Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Proč děti tloustnou?


Počet obézních dětí neustále narůstá nejen ve světě, ale i u nás. Nelze přitom spoléhat na to, že dítě z obezity „vyroste“. Je známo, že většina obézních dětí zůstává obézními i v dospělosti. V dnešní době sice nelze obezitu považovat jen za prosté „přejídání se“ a „nechuť k pohybu či lenost“, protože přibližně z poloviny je sklon k obezitě dán genetickými dispozicemi. Neméně důležitou druhou polovinu však tvoří nevhodný životní styl, tj. nesprávná strava s nadbytečným příjmem energie a nedostatkem pohybu.

Jak vzniká obezita u dětí?


Základy budoucí nadváhy a obezity mohou být u dětí položeny již v kojeneckém věku (například přislazováním příkrmů).  Později bývá sladká odměna „náplastí“ na odřené koleno nebo drobné ústrky. Předškolní věk je obdobím, kdy by dítě mělo získávat první zkušenosti s různými pohybovými aktivitami a sporty, učit se prvním dovednostem a osvojit si kladný vztah k pohybu. Pokud však dítě tráví čas u televize a počítačových her, dostává se do začarovaného bludného kruhu tloustnutí, ze kterého se jen obtížně dostává ven.

S rostoucí hmotností se dítě stále hůře hýbe, a tudíž logicky pohyb čím dál méně vyhledává. Nabídka různých sladkostí a sladkých nápojů je přitom tak lákavá… K fyzickým problémům, nízké výkonnosti a neohrabanosti se přidává další negativní faktor – vrstevníci. Děti bývají nesmírně kritické. Výsměch spolužáků a vyřazování ze společných her způsobí, že se dítě začne uzavírat do sebe. Útěchou se mu stává opět jídlo a vyplněním času i kamarádem počítač nebo televize.

Jak se dostat z bludného kruhu ven?

Říká se, že nejlepší léčbou je prevence, tedy předcházení vzniku problému. Je nutné si uvědomit, že rodič je vždy pro dítě vzorem a příkladem. Měl by to být on, kdo dítě učí nejen první krůčky, ale v dalším období svého potomka také seznamuje s pohybovými aktivitami. Nemusí ho vůbec vést ke sportu na vrcholové úrovni. Je spíše důležité dítě naučit, jak kopnout do míče, jezdit na kole, plavat apod. V tomto věku by se pro dítě měla stát fyzická aktivita přirozenou a radostnou součástí života.

Stravovací návyky dítěte jsou ovlivněny především zvyklostmi rodiny. Proto jistě nepřekvapí, že téměř polovina dětí není zvyklá pravidelně snídat. Jídelníček dítěte by měl být pestrý a vyvážený. Je samozřejmé, že se v jídelníčku dítěte občas, v rozumné míře, objeví i nějaký pamlsek, neměl by ale být náplastí na fyzickou či duševní bolest.

V prevenci rozvoje obezity hraje důležitou roli i škola, ve které dítě tráví poměrně značnou část svého dne. Vhodná náplň hodin tělesné výchovy, vedení ke sportu i nabídka mimoškolních sportovních kroužků může dítě přivést zpět ke sportu a pomoci zvýšit jeho zdatnost. Otázkou k zamyšlení a řešení je nabídka potravin a nápojů v automatech ve školách. Zde jsou velmi často nabízeny pouze slazené nápoje, kaloricky velmi bohaté tyčinky a snacky. Kdo by pak odolal?

Co dělat s nadváhou nebo obezitou dítěte?

Do léčby obezity dítěte se musí zapojit opravdu všichni rodinní příslušníci. Nelze spoléhat na to, že dítěti dáme určitý návod nebo „kuchařku jak na to“ . Rodič musí být příkladem, pomocníkem, rádcem a povzbuzovatelem. Určitě by se neměl dostat do situace, kdy ujídá bonbony z bonboniéry a svému „silnějšímu“ potomkovi říká: „ty nesmíš…“. Měl by si sám v duchu položit otázku, zda by odolal pokušení a co vlastně dělá zásoba sušenek a bonbonů ve spíži.

Strava by měla zůstat pestrá. Extrémní omezování některé ze základních živin by mohlo vývoj dítěte narušit.  Úprava stravovacích návyků a jídelníčku musí být jednoznačně provázena i zvýšením pohybové aktivity, která by měla v tomto věkovém období činit alespoň jednu hodinu denně!

Je v zásadě jedno, jaké pohybové aktivitě se dítě bude věnovat. Pohyb ho hlavně musí bavit. Rodina opět hraje významnou úlohu. Na pokyn „běž si oběhnout blok“ asi dítě radostně nevyskočí a nepoběží. O co lepší je výzva: „Je hezky, co kdybychom jeli všichni společně na kole na výlet? Nebo si šli zaplavat? Nebo si jen na zahradě zahrajeme beach ball? Prší, ale třeba bychom si mohli jít zahrát někam stolní tenis.“

Škola může také významně pomoci. Obézní dítě bude mít zcela určitě problémy s limity, bude pro něj obtížné ladně se pohybovat po kladině nebo udělat výmyk. Při fotbale je velmi často spolužáky postaveno do branky. Neschopnost zvládnout úkoly a nechuť k pohybu pak vedou ke snaze se tělesné výchově vyhnout. Ideální by proto bylo zapojit i silnější dítě do kolektivních her a v ostatních případech najít, je-li to možné, vhodnou alternativní pohybovou aktivitu.

MUDr. Jitka Kytnarová, dětská obezitoložka

Přečtěte si také další články

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce