Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Běh

Popis

 

Člověk byl zrozen k chůzi a běhu. Tyto dvě pohybové aktivity pro něj byly vždy nejpřirozenější. U běhajících lidí je počet civilizačních onemocnění výrazně nižší a pro dnešní pohybově chudou dobu představuje vhodný kompenzační prostředek.

Na rozdíl od procházek nebo rychlé chůze však není běh určen pro každého. Nejen z hlediska nízké kondice začínajících běžců a přílišné zátěže kardiovaskulárního aparátu, ale hlavně z hlediska ortopedického. Vzhledem k otřesům, které vznikají při každém dopadu na plnou nohu a přenášejí se z dolních končetin přes páteř až na hlavu, dochází k extrémnímu přetěžování pohybového aparátu – především kloubů.


Frekvence

 

Pro zvýšení kondice se doporučuje pravidelné běhání s postupným prodlužováním doby. Minimálně by se mělo běhat obden, ovšem pro rychlejší zvýšení kondice je možné klidně i 5x týdně.


Tip

  • Jogging je jednou z forem běhu. Pro získání nebo udržení základní kondice a upevnění zdraví lze tento způsob pohybové aktivity doporučit pouze zdravým jedincům nebo popřípadě jej do svého programu zařaďte až po konzultaci s odborníkem na pohybovou aktivitu nebo lékařem. Každopádně jogging klade vyšší nároky na kloubní aparát než chůze. Rozdíl mezi joggingem a během je pouze v tom, že jogging je považován za skutečně rekreační běh, zatímco slovo běh vzbuzuje v mnohých hrůzu a je automaticky odmítán.
  • Někdy se doporučuje i tzv. indiánský běh, tedy střídání velmi pozvolného běhu a rychlejší chůze.

Autor: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce