Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Jak cvičit po porodu?

Během těhotenství každá nastávající maminka přibere na váze. Optimální přírůstek je 8–14 kilogramů, často však ženy přiberou více. Po porodu mohou být se svou postavou nespokojené a budou chtít nadbytečné kilogramy shodit. Kromě zdravého jídelníčku by do svého programu měly postupně zařadit i pravidelný pohyb. Ten napomůže také lepšímu zotavení v šestinedělí. Jak správně a efektivně cvičit doma nebo venku s kočárkem poradí Mgr. Renata Větrovská, odborná poradkyně projektu Žij zdravě a rekondiční instruktorka.

cvičení po porodu

Ačkoliv žena v šestinedělí přirozeně hubne, bez pohybové aktivity se po porodu do kondice nedostane. „Maminky by měly postupně začít cvičit již v prvních dnech po porodu. Nejen kvůli své postavě a kilogramům navíc, ale i proto, aby své tělo zpevnily, posílily svaly pánevního dna a zabránily problémům spojeným s nesprávným držením těla,“ říká Renata Větrovská a dodává: „K dosažení původní váhy je třeba cvičit pravidelně alespoň 30 minut denně a být trpělivá. Každá žena totiž hubne jiným tempem.“

S jednoduchým cvičením by měly maminky začínat již první den po porodu. Jde o speciální cviky na prokrvení dolních končetin – například kroužení nohou v kotníku, pokrčení nohou v kolenním a kyčelním kloubu sunutím po podložce. Dále mohou provádět cílená dechová cvičení – položit ruce na bříško nebo na dolní žebra a snažit se dýchat pod ruce a jakoby do stran. Tyto cviky mohou maminky provádět v každé volné chvilce, nejméně však třikrát denně po dobu přibližně 5 minut.

Další cviky by měla maminka zvládnout zhruba pátý den po porodu, tedy po příchodu domů z porodnice. Mezi ženami však existují značné rozdíly, které souvisí s jejich dřívější kondicí i průběhem samotného porodu. Důležité je proto při cvičení bedlivě naslouchat svému tělu a zpočátku příliš nepřetěžovat břišní svalstvo. „Jestliže se novopečená maminka na cvičení necítí nebo má nějaké pochybnosti, měla by se vždy poradit se svým ošetřujícím lékařem,“ doplňuje Renata Větrovská. Složitější cviky najdete brzy v dalším článku na ŽijZdravě.cz!

Přečtěte si také další články:

Marie Novotná (16.10.2012):

Všem maminkám po šestinedělí vřele doporučuji strollering! Jste venku, se svým miláčkem v kočárku, nepotřebujete hlídání, pořádně si máknete a hlavně je to zábava!!! Cvičí se ve všech větších městech!



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce