Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Poradny odborníků

Jana (05.03.2013):

Dobrý den, se svou váhou jsem spokojena (171/62), ale chtěla bych zformovat oblast hýždí a stehen. Slyšela jsem, že třeba spinningem tyto oblasti ještě více nabydou, jelikož tuk zůstane a navíc zesílí svaly? A co třeba stepper, je vhodnější? Děkuji.

odpovídá (26.03.2013):

Odpovídá: Mgr. Zuzana Borkovcová

Dobrý den Jano, při cvičení na rotopedu je velmi důležité nastavit si správnou zátěž a intenzitu zatížení. Pokud máte příliš velký odpor a jede spíše silově, podporujete růst svalů. Naopak pro redukci hmotnosti je lepší nižší zátěž a rychlejší „šlapání“.

Hanka (21.01.2013):

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, co byste doporučili na "rozběhnutí metabolismu po lécích" a jestli je možné hubnout i při stresu. Rok jsem žila v dost velikém stresu, což mělo za následek kolabs organismu a nasazení antidepresiv. Za ro jejich užívání jsem přibrala neuvěřitelných 15 kg a bohužel, na měření u dietologa mi řekl, že mám metabolismus "ledního medvěda v zimním spánku". Po vysazení antidepresiv váha stále roste, o dalších 10kg. Už víc jak 4 měsíce se mi nedaří hubnout a spíš každý měsíc ještě o kilo přibírám. Mezi lidi do fitka se celkem stydím chodit, chodila jsem tam pravidelně několik měsíců a nic... tak se snažím cvičit doma s kruhem hula hop. Ale pořád žádné výsledky. Když si píšu jídelníček, tak zjišťuju, že jím celkem málo, někdy ani ne před 5000KJ (průměr 5-6 000KJ). Stres se mi v momentální životní situaci trochu snížil, ale není to ok. Moje momentální váha je 95kg na výšku 174cm. Váha mi ukazuje 40% tuku v těle. Bojím se, že jsem si antidepresivy rozhodila metabolismus a děsím se toho, že se to normálnu už nikdy nevrátí. Předem Vám děkuji za odpověď.

odpovídá (27.02.2013):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den Hanko, zvláště v kombinaci s antidepresivy a stresem je třeba řešit s lékaři - seznam obezitologických pracovišt je na stránkách České obezitologické společnosti - www.obesitas.cz.

Kris (11.10.2012):

Dobrý den, potřebovala bych poradit se shazováním přebytečného tuku v oblasti spodního bříška a vnitřních stran stehen. Existují nějaká speciální výživová a pohybová doporučení? Předem moc děkuji za odpověď.

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Horáková, DiS.

Dobrý den,

často diskutované téma. Tyto partie trápí spousty žen. Pomůže jistě pravidelná pohybová aktivita,  aerobního charakteru (kolo, chůze, běh, tanec, zumba, aerobik aj.). Vhodnost pohybové aktivity záleží na několika faktorech – váš zdravotní stav, věk, hmotnost. Doporučuje se začínat pozvolna při mírné zátěži a dostat se postupně k 60 min. aerobní aktivity, 2-3x týdně. Tuto aktivitu můžete doplnit o cvičením na problémové partie, je však důležité správné provedení cviku.

johny (09.10.2012):

dobrý den, meriam 189 cm a važim 77 kg, chcel by som pribrať na vahe, hlavne v hornej časti tela, čo mi odporúčate ako mam začať

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Horáková, DiS:

Dobrý den,

obecně  pro nabrání svalové hmoty je důležité stravování, pravidelný trénink a celková životospráva. Nevím, jaký je váš momentální příjem ani výdej, či věk a zdravotní stav – nastavování těchto režimů je dosti individuální. Jistě vhodné nastudovat více informací z věrohodné literatury ,co se týče stravování při intenzivnějších a silových formách tréninku, stejně tak i o samotném silovém tréninku.

Zde je důležité nastudovat jednotlivé složky stravy a jejich výhodnost či nevýhodnost. Laicky řečeno je potřeba získat energii ze sacharidů na stavu nové svalové hmoty, kde jako materiál slouží bílkovina.

Samotná strava však nestačí, nutné je zařadit kvalitní posilovací trénink, jinak navýšením příjmu přiberete tuk.

Rozhodně nezacházet do extrémů a ideálně se na základě vašich individuálních požadavcích a představách  poradit s odborníkem.

lenka (14.08.2012):

Dobrý den, chtěla bych Vás požádat o radu ohledně problému při snižování váhy. Na konci května 2012 jsem se rozhodla s esebou něco dělat. Nejsem nijak tlustá,ale ani hubená (H 62,5kg,V158cm,23 let). Zařadila jsem tedy delší procházky se psem, poté jsem začla s rychlejší chůzí a kombinovat ji s během-cca 5 km, občas si ještě doma zacvičim cviky na posílení stehen a bříška, toto vše 4x-5x týdně. Dále jsem zařadila do jídelníčku více zeleniny,snažím se snídat,jím 3x-4x denně a piji 2l tekutin denně. Po měsíc snažení se dostavily první výsledky ohledně ubývajících cm-v pase -4cm,přes boky -2 cm a na obou stehnech úbytek -4 cm,hmotnost se však nehnula,naopak jsem ještě přibrala na 62,7 kg. Jelikož jsem studentkou oboru ošetřovatelství na VŠ,musela jsem si v červenci 2012 splnit povinnou odbornou praxi v nemocnici a tudíž se mi na 3 týdny změnil režim-12h směny, únava, jiný pohyb a málo času na jídlo. Touto změnou se moje snažení zastavilo a ani teď,po 4 týdnech od skončení praxe se nic nemění a váha ani cm neubývají, i když se opět poctivě hýbu a jím. Během mého celkového snažení se váha pohybuje od 62 do 62,7 střídavě. Myslím si, že se někdy musím do cvičení či běhu nutit, i když z toho poté mám radost,tak začátek je těžký. Poradíte mi prosím, jak tuhle situaci řešit, co třeba dělám špatně a jak bych měla pokračovat,aby se něco začalo opět dít. Dále bych Vás chtěla požádat, jaký pohybový režim zvolit poté, co opět za měsíc usednu do školních lavic a budu zde trávit převážnou část dne, aby nakonec ubylé cm zase nenarostly. Mnohokrát děkuji za vaši odpověď,s pozdravem Bc.Housarová.

odpovídá (25.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, v zavedeném režimu jistě pokračujte dál – stává se poměrně často, že někteří lidé více hubnou co do centimetrů v pase spíše než na váze (zvláště v prvních měsících nově zavedeného režimu). Co se týče pokračování režimu při studiu – jistě je vhodné plánovat stravování i pohyb tak, abyste ze svého zavedeného režimu příliš nevybočila.

Lenka (19.09.2012):

Dobrý den, pracuji jako zdravotní sestra a chtěla bych se zeptat na stravování během nočních služeb. Když mám více nočních za sebou a největší hlad mám kolem 2-3h ráno, co smím přes noc jíst?

odpovídá (24.10.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, v rámci noční služby je třeba si také stravování naplánovat – největší chybou bývá přes noc hladovět a poté ráno po příchodu ze služby vydatně posnídat a jít spát. Na Vašem místě bych si rozepsala délku Vašeho „dne“ během služeb – kdy vstáváte, kdy uléháte – kdy a jak se stravujete. I během noční služby byste se měla stravovat pravidelně, pokud je služba spíše sedavá, volte menší porce méně kalorických potravin, při hladu využijte polotučný mléčný výrobek, zeleninu. Poslední /lehčí a menší/ pokrm byste měla konzumovat 2-3 hodiny před spaním.

Stáňa (30.08.2012):

Dobrý den,chtěla jsem se zeptat ,zda hubnutí pomocí Herbalife koktejlů bývá úspěšné? Já jej spíš používám místo snídaně,kerou jsem hodně let vynechávala.Dále bych potřebovala poradit jak omezit chuť na sladké.Dříve jsem si na sladké ani nevzpomněla .je možné ,že v pozdním věku (59) je potřeba sacharidů vyšší? Děkuji za odpověď

odpovídá (08.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, v našich ambulancích vídáme poměrně velké množství pacientů, kteří dokážou s produkty různých firem poměrně úspěšně zhubnout, jakmile ale jejich produkty přestanou užívat a vrátí se tak ke svému starému stylu stravování, hmotnost opět roste. Protože se často jedná o drahé preparáty, doporučuji raději se zaměřit na úpravu svého současného stravování. Jistě děláte dobře, že jste začala snídat – tělo si postupně přivykne. Chuť na sladké – nejvhodnější je „zahnat“ ji malou porcí vhodného ovoce nebo kombinací ovoce s měkkým tvarohem či jogurtem. Problémem je nejčastěji konzumace domácích pečených moučníků nebo větší porce čokolády či sušenek, kde je nejen cukr, ale také velké množství tuku – který má největší energetickou hodnotu.

Petra 05 (28.07.2012):

Dobrý den, můžete mi poradit jaký sport můžu dělat když mám artrozu 4 stupně v pravém koleni a jsem v pořadníku na totální výměnu kolenního kloubu. Je mi 38,snažím se se synem chodit hodně ven nebo na bazén.Pracuji jako prodavačka takže jsem celý den na nohách. Děkuji

odpovídá (12.09.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, budete muset vyzkoušet různé pohybové aktivity. Poraďte se s ortopedem nebo rehabilitačním lékařem, který zná váš pohybový aparát. Často však jízda na stacionárním kole (rotopedu) bez zátěže většinou nečiní potíže. Další možností je rumpál – resp. ruční ergometr nebo např. i veslařský trenažér.

Markéta (21.07.2012):

Dobrý den, měla bych dotaz ohledně rotačního disku. Zařadil byste jej spíše do aerobního nebo anaerobního tréninku? děkuji.

odpovídá (12.09.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Horáková, DiS.

Dobrý den, rotační disk se používá převážně na zpevnění břišního svalstva. Není vhodnou pohybovou aktivitou pro osoby, které mají problémy s páteří. Co se týče vyvinutého úsilí na rotačním disku, jestliže pohyb budete vykonávat s určitou intenzitou, která není úplně nízká, ale spíše střední můžete se držet v aerobním pásmu. Problémem však bývá, na tomto disku setrvat delší dobu. Proto bych volila jiné druhy aerobního pohybu (svižná chůze, kolo, rotoped ).

Petra (01.07.2012):

Dobrý den, mám velmi ráda saláty - 50% zelenina, 30% těstoviny, luštěniny, 20% sýr,olivy, tuňák, maso... zakapané olivovým olejem, nebo dresingem z bílého jogurtu. Jedná se o zdravé jídlo vhodné k hubnutí? Někde totiž toto jídlo chválí, že je vhodné ho zařadit do diety, jinde tvrdí, že je tam spousta skrytých kalorií a mělo by se zcela vyškrtnout z jídelníčku. Jak je to tedy správně? Děkuji

odpovídá (07.08.2012):

Odpovídá:

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, saláty s převahou zeleniny doplněné menším množstvím těstovin nebo luštěnin jako zdrojů sacharidů, oliv nebo olivového oleje jen menší množství – protože se jedná o zdroj tuků (byť zdravých), obsahují velké množství energie. Tuňák ve vlastní šťávě nebo libové maso, vajíčko, 20 % sýr nebo bílý jogurt zde hrají důležitou roli zdroje bílkovin. Rozhodně se jedná o pokrm vhodný při redukční dietě – pokud si nejste jistá kolik přesně kterých surovin byste měla použít, spočítejte si celkovou kalorickou hodnotu prostřednictvím tabulek energetických hodnot.

12 3 4

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

jednodenní akce
vícedenní akce