Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Lze využívat tepovou frekvenci k hubnutí?

Setkávám se s tím na každém kroku v každém fitness, na internetu, v časopisech, ale i u našich pacientů. Jaká je optimální tepová frekvence ke spalování tuků?

tepová frekvence

Pozor! Výpočty nejsou přesné!

Přestože najdete mnoho jednoduchých vzorečků, jak ji vypočítat, hned na začátku je třeba říci, že ani jeden není pravdivý. Jak je to možné? V populaci je obrovská variabilita srdeční resp. tepové frekvence. Vzorečky pracují s předpokládanou frekvencí, která byla ověřována u zdravé populace. I ta se však mezi lidmi obrovsky mění.

Nejlépe to lze dokumentovat u nejznámější, tzv. maximální, tepové frekvence –  TfMax.

Ve většině volně dostupných zdrojů naleznete: TfMax = 220 – věk.

Příklad: Dvacetiletý člověk má tedy mít předpokládanou maximální tepovou frekvenci 200/min. Pravdou však je, že ji může mít až v rozmezí  185-215! Dokonce možná ještě o 5 tepů méně či více. A nemusí to znamenat závažnější onemocnění.

Na druhou stranu víme, že optimální je přesné číslo podle testů X ± 5 tepů/min. Jen výpočtem však můžeme udělat chybu v mezích normy ±15/min. Už z tohoto je zřejmé, že výpočty jsou nepřesné.

A teď k tomu připočtěte:

  1. Emoce z prvních hodin tréninku, které zcela mění srdeční frekvenci ještě při mírné zátěži (např. strach a radost).
  2. Léky, které ovlivňuji srdeční frekvenci (často léky na vysoký krevní tlak apod.).
  3. Osoba instruktora nebo instruktorky - souvisí z emocí viz 1.

Kdy a u koho tedy má nastavení tepové frekvence smysl?

Nastavení doporučené tepové frekvence má smysl obecně u lidí po 4-6 týdnech pravidelného tréninku u podobných pohybových aktivit.  Pro celkový úspěch je pak zcela zásadní zahájit pravidelný pohybový režim a teprve po několika týdnech začít řešit intenzitu. Obecně pak platí, že optimální pohybová aktivita pro přednostní metabolizování (pálení) tuků je nízká intenzita s prodlouženou dobou trvání.

Cvičit na lačno se nevyplácí

Jedno je ale jisté - pro dobré metabolizování tuků jsou potřeba cukry (sacharidy). Nemusí jich být moc, ale cvičení na lačno je právě proto náročné, protože si tělo nejdříve cukr musí vyrobit, aby mohlo použít tuk jako zdroj energie.

Autor: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Mohlo by vás zajímat:




Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce