Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít
  • Zatočte s podzimními depresemi
    "Depku" můžeme popsat jako krátkodobý pocit nepříznivé nálady a ztráty energie, kterou potřebujeme ke zvládání každodenních činností. Podobný výkyv nálad obvykle odezní sám od sebe, nebo je odklonitelný jinými příjemnými činnostmi, např. nakupováním nebo posezením s přáteli.
  • Zahrajte si s dětmi jídelníčkové kvarteto
    Děti nad jídlem obvykle příliš nepřemýšlí. O to větší zodpovědnost pak leží na bedrech rodičů. Kolik knedlíků může váš Honzík sníst a nejsou dva banány denně už moc? Pokud si nejste výživovými hodnotami potravin úplně jisti, zkuste si s dětmi zahrát edukační kvarteto zaměřené na zdravou stravu. Dobře se pobavíte a uděláte si všichni ve výživě jasno.
  • Proč děti tloustnou?
    Počet obézních dětí neustále narůstá nejen ve světě, ale i u nás. Nelze přitom spoléhat na to, že dítě z obezity „vyroste“. Je známo, že většina obézních dětí zůstává obézními i v dospělosti. V dnešní době sice nelze obezitu považovat jen za prosté „přejídání se“ a „nechuť k pohybu či lenost“, protože přibližně z poloviny je sklon k obezitě dán genetickými dispozicemi. Neméně důležitou druhou polovinu však tvoří nevhodný životní styl, tj. nesprávná strava s nadbytečným příjmem energie a nedostatkem pohybu.
  • Kilojoule nebo kilokalorie?
    Často čtete o dietách a nejste si jistá, co znamenají odborná slova, která se v článcích objevují? Poznejte jejich význam jednou pro vždy! Společně s odborníky jsme pro váš připravili slovníček nejčastějších pojmů, které můžete v článcích o dietách objevit.
  • Rozhovor s nutriční terapeutkou
    PhDr. Karolína Hlavatá vystudovala na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity v Brně obor Výživa člověka. Od roku 2003 pracuje jako dietolog v Endokrinologickém ústavu v Praze. Záro veň se věnuje postgraduálnímu studiu v oboru Fyziologie a patofyziologie člověka. Publikuje v domácích i zahraničních časopisech, aktivně se účastní kongresů a konferencí, spolupracuje na několika studiích.
  • Nástrahy dovolené
    A je to tady, chystáte se na zaslouženou dovolenou. Někteří z vás relativně úspěšně zhubli do plavek, aby tu dřinu vykoupili dovolenou All inclusive v některém středomořském, španělském či jiném teplém kraji. Jiní si balí kufry a tašky s potravinami a vyráží do Chorvatska. Ale pozor! Pokud během dovolené nebudete alespoň částečně dodržovat zásady zdravého životního stylu, pracně shozené kilogramy nahradíte množstvím o něco vyšším.
  • Postavte se jarní únavě čelem
    Jaro je období, kdy se náš organismus probouzí ze zimního spánku a tělo i duše má pocit, že je čas zase začít žít. Ale pozor! Každé roční období působí na nás i naši psychiku. Po zimním útlumu se těšíme na jarní probuzení. Ale ani s jarem to není tak jednoduché. Blíže jsme se na toto téma podívali společně s PhDr. Šárkou Slabou, Ph.D., z III. interní kliniky 1. LF UK a VFN. Dlouhé zimní období negativně ovlivňuje psychiku mnoha lidí. Většina se s přechodem zimy do jara vyrovná sama, jiní potřebují pomoc odborníka. Pro toto období je typická únava, nedostatek energie, nepozornost, kolísání nálad, u některých je tato doba dokonce poznamenána atakou depresivní poruchy.
  • Půst v 21. století z pohledu lékaře
    Jak je patrné z historie, názory na půst ať už z hlediska obsahu nebo doby se postupně vyvíjejí. Obvykle si dnes každý vezme, co mu vyhovuje, a to doporučuje ostatním a zároveň považuje za správné. Největším omylem, se kterým se setkáváme v praxi, je představa, že půst rovná se hladovění. Často pak lidé považují pondělní hladovění (po neděli) za analogii půstu. Snaží se pít jen vodu a kompenzovat vše, co během neděle, resp. víkendu, snědli. To ale vede k rychlé adaptaci a pozvolnému vzestupu váhy.
  • Novoroční předsevzetí a motivace k hubnutí
    Z průběžných výsledků aktuální ankety na Žij Zdravě vyplývá, že jedním z vašich nejčastějších novoročních předsevzetí je snaha o snížení váhy. Obdobný trend jistě potvrdí také provozovatelé fitness center, jejichž kapacity jsou každý leden naplněné k prasknutí. Bohužel toto nadšení pro snižování váhy, pohyb a změnu životního stylu se postupem roku vytrácí do pozadí našeho zájmu. Už na jaře většina lidí zapomene, že si nějaká předsevzetí vůbec dala. Proto jsme se obrátili na psycholožku, PhDr. Šárku Slabou,Ph.D, aby nám v rámci Tématu měsíce poradila, jak letos naše novoroční předsevzetí vydržet po celý rok a jak se správně motivovat ke snížení váhy.

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce