Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Zrod nového JÁ


Petr Matuška by se s Vámi chtěl podělit o svůj příběh, jak postupným snažením zhubnul 40 kg! Jeho cesta byla dlouhá, ale nakonec dosáhl svého vysněného cíle. Tímto by rád podpořil všechny, kteří se také snaží shodit pár kilo nebo trpí nadváhou a chtějí s tím něco dělat.

Už v dětství jsem si vytvořil velmi pozitivní vztah k jídlu a ztratil veškerou motivaci věnovat se sportovním aktivitám. Pokud jsem musel sportovat, tak mě stále doprovázel pocit, že bych to dělat neměl. Utvrzovala mě v tom špatná fyzička a potutelné pohledy ostatních lidí. A tak jsem se snažil veškerým sportovním aktivitám raději vyhýbat. Navíc jsem mohl jíst cokoliv, na co jsem dostal chuť. Mamka vařila klasická česká jídla nikdy mi nestačila normální porce. Vzpomínám na doby, kdy jsem dokázal za den spořádat celý pekáč zapečených těstovin, párek v rohlíku s pořádnou porcí hořčice, tabulku nugátové čokolády a spoustu dalších sladkostí. Dnes mě z té představy jde mráz po zádech. Tímto stylem života jsem přibral opravdu snadno.

V průběhu střední školy jsem si začal uvědomovat, že se to samo nespraví. Už jsem se nemohl vymlouvat na to, že „z toho vyrostu“. Jenže jsem nevěděl, kde začít. Až při nástupu na VŠ jsem si přiznal, že je to vážný problém a že s tím musím něco dělat. Tenkrát mě bratr Martin a jeho kamarád Jarda víceméně donutili jít do posilovny a pořídit si kolo. Tímto bych jim rád poděkoval za jejich snahu, ochotu a pomoc. Z té doby nemám žádné údaje o hmotnosti, ale odhadem jsem vážil kolem 135 kg (pro představu měřím 180 cm). Začal jsem tedy chodit dvakrát týdně do posilovny. Byla to sice pěkná představa, ale silové cvičení pro mě nebylo to pravé. Sice mi posílily ruce a nohy, ale zbytek těla zůstal stejně ochablý a slabý. Jedním z hlavních důvodů byl i můj nezměněný jídelníček. Nechtěl jsem se vzdát těch dobrot, čokolád, dortíků, řízků, buřtíků a dalších. Myslel jsem si, že pouhé cvičení mi pomůže a nenapadlo mě, že bych měl jíst výrazně jinak. Tento styl života trval asi půl roku. Pak přišly starosti ve škole a nebylo s kým chodit za sportem. Styděl jsem se jít sportovat sám nebo požádat o pomoc trenérů, takže jsem opět přibral.

Během dokončování bakalářského studia v roce 2011 jsem většinu času jen seděl u učení a zaháněl jsem stres jídlem. Pak se začaly objevovat zdravotní problémy – bolesti hlavy, vysoký tlak, bolest kloubů, bušení srdce a nadměrné pocení. Jakákoliv snaha o fyzickou aktivitu mi jen přihoršila. Bylo mi jasné, že takhle to nemůže dál pokračovat.

Bod zlomu

Na nový rok jsem si dal předsevzetí, že zhubnu a změním svůj život. Sice jsem ještě nevěděl jak, ale byl jsem rozhodnutý zkusit cokoliv. Naštěstí mě moje drahá sestra Jana, která dokázala shodit 20 kg a které tímto velice děkuji, přivedla na hodinu TRX ve funkčním centru Go Fitness. Pro tělo to byl tak silný kopanec, že jsem se následující týden nemohl skoro vůbec hýbat. Všechno mě bolelo. Bylo šokující, jak mě prostá hodina cvičení lehkých posilovacích cviků tímto způsobem zdemolovala. Po týdnu bolest pominula, a tak jsem šel na další hodinu. Opět mě bolelo celé tělo, ale tentokrát „jen pět dní“. Tímto způsobem to pokračovalo asi dva měsíce. Najednou jsem byl ohebnější, silnější a měl jsem ze sebe dobrý pocit. Jedl jsem ale pořád stejně. Nevěděl jsem, jak to změnit.

Přesně 1. 3. 2012 ráno zjistil, že vážím 143,4 kg. V tu chvíli jsem si řekl: „A DOST! Pokud si chci život užívat a ne jen přežívat, je potřeba se změnit!“

Cesta k lepšímu stravování a pohybu

První, co se muselo radikálně změnit, byl můj jídelníček. Zjistil jsem si doporučené porce pro chlapa, jedl jsem méně a začal jsem počítat kalorie. Byla to náročná změna, ale pevně jsem se držel svého cíle. Naštěstí jsem úspěšně odolával všem pochoutkám a byl jsem na sebe pyšný, protože výsledky za to opravdu stály.

Po prvním týdnu dodržování správné životosprávy mi klesla váha téměř o 3 kg! To pro mě bylo velice povzbudivé a bylo mi hned jasné, že jsem zvolil správnou cestu. Tak jsem pokračoval a v průměru jsem shodil 1 kg za týden. Chodil jsem nadále jednou týdně na TRX a přidal jsem ještě hodinu chůze každý druhý den. Najednou se sešel měsíc s měsícem a úbytek byl už 5 kg. Začal jsem si postupně zvykat na nový jídelníček, nakupování vhodnějšího a zdravějšího jídla začalo být jednodušší a chutě na nezdravé věci byly menší. A tak jsem splnil svůj první cíl - dostat se na 120 kg. Tento milník padl 19. 7. 2012.

Lepší fyzička

Můj fyzický stav se lepšil. Začal jsem chodit rychleji a bral jsem si s sebou ještě 2 kila zátěže. Také jsem dokázal rychle vyjít i prudký kopec, což mě nakoplo k intenzivnějšímu cvičení. K pravidelné chůzi a TRX jsem si přibral ještě kruhový trénink, posilování s vlastní vahou, spinning a kolo. A tak jsem se do 27. 9. 2012 dostal na 110 kg. To mě opět dodalo sílu a vůli pokračovat na konečný cíl 95 kg. Touha mě tlačila dál, až jsem se 24. 1. 2013 dostal na 94,6 kg. Tento boj skončil a přebytečný tuk byl poražen!

Současnost a budoucnost

V současné době se chci zaměřit na pomoc lidem, kteří stále bojují s obezitou, nebo se snaží shodit přebytečná kila. Jakákoliv podpora a pomoc je v takovýchto situacích vždy důležitá. Proto se snažím zvyšovat své vzdělání ohledně zdravé výživy a tvorbě vhodných jídelníčků. Také se chystám podstoupit vzdělání výživového poradce na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy a absolvovat trenérský kurz.

Rady Petra Matušky

  • Dojděte si na kompletní vyšetření k lékaři – měření obsahu tuku, svalů a vody aby bylo možné efektivně sledovat postup hubnutí a přizpůsobovat jídelníček
  • Navštivte výživového poradce, trenéra nebo alespoň internetová fóra, kde seženete rady, podporu a inspiraci.
  • Najděte si silnou motivaci – například vidinu toho, co uděláte, až dojdete k cíli
  • Stanovte si jasné cíle – aktivity, kila, atd.
  • Každý měsíc se vyfoťte, aby byl vidět postup.
  • Vymezte si čas na pohyb a dodržujte nastavené aktivity.

Mohlo by Vás zajímat:

 

Bedřich Mikulík (05.2013/70) (02.05.2013):

Je to průhledný reklamní článek, ale díky i za něj, protože je dobrým návodem ke zdraví. Je třeba smysluplně hubnout ke zdraví, a to zejména tím, že si člověk sleduje a eviduje to co s prominutím sežere. Dělám to také, už 3. rok. V roce 2011 jsem shodil ze 105 kg na 85 kg za 3/4 roku. Snažím se to stále alespoň udržovat, ale mým cílem je dostat se trvale na váhu okolo 80 kg. Mé BMI totiž stále nevyhovuje. Rád bych zdůraznil, že nedržím žádnou dietu, prostě jen si hlídám co jím a vylučuji z jídelníčku stravu bohatou hlavně na tuky. Klidně si dám takřka každý den ty 2 piva (někdy i 3). Přestal jsem však už od 1.1.2011 totálně žrát uzeniny a všechna ta svinstva spojená s jejich současnou až fatálně špatnou kvalitou. Také jsem radikálně omezil solení. Takřka každý den cvičím svých 5x 5 TIBET - v létě pod širým nebem, a také chodím a chodím po svých jak jen to jde, či i plánovaně. Spalování sleduji krokoměrem. Koncem r. 2012 jsem měl úraz - vážně zhmožděné rameno. Hnali mne na operaci a já to odmítnul. Musel jsem 1/4 roku přerušit své cvičení, avšak absolvoval jsem 2 měsíce rehabilitace a jsem jakž takž z toho venku. Bohužel se má váha vyšvihla na 91 kg...! Ale už zase pravidelně cvičím s cílem dostat se znovu na tu hranici 85 kg, lépe i níže. Chtěl bych jen podotknout, že radikální omezování tuků mne přivedlo k bradykardii (snížení tepové frekvence-TF). TF mi postupně klesala až na extrémních 36/min a hrozili mi kardiostimulátorem. Žádný doktor (bylo jich několik a všichni věděli o mé životosprávě a aktivní snaze redukovat svou váhu!), jen moje vlastní milovaná žena přišla na to, že moje srdce strádalo! Protože organismus se nehodlal jen tak smířit s tím, že s původních 100-150 g/den, jsem nově dlouhodobě konzumoval relativně cca 50 -100 g/den tuků (průměr mám dnes okolo 50 g/den). Začal jsem tedy do své stravy 1 – 2x týdně klidně zařazovat (mimo průměr) třeba i chléb se sádlem, nebo pečené vepřové či řízek přesto, že tato jídla jsou energetičtí zabijáci. A ejhle, dnes mám průměr TF okolo 50/min. Dnes (2.5.2013) jsem byl na odběru krve - na své náklady, protože preventivní kontrola 1x/2 roky je pro sledování mého zdravotního stavu málo. Jsem zvědavý zejména na svůj cholesterol a jiné hodnoty které s pomocí svého osobního přítele Rudy - velmi znalého a ctěného biochemika, sledujeme na cestě k mému příznivému zdravotnímu stavu. Přeji všem úspěch v podobném snažení a z vlastní zkušenosti doporučuji neomezovat radikálně tuky. Asi se vyplatí konzultace s odborníkem na stravování - i když upozorňuji žádný MUDr mi neporadil a hlavní problém s mým srdíčkem nezaregistroval…. Přestávám jim věřit, protože polovina z nich je zkorumpovaných lékárenskými společnostmi a všichni primitivně léčí jen následky a zcela ztratili schopnosti léčit příčiny poruch zdraví. A spolu s jejich ubohou akcí „Děkujeme odcházíme!“, jsou mi všichni podezřele ubozí a nevěřím jim. Proto sám dělám vše pro to, abych vlastními silami a schopnostmi, je pokud možno nepotřeboval!! Ale to je zase na jinou diskuzi, důkazných zkušeností mám až až.

ami (23.05.2013):

Dobrý den,

nevíme, co myslíte tím reklamním článkem. Článek na nic neupozorňuje ani neinzeruje žádné zázračné zhubnutí. Pan Matuška se webu ŽijZdravě.cz svěřil s tím, jak zhubnul, aby upozornil na tuto problematiku.

Přejeme hodně energie v boji s váhou,

Tým Žij zdravě



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce