Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Plavání

Popis

 

Plavání je fyziologicky nejvhodnějším cvičením. Nicméně i zde si musíme dát pozor, jaký plavecký styl je pro koho ten správný. Střídá se tu napětí s relaxací, což příznivě působí na činnost pohybového aparátu, krevního oběhu, nervové soustavy i dýchacího ústrojí. Otužuje a rovnoměrně rozvíjí organismus, což vede k prevenci proti mnohým chorobám.

Plavání je vhodné od kojeneckého věku do stáří, nezpůsobuje prudké nárazy, otřesy a nadměrné namáhání šlach a kloubů. Je vynikajícím prostředkem rehabilitace, podporuje celkovou vytrvalost a odolnost organismu. Plavání je vhodnou aktivitou také pro lidi s nadváhou a obezitou.

Měli bychom mít zvládnutou techniku plavání. Pozor zvláště na plavecký styl prsa, kdy většinou dochází k výraznému přetěžování krční páteře. Především vydechování do vody by mělo být samozřejmostí. Nicméně je třeba podotknout, že samotné plavání většinou k očekávané redukci hmotnosti nepovede. Je lepší jej kombinovat s dalšími pohybovými aktivitami.


Frekvence

 

Chceme-li plavat za účelem redukce hmotnosti (což se nám vzhledem k charakteru pohybové aktivity ve většině případů asi nepodaří), musíme dodržovat přiměřené, nejlépe střední tempo intenzity, jež je ovšem individuální, a dodržet dobu plavání alespoň 30 minut. Frekvence pohybové aktivity je stejná jako u jiných aerobních sportů, nejlépe tedy 3x týdně v případě, že nevykonáváme jinou aerobní aktivitu.


Tip

  • Ve vodě při vykonávání pohybu nesmíme cítit chlad. Doporučená teplota vody se pohybuje od 26 do 32 ºC. Dlouhodobý pobyt v chladnější vodě většinou vede k ukládání podkožního tuku, stejně jako je tomu u většiny vodních živočichů, tělo se tak brání před tepelnými ztrátami. V létě tedy pozor na přírodní vody a jejich teplotu.
  • U lidí s větší nadváhou, resp. obezitou, může být plavání nebo cvičení ve vodě první pohybovou aktivitou, kterou budou schopni vykonávat. Dochází při něm k šetření velkých nosných kloubů a dochází k posílení kardiorespiračního systému.
  • Vzhledem k pozitivnímu vlivu na svalově kloubní aparát a kardiovaskulární aparát je plavání vhodné vždy zařadit do redukčních režimů, a to minimálně 1x týdně.
  • Vhodnou aerobní variantou plavání určenou k redukci hmotnosti je chůze či běh ve vodě nebo aqua aerobic.

Autor: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce