Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Zdravotní problémy jako výmluva obezity?

Poražte je jako slečna Leona Brečková. Pevná vůle, osobní přesvědčení a zarputilé odhodlání, takto je možné ve zkratce shrnout příběh boje s nadváhou slečny Leony Brečkové. Díky sebeuvědomění a nastavenému pravidelnému režimu se jí podařilo zredukovat váhu z původních 101 kg na současných 73 kg, a to i přes značné zdravotní problémy, které její snahu komplikovaly. Shodit 28 kg během jednoho roku, to je úctyhodný výkon! Slečna Brečková však chce jít ještě dál: „Má cílová váha je 68 kg. Hlavně nepolevit a udržet se.“

Zdravotní komplikace + psychické problémy → původci nadváhy

Jak sama slečna Brečková říká, do 5 let byla nedochůdče, dítě bledé, skoro až průhledné. Zhruba v tomto věku jí byl diagnostikován Turnerův syndrom. V důsledku nemoci byla naordinována léčba růstovým hormonem do 15 let a od 15. roku věku hormonální terapie. K tomu si slečna Brečková v 6 letech poranila nohu. Ta se jí kvůli nemoci špatně hojila a problémy s ní přetrvávají do dnešních dní. Z obavy o možné znovu poranění jí nebylo dovoleno sportovat a dá se říci, že byla od jakýchkoli pohybových aktivit spíše odrazována. Období do konce střední školy se neslo ve znamení postupného přibírání na váze. Vždy se jednalo v průměru o 5 kilo nad průměrné hodnoty. Váhu si slečna Brečková srovnala na 3 měsíčním sportovním kurzu. „Potřebovala jsem nad sebou bič, školní sportovně redukční kurz přišel v tu pravou chvíli,“ říká. Pak následovala léta opětovného přibírání na váze. Velkou zásluhu na tom měly především psychické problémy způsobené dvěma rozchody a únik z nich prostřednictvím sladkého.

A dost! Tak to dál nejde.

Zlomovým se stal počátek roku 2012. Na preventivní prohlídce, kterou slečna Brečková absolvovala ve spojitosti s Turnerovým syndromem a se zvýšenými hodnotami štítné žlázy, jí bylo sděleno, že její tělesná váha je 101 kg. „V tu chvíli jsem si řekla dost a nechala jsem se okamžitě zapsat k MUDr. Radce Jedličkové do VŠTJ Medicina Praha, “ vysvětluje. Následoval sled změn. Jídelníček, proces nakupování, pravidelná setkání s nutriční a výživovou specialistkou a v neposlední řadě pohybová aktivita. Když se slečna Brečková zpětně ohlíží, sama říká: „Nebylo to pro mě až tak drastické, jen jsem musela začít více uvažovat nad tím, co jím a co nakupuji. Musela jsem omezit mé oblíbené sladké a více zařazovat do svého jídelníčku bílkoviny.“ Zcela zásadní byla nově nastolená pohybová aktivita, nejméně 3 x za týden. V případě slečny Brečkové bylo nutné zohlednit její přetrvávající problémy s nohou. Proto byly MUDr. Jedličkovou vybrány činnosti, které ji co nejméně zatěžovaly jako nordic walking, plavání, rotoped či různá aerobní cvičení. Výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat. Váha klesala v průměru 4 kg za měsíc. Nyní už to jde pomaleji, v rozmezí 1 – 1,5 kg za měsíc. A proč se slečna Brečková rozhodla porvat se svoji nadváhou? První motivací bylo zdraví, ale postupem času a s ubývajícími kily rovněž obdiv a pozitivní reakce okolí a především lepší pocit ze sebe sama. „Musela jsem si zcela vyměnit šatník a nakoupit menší velikosti. Své staré oblečení jsem předala sestře, ta ho teď lépe užije, je těhotná.“

A co k hubnutí dodává slečna Brečková? „Musíte chtít a rozhodnout se sami. Uvědomit si, že to děláte pro sebe. Podpora blízkých a příbuzných je potřebná, ale to podstatné je jen a jen na vás.“

Mohlo by Vás zajímat:



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce