Ti, kteří chtějí hubnout, si jako další bod stanoví reálné cíle hubnutí – těžko očekávat, že od přírody statná dívka bude za měsíc vážit 60 kg, když tuto hmotnost měla naposledy v šesté třídě základní školy.

Pravidlo čtvrté - pravidelnost

A konečně za každých okolností se snažte ctít základní pravidla pro správné stravování – jezte pravidelně 5x denně, popř. si noste jídlo s sebou do práce nebo školy, jezte pestře, vybírejte si pouze libová masa a polotučné mléčné výrobky, upřednostňujte rostlinné tuky před živočišnými (s tukem ale šetřete bez ohledu na jeho původ) alespoň 5x denně jezte zeleninu nebo ovoce, nezapomínejte na pitný režim v průběhu celého dne a objevte radost z pohybu.

Valentýnské menu v restauraci

Vaši lásku a začátek nového životního stylu můžete oslavit v restauraci. Jako předkrm si vyberte pouze něco lehkého, nezvyšujte zbytečně svůj energetický příjem pojídáním baget s máslem. Při výběru hlavního jídla se vyhýbejte smaženým pokrmům a jídlům se smetanovou omáčkou, naopak si dopřejte dobré libové maso nebo rybu na grilu se zeleninovým salátem nebo zeleninou připravenou v páře. Dopřát si můžete i sklenku alkoholu, ale pamatujte, že je poměrně energetický a bourá dobrá předsevzetí. Sladkou tečku může představovat palačinka s ovocem nebo ledová káva s vanilkovou zmrzlinou.

Zdravý valentýnský recept na doma

Pokud zůstanete doma, přikládám recept na kuřecí závitky se sýrem.

Ingredience: Budete potřebovat dva kuřecí plátky, dva plátky sýra eidam nebo kousek hermelínu, lžičku hořčice, olej, sůl, pepř.

Postup: Maso omyjte, osušte, naklepejte, opepřete, osolte a potřete hořčicí. Na každý kus masa dejte plátek sýra a vytvořte závitek. K sepnutí použijte tenkou špízovou jehlu nebo závitek omotejte provázkem. Závitky zprudka opečte ze všech stran na troše oleje, pak je podlijte a pod pokličkou nechte dusit. Jako přílohu podávejte zeleninu v páře (směs brokolice, květáku, mrkve), popř. brambory pečené nasucho v troubě.

Autorka: PhDr. Karolína Hlavatá, nutriční terapeutka

Přečtěte si také další článek

Registrujte se do Klubu Žij zdravě!

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod! Budete moct soutěžit o ceny, sbírat body, vést si online deníček vašeho energetického příjmu a výdeje a diskutovat s našimi odborníky. Neváhejte a přihlaste se ještě dnes!

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!


Vanesa (27.04.2012):

Dobrý den trpím nadváhou už od 3. třídy,teď je mi skoro 14 a kluci se mi kvůli mé váze smějí.Chtěla bych poprosit,jestli by mi na emai:vaneska.vavrova někdo poslal jídelníček a pohyb,abych co nejdříve začala hubnout :-)) Předem moc děkuji :-))



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce