Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Letní sportování

Jak sportovat během horkých letních dní?

Na to nám odpověděl instruktor pohybových aktivit Mgr. Jan Větrovský.

Pokud si chcete udržet pevné zdraví a vitalitu po celý rok, je nutné věnovat se sportu i během horkých letních dní. Nabídka aktivit pro letní sportovní vyžití je široká, a proto záleží čistě jen na vašem aktuálním zdravotním stavu a časových možnostech. Určité zásady však dodrženy být musí.

Dostatečný příjem tekutin

Letní sluníčko a teploty překračující 30 °C jsou pro náš organismus velkou zátěží. Hlavně pro kardiovaskulární systém a pro rovnováhu vody v těle. V létě proto hlídejte především příjem tekutin. V průběhu dne popíjejte vodu, nejlépe čistou pramenitou. K uhašení žízně mohou posloužit i minerální vody, ředěné ovocné šťávy či čaje. Ty však konzumujte jen v rozumné míře. Pozor si dávejte na kávu a alkohol, které dehydratují organismus. Na každý šálek kávy vypijte alespoň 3 dcl vody. Máte-li problém s příjmem tekutin při sportování, zařaďte do jídelníčku polévky, ovoce či zeleninu. Nenásilným způsob tak doplníte nezbytný pitný režim.

V pohodě venku i ve fitness centru

Co se týče sportování v letních měsících, raději si přivstaňte a vyrazte ráno, nebo k večeru. Vyvarujte se pohybu na ostrém sluníčku mezi 10 a 15 hodinou. Toto doporučení platí především pro běh a jiné fyzicky náročné sportovní činnosti, kdy se vystavujete riziku dostat úžeh. Pozor je nutné si dát i při pohybové aktivitě ve stínu. Rovněž zde, ve zdánlivém bezpečí před slunečními paprsky, může dojít k přehřátí organismu a možnému úpalu. Když se i přes tato zmíněná rizika rozhodnete sportovat v nejexponovanější dobu, nezapomeňte na opalovací krém, pokrývku hlavy a hodně pití. Pokuste se rovněž najít místo, trasu, která je alespoň trochu krytá před sluncem, například les. Ideálním prostředkem, jak zůstat v kondici i v létě, jsou vodní aktivity, ale rovněž i během nich nezapomínejte na ochranné sluneční prostředky.

Pro ty, kteří raději cvičí ve fitness centrech, volte je obezřetně a necvičte v překlimatizovaných prostorech. Velké změny teplot mezi venkovním a vnitřním prostředím nejsou pro tělo prospěšné a vystavujete se nebezpečí nastydnutí, proto radši navštěvujte fitness centra s přirozenou ventilací.


Rady na závěr

Vaše tělo si samo řekne, co mu svědčí a vyhovuje. Poslouchejte jej, vnímejte pocity a nesnažte se dohnat celoroční lenost během několika mála horkých dní. Přes poledne si užívejte vnitřní prostory, nejlépe fitness centra, sklepy a jeskyně (v některých opravdu velkých jeskyních se výborně „skáloleze“) a ven se vydejte až odpoledne a k večeru. Důsledně dodržujte pitný režim.

Má rada na závěr zní: pijte, pijte a zase pijte.

Přeji vám krásné, klidné a bezúžehové/bezúpalové léto.
Honza

Mohlo by Vás také zajímat:



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce