Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Nástrahy dovolené

A je to tady, chystáte se na zaslouženou dovolenou. Někteří z vás relativně úspěšně zhubli do plavek, aby tu dřinu vykoupili dovolenou All inclusive v některém středomořském, španělském či jiném teplém kraji. Jiní si balí kufry a tašky s potravinami a vyráží do Chorvatska. Ale pozor! Pokud během dovolené nebudete alespoň částečně dodržovat zásady zdravého životního stylu, pracně shozené kilogramy nahradíte množstvím o něco vyšším.

All inclusive dovolená – odolávejte a hýbejte se

Dbejte na to, aby součástí pobytu byla kromě pohybové aktivity také dietní strava. Není třeba, aby byla úplně dietní, ale pozor si dát musíte. Neustálý přísun jídla a pití, který je u dovolených All inclusive samozřejmostí, vede k tendenci přejídat se. No, nejezte to, když je to v ceně.


Sami jste zpočátku překvapeni, že i k snídani jsou podávána jídla, která jste zvyklí jíst tak maximálně k obědu nebo večeři. Divili byste se, kolik lidí již druhý den neodolá a k snídani zakousne grilované kuřátko či jiný pokrm typický pro oběd.

Dovolená bez zajištěného stravování – nakupujte s rozvahou

Na opačné straně dovolenkového spektra je dovolená bez zajištěného stravování. Bohužel i ta v sobě skrývá dietní nástrahy. V rámci úspory peněz si většina z nás veze potraviny pro redukci zcela nevhodné (instantní polévky, nudle aj.). Zkuste se letos zamyslet nad tím, jaké potraviny si s sebou vezmete a jestli jsou pro vás vhodné.

Pozor na energii v nápojích

Málokdo si uvědomí, že v nápojích se může skrývat množství energie, které dokáže nahradit i velké jídlo. Např. 500 ml ovocného džusu vydá za malý oběd. Stejně tak kola. Večerní posezení na vínku a vypití např. 0,7 l vína může znamenat i 1 800 kJ navíc. Pokud k tomu bude i něco k zakousnutí, bude to jistě i více.

Na dovolené nezapomínejte na sport

Není důvod se na dovolené příliš omezovat. Je ale třeba si uvědomit, že dovolená nemusí být jen ležení u moře, opalování a pauza na jídlo. Pokud chcete zůstat aktivní a jsou opravdu velká horka, 45minutová ranní procházka na písečné pláži může být docela fyzicky náročná. Přidáte-li aktivní plavání během dne a večerní procházku v mírném tempu, můžete klidně usínat s tím, že jste pro prevenci vzestupu hmotnosti něco udělali. Je-li v hotelu navíc fitness centrum, což bývá poměrně často (i klimatizované), můžete si jít klidně zacvičit i tam.

Vyhněte se střevním obtížím

Se změnou stravy na dovolených jsou spojeny časté nespecifické střevní potíže jako nadýmání. Dobrou prevencí je postupné zařazování jídel, na která nejsme zvyklí, pomalá konzumace pokrmů a pravidelné doplňování tekutin. Pohybová aktivita pomáhá peristaltice střev a může zabránit jejich bolestivému roztažení. Pokud se výše popsané obtíže objeví, je dobré vyzkoušet např. espumisan, který velmi účinně pomáhá odstranění plynu ze střev.

Autor: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Někteří z nás dokáží o dovolené, především té All inclusive,  spořádat opravdu neuvěřitelné množství jídla.  Během jednoho dne jsou schopni do sebe dostat až 20 tisíc kJ při téměř nulové pohybové aktivitě. Pro vaši lepší představu přikládáme do fotogalerie ukázku takového jednoho "Alli inclusive dne". Jak myslíte, že se tento pán nebo paní bude tvářit při pohledu na váhu po návratu z domů?

All inclusive_snídaněAll inclusive_svačina 1All inclusive_obědAll inclusive_svačina 2All inclusive_večeře


Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce