Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Cukrovka a pohyb

Pohybová aktivita hraje při léčbě cukrovky minimálně stejně významnou roli jako dieta. Zvláště u tzv. diabetiků druhého typu s obezitou je význam pohybové aktivity nedoceněn. Cukrovka druhého typu je charakterizována sníženou citlivostí tkání na inzulin, což se projevuje ztíženým vstupem glukózy (cukru) do buněk, kde dochází k jejímu spotřebování. Hladina cukru v krvi pak významně stoupá nad normální úroveň.

Pohybová aktivita je prakticky jediná cesta, jak tuto citlivost vylepšit poměrně rychle – tedy jak obnovit a zlepšit schopnost průniku glukózy do buněk. Spolu s nižší nabídkou glukózy do oběhu (to je podstata diety) je pak základním nefarmakologickým postupem v léčbě cukrovky.

Hlavně se zpočátku nepřetížit

Zpočátku je důležité, abychom si na pohybovou aktivitu postupně přivykali, zvláště pokud jsme již několik let či desítek let nic nedělali. Je třeba začít velmi pozvolna, aby nedošlo k přetížení kloubů, úponů jednotlivých zatěžovaných svalů a tím k následnému vynucenému ještě většímu omezení pohybové aktivity. Klidně to může trvat i několik týdnů než docílíme schopnosti hýbat se cca 40–50 minut v kuse.

Změřte si hladinu cukru před cvičením

Změřte si glykemii před cvičením. Pokud máte nízkou hodnotu, mírně se najezte, než začnete cvičit. Měřte si glykemii hned po cvičení a dále přibližně po hodině, abyste zjistili, jaký vliv má pohybová aktivita na hladinu cukru. Vždy se poraďte se svým diabetologem, než začnete cvičit, o lécích, které užíváte, eventuálně o projevech hypoglykemie a zásadách, jak se proti ní bránit!

Nezapomeňte, že tolik žádaný a očekávaný počáteční úbytek tukové tkáně bývá nahrazen malým, ale hmotnostně nezanedbatelným vzestupem aktivní tělesné hmoty (svalstva), což má za následek zmenšení objemu (např. obvod pasu) a zachování nebo zpočátku dokonce zvýšení hmotnosti.

Zmnožením aktivní tělesné hmoty se pak zvýší počet míst, kterými může glukóza "unikat" z krve, zlepší se i rychlost vstupu do buněk a tím se normalizují hladiny cukru v krvi. To poznáte nejlépe u svého diabetologa, který si třeba nevšimne, že jste shodili dva či tři kilogramy, ale jistě si všimne, že se vaše glykemie (hladina cukru v krvi) zlepšila třeba o 1–2 mmol/l.

Pozor na vznik hypoglykemie

Pokud užíváte léky, které snižují hladinu cukru v krvi a zvláště inzulin, může dojít i k tzv. hypoglykemii (nízká hladina krevního cukru), což může být velmi nebezpečné. Dokonce se mohou objevit i tzv. pozdní hypoglykemie v odstupu několika hodin po cvičení či dokonce po deseti či dvaceti hodinách. Proto je naprosto nezbytné mít u sebe potraviny bohaté na cukr a v případě poklesu jeho hladiny, resp. v případě příznaků tzv. hypoglykemie, je použít.

Nic nenahradí monitorování glykemie před cvičením, bezprostředně a několik hodin po cvičení, protože jedině tak si každý vyzkouší, jak jeho organismus na pohybovou aktivitu reaguje. Pokud máte před cvičením glykemii 15 a více mmol/l, rozhodně byste to neměli s pohybem přehánět. Cvičení bude jednak málo účinné a dokonce může být vašemu organismu škodlivé. Proto je třeba nejprve snížit hladinu glykemie (např. dodržením diety nebo změnou léků) a teprve potom se vydat za pohybem. Vůbec není důležité, jaký podáte výkon. Nerozhoduje rychlost ani vzdálenost, ale čas, který strávíte nepřetržitě v pohybu. Proto začněte velmi pomalu a tempo přidávejte, teprve až budete mít dostatečné rezervy.

Bližší informace a další návody můžete nalézt na www.cviceniscukrovkou.cz.

Autor: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!




Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce