Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Zacvičte si pilates

Pro nezasvěcené by se mohlo zdát, že pilates je jen obyčejné válení po zemi a pomalé pohyby paží či nohou. Jde ovšem o propracovanou a léty již odzkoušenou cvičební metodu, která je postavena na základech fyzioterapie a rehabilitace.

Něco málo z historie

Tato metoda cvičení do našich fitness center a tělocvičen dorazila před pár lety, avšak historie se píše již několik desetiletí. Otcem tohoto cvičení je Joseph Hubertus Pilates. Jako mladý býval hodně nemocný a vyzkoušel různé metody a cvičební rehabilitace. Na základě všech prošlých procedur se pustil do svého vlastního cvičení. Tato metoda cvičení se postupně vyvíjela. Z počátku byla dostupná jen pár jedincům z oblasti sportu, tanečníkům. Pomalu se však toto cvičení rozšířilo i mezi širokou veřejnost a v současné době lekce Pilates nabízí většina fitness center či studií. Setkat se můžete s různými lekcemi od  bosupilates, flowinpilates až ke speciálnímu individuálnímu či skupinovému tréninku na strojích.

Co je cvičení Pilates?

Cílem cvičení je naučit se používat a aktivovat svaly tak, abychom si nejen při cvičení ale i v běžném životě neničili svá těla. Jedná se o pomalou formu cvičení, kterou mohou vyzkoušet jak úplní začátečníci, tak aktivní sportovci. Prováděné cviky se se zvolenou obtížností výrazně odlišují.

Díky cvičení podle Pilatesovy metody dochází k zlepšení funkce svalové kontroly, k rozvoji flexibility těla, síly. Veškerý pohyb vychází z aktivního a správně fungujícího středu těla (tzv. core). Jedná se o zpevňování hlubokých zádových a břišních svalů, posílení svalů pánevního dna a dalších oblastí hlubokého stabilizačního systému. Základy pilatesu se nyní využívají i v  přípravných trénincích výkonnostního či vrcholového sportu. Je dokázáno, že při správné aktivaci svalů a umění zapojování svalů dochází k lepším výkonům.

Pro koho je pilates vhodný?

Můžeme říct, že téměř pro všechny.  Pokud se rozhodnete toto cvičení vyzkoušet, zjistěte si, kde se ve vašem okolí lekce nabízejí a především si zkuste zjistit, jaké reference instruktor má. Je třeba se naučit základní principy a správné provedení cviků pod dohledem kvalifikovaného instruktora. Poté si můžete již cvičit i doma sami.

Přečtěte si také další články:



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce